Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om den är lagad enligt tillverkarens anvisningar till fullo så ska den inte få det. Går det inte att återställa ska bilen skrotas.

Sen är det dock tyvärr inte så enkelt. Återförsäljaren kan slarva, lackera dåligt, bryta av platsdetaljer osv osv.
Jag har ett "skräckexempel", En då relativt ny Ford Granada kom till verkstaden där jag då jobbade och ville ha kollat bakhjulsinställningen för det slet däcken snett. Bilen var då reparerad på Ford för en påkörning bakifrån och han hade varit på Ford och få mätt upp det men dom tyckte att det såg bra ut på instrumenten. Nu hade vi inte egentligen utrustning för att mäta vinklarna bak, men jag använde instrumenten jag hade och mätte upp så gott det gick. Man kunde i alla fall konstatera att det inte stod rätt till. Jag kryssmätte och parallellmätte mellan fram och bakaxel och kunde konstatera att det skilde på centimetrar Det är ju "dubbeldelad" bakaxel på dessa modeller (liknande 960) och främre fästet för bärarmen på vänster sida satt c:a 2 cm längre fram än på höger sida. Vi (ägaren var med hela tiden) lyfte ut baksätet och kunde konstatera att bälgen på ett dragspel nog var slätare. Vi satte tillbaka sätet löst och han körde till Ford och visade dom detta. Jag vet inte om det var samma firma som reparerat den, men han fick ett mycket förmånligt inbytespris. Han var inte fullt återställd efter olyckan heller så han sa' att han inte hade haft ork att bråka med dom men efter jag konstaterat hur det såg ut så backade dom och sa' att den skulle nog varit skrotad". Hur det gick med bilen vet jag inte men ägaren var nöjd och det var ju huvudsaken. Detta är ju mer än 30 år sedan så hoppas det fungerar bättre nu, fast f-n tro det....
Perra83 skrev:Vissa balkar och så går att byta mot nya. Vet inte hur det är bak men fram sitter de främsta skruvade. Tror inte att det fuskas här i Sverige i alla fall. Firmor ska ju kunna lämna garantier och det blir livat om fusk kommer fram.
Verkstan sa att det var balkar som gått av men att det ska gå att reparera dock vet jag inte om där är andra faktorer som spelar in
Om verkstaden är en verkstad som är kontrakterad av försäkringsbolaget så ska de ha tillgång till, och följa, tillverkarens anvisningar för hur skadorna ska lagas. Det är väldigt uppstyrt hur skadan ska lagas, hur lång tid det får gå åt och vad det ska kosta.
Lövet skrev:Om verkstaden är en verkstad som är kontrakterad av försäkringsbolaget så ska de ha tillgång till, och följa, tillverkarens anvisningar för hur skadorna ska lagas. Det är väldigt uppstyrt hur skadan ska lagas, hur lång tid det får gå åt och vad det ska kosta.
Förmodligen en Volvo verkstad tror inte volvia tillåter annat vet dock inte hur det är om annat bolag står för skadorna (motparten)
En bil som lämnas till en av försäkringsbolaget utvald verkstad så repareras skadan enligt de anvisningar som tillverkaren har, om verkstaden inte går efter anvisningarna och det uppdagas så blir man inte långvarig hos försäkringsbolaget. Så lämna in bilen med gott samvete!
Sen kan ju så klart allting hända, man kanske inte slarvar medvetet men vid ett högt tempo kan saker och ting falla igenom vid avsyning.
Har man en ny bil så förväntar man sig att allt är i toppskick och om det är en äldre bil så blundar man för att små fel finns, men man tittar aldrig på sin bil lika noga som när man hämtar den efter en skada.
Detta gör att man ibland blir missnöjd trots att bilen i många fall är bättre än innan skadan, man har bara ett helhetsintryck från bilen men efter skadan så ser man på detaljnivå, då är det enkelt hitta fel och bli missnöjd.

Som killen med en BMW 528 som var så upprörd att han höll på att tappa luften fullständigt för att det råkade finnas en rinning i lacken längst ner på bakre stötfångarhöljet (som för övrigt var väldigt lätt att polera bort) som missats innan leverans, "i stridens hetta" så påtalades att frontläppen var spraymålad, låscylindern i förardörren saknades och att mekanikern rivit sönder byxorna på de skruvar som stack ut genom ytterplåten i vänster bakskärm efter att bilägaren monterat slutsteg gjorde att han dämpades en aning och plötsligt såg på sin bil med helt andra ögon igen.

Med andra ord, om bilen inte är en pärla när den lämnas in så ska man inte heller förvänta sig en sådan när man hämtar ut bilen igen.
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]