- mån 01 jan 2018, 14:48
#1221710
Eftersom jag har haft problem med hög bränsleförbrukning så spär det på ganska bra i motoroljan. Byter olja en gång om året (500 mil) men eftersom "min" motor har hydrauliska ventiltryckare (B234F) så säger motorn ifrån själv när det är dags för oljebyte, då börjar det "ticka" i ventilena :shock:
Annars funkar det jättebra med E85 i denna motor, har varit nere på 1,2 l/mil men oftast omkring 1,4 (korta sträckor, ofta släp och/eller last). Kanske inbillning, men den går bättre på E85 än bensin. Det jag gjort med min motor är att jag har höjt bränsletrycket, höjt tändläget 4° och bytt till större spridare (Saabs "röda")
Annars funkar det jättebra med E85 i denna motor, har varit nere på 1,2 l/mil men oftast omkring 1,4 (korta sträckor, ofta släp och/eller last). Kanske inbillning, men den går bättre på E85 än bensin. Det jag gjort med min motor är att jag har höjt bränsletrycket, höjt tändläget 4° och bytt till större spridare (Saabs "röda")
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V