Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1221248
Rådlös skrev:Micke1980: Du känner väl till den här sidan med tankstationer i Europa? http://www.etanol.nu/tanka.php
Sverige ligger klar etta med nästan 2000 stationer. Tvåa Frankrike och trea Tyskland. På senare år har Sydösteuropa kommit starkt, ser det ut som. Om man har en planerad resväg så kan man pricka in dom befintliga stationerna.
Och till dom som undrar, det säljs fortfarande nya E85-bilar i Sverige. Volkswagen säljer tre modeller.
95% av biltillverkarna har lagt ner etanolen för flera år sedan, men visst, kolla med WV hur många de sålt de 3 senaste åren..... och 99,99% här åker nog inte wv.......


För vad de gör i andra länder är ju skit detsamma för oss här i Sverige, du köper och tankar din bil i sverige, inte i frankrike, eller hur!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1221257
Den här ändringen är nog mest attraktiv för dom med lite äldre bensinmotorer, då man ofta kan byta bränsle rakt av till E85, eller med små modifieringar.
Om skillnaden blir tillräckligt stor när man räknat med den extra förbrukningen(som ofta förekommer på konverterade bensinmotorer) så finns det ju faktiskt mer eller mindre ingen anledning alls att fortsätta tanka bensin.

... Men som några redan påpekat - det här är ju 10år för sent...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1221306
Skoj för en annan i alla fall ;p
EXCEL_2017-12-29_23-44-06.png
EXCEL_2017-12-29_23-44-06.png (1.58 KiB) Visad 1593 gånger
Vet att det står 95 oktan, men eftersom jag har så många tankningar av det i år (och förra året, med 11 av 56 tankningar på bensin), så har jag inte orkat se över formeln >_>
Användarvisningsbild
av snepo
#1221311
Derank skrev:Ja, med Autotech skulle jag ochså kört på etanol oavsett vad den kostar. Men 95% här vågar ju inte trimma iaf, och då räknar jag inte Polestar, för det är i min värld waist of money
Vågar??? Trimmade min S80 T6-99. Vilket de var tveksamma till på TM chiptuning. Efter en ordentlig provkörning,gjorde dom det iaf. Bytte bort bilen när den hade gått 32 tusen mil. Utan problem. Chippat en Saab 9-5 Aero med BSR. En Volvo S80 2,4D med BSR. Nu en Jaguar med Dieselkraftbox. Kört 1500 mil utan problem.

För övrigt håller jag med om Polestar. Trimma kan man göra oavsett mil på bilen. Sköter man bara srvice så är det okey.
Användarvisningsbild
av Derank
#1221317
ja, då tillhör du väl de 5% ................merparten här som har en bil nyare än 3år vågar ju knappt nämna att deras bil går sunkigt och att de vill trimma den
Användarvisningsbild
av joel80
#1221324
Vi har en V60 T4F. Den har gått på E85 förutom ett par enstaka tankar bensin sen vi köpte den för typ 3 år sen.
Alltid trevligt att det nu blir lite billigare med E85.. även om det inte blir speciellt stora summor då den bilen bara går runt 1000mil per år.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1221428
Dom flesta som skrivit här verkar inte ha fattat vad det handlar om. Dom allra flesta som kör på E85 gör inte det för att tjäna på det utan för att man är mån om naturen och totalt missat varför en diesel motor driven bil kan bli en miljöbil. Själv har jag kört (från och till) på E85 i mer än 10 år. Byggde om farsans gamla 144 -72 omkring 2004 (den fungerade riktigt bra on man använde startgas från 0° och neråt vid start) och körde något år innan jag blev 740 ägare. Har dom sista åren kört året runt med E85 på den. Funkar (i mellanåt) kanon. Har haft (har fortfarande ibland) lite problem men bilen är nu 30 år gammal och rullat 45000 mil så lite översende får man ha.... :lol: Just fär tillfället letar jag efter ett främre avgasrör som "gått läck". Verkar utgått på dom flesta ställen..... det är nackdelen med en bil som inte är så vanlig längre (B234F 16V motor)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1221503
Exakt. Meningen med sänkt skatt på biodrivmedel är att fler ska lockas att köpa bilar som är kompatibla med respektive drivmedel. Inte nödvändigtvis att Svensson ska spara pengar, snarare att det är bättre för miljön. Själv tror jag mer på biodrivmedel som tex HVO än elbil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1221518
Bättre sent än aldrig säger vi 225000 ägare av bilar som går att köra på etanol.
Sen gäller ju inte tråden bara etanol heller.
Användarvisningsbild
av joel80
#1221674
Att det drar lite mer med etanol var ju i allafall rätt..
Vår ligger på ca 1.1-1.2l/mil med etanol normalt. Ca 0.9ł/mil med bensin.

Har kommit ner nån dl på båda då vi haft en tank utan så mkt små korta stadsresor.

Det där med vintertid stämde också på en gammal V50 MY06 jag hade för många år sen. Det startade faktiskt dåligt på etanol är det var många minus. Men not. Alt verkar de flesta inte ha några sånna problem alls.

Nuvarande V60 T4F MY12 kan man köra etanol med året runt.
Service blir en gång per året eftersom vi inte kör mer än ca 1000mil/år.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]