Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1221710
Eftersom jag har haft problem med hög bränsleförbrukning så spär det på ganska bra i motoroljan. Byter olja en gång om året (500 mil) men eftersom "min" motor har hydrauliska ventiltryckare (B234F) så säger motorn ifrån själv när det är dags för oljebyte, då börjar det "ticka" i ventilena :shock:
Annars funkar det jättebra med E85 i denna motor, har varit nere på 1,2 l/mil men oftast omkring 1,4 (korta sträckor, ofta släp och/eller last). Kanske inbillning, men den går bättre på E85 än bensin. Det jag gjort med min motor är att jag har höjt bränsletrycket, höjt tändläget 4° och bytt till större spridare (Saabs "röda")
av Rådlös
#1221744
LennartE och ni andra, det är inte inbillning att den går bättre på E85. Det är fakta. Det finns mätningar på detta. Bl.a Tekniken Värld har gjort det för några år sedan. Man får ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret på E85.
Detta är t.o.m känt inom byråkratin och lagstiftningen i landet. När min bil var yngre än 5 år, så stog det i Bilregistret att min motor var på 147 hkr. Nu är min bil äldre än 5 år och räknas inte fullt ut som en riktig miljöbil, trots att jag alltid tankar E85, att den bara är på 145 hkr. Det står så i Bilregistret.

Ett annat exempel: SAAB 9-5 Biopower var på 185 hkr om man körde på bensin. Om man i stället tankade E85 i den så var den på 220 hkr! :D
Som bilförare behövde man inte åtgärda något mer än att tanka rätt sorts bränsle. Det var naturligtvis motorns styrsystem i kombination med turbon som såg till att resultatet blev så markant annorlunda.
Nu finns inte SAAB kvar, "men han visste vad han gjorde", Per Gillbrand. R.I.P.
av andersuw
#1221839
Tråkigt att både Saab och Gillbrand nu är borta. Saknar båda. Många goda idéer i den kombinationen.
av jpennerb
#1221849
Bra nyheter! :D Jag har kört med etanol i 6år med någon enstaka tank med bensin. Fast det inte har lönat sig att köra med etanol så har det varit roligare att köra då motorn upplevs slö med 98okt, enorm skillnad på effekt!

Dagens snitt är nu på 1.8l/mil! :lol:
av S80_140HK
#1221852
Någon som har märkt av ngn prissänkning på HVO? Jag har inte varit förbi "min mack", men såg på nätet att Preem hade höjt priset på sin HVO med ett antal öre..... ?:-/
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1221855
Bara kollat bensinpriser.nu, men kan tänkas att mackarna väntar med att sänka tills dom har sålt merparten av det dom redan har betalt för innan sänkningen märks.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1221861
Enligt nyheterna på TV4 nu i morse så sänks priset på E85 med 22 !!! öre ?? Om skattesänkningen är 30 öre borde väl momsen också sjunka så det borde bli några ören mer än 30 öre och inte mindre..... :twisted: Enligt min uträkning (mycket snabbt räknat) på 11 kr/l borde det nya priset bli 10,62 och inte 10,78. Om det nu är 30 öre som skattesänkningen skulle vara......
Användarvisningsbild
av Funk
#1222040
lennarte skrev:Enligt nyheterna på TV4 nu i morse så sänks priset på E85 med 22 !!! öre ?? Om skattesänkningen är 30 öre borde väl momsen också sjunka så det borde bli några ören mer än 30 öre och inte mindre..... :twisted: Enligt min uträkning (mycket snabbt räknat) på 11 kr/l borde det nya priset bli 10,62 och inte 10,78. Om det nu är 30 öre som skattesänkningen skulle vara......
1: Det är inte E85 i tankarna så här års gissar jag utan E75...
2: Skatten på de 25% som är bensin höjs..
3: Bensinbolagen snor åt sig för att dom kan..

/Thomas
av S80_140HK
#1222362
Var iväg igår och tankade HVO100. Literpriset låg på 15.15.... :shock: Sen har jag någon form av rabatt på det priset, oklart hur mycket. Innan årsskiftet (tankade senast 171227) så låg literpriset på 14,67....


Tycker det verkade dyrt.... :roll:

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]