Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1244684
Hade inte det mest optimala (och kanske enklaste) varit en Elhybrid med en turboladdad E100 motor ???? Då blir det ju inga större mängder av varken CO, SO² eller NOx. I alla fall inte vid körning. Vid förbränning av ren etanol blir ju avgaserna vattenånga och CO², men detta ingår ju i det naturliga kretsloppet så det tillför inget nytt....
av Rådlös
#1244936
LennartE: Det finns redan, som prototyp i alla fall. https://www.nyteknik.se/fordon/toyota-l ... id-6905260
Nu framgår det dåligt om det är E100 eller bara E85. Men det visar sig nog senare? Men denna prototyp finns inte här. Den finns i etanollandet Brasilien.
Jämför med Honda på 2000-talet. Över hela jorden sålde dom inte någon FFV. Utom i Brasilien. Där sålde dom t.o.m en motorcykel för E85. Den hade insprutning och katalysator och skulle lätt ha "platsat" in här i EU's regler, men något intresse för att ta hit den och få den godkänd fanns inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245069
Jo att det finns betvivlar jag inte, Sverige är inte på något sätt världen medelpunkt. Men man borde hört talas om det. I Brasilien finns E100, flera jobbarkompisar har varit över där och jobbat (vi har 2 fabriker där) men jag vet inte om dom bara har det. Luftkylda folkvagnar finns det gott om där bl.a den modellen som inte "slog" här, VW 411/412. Dom är som gjorda för etanoldrift.
Jag har handlat en del "grejer" på www.aliexpress.com och dom anonserar om elverk bl.a. Från 1 till 4 - 5 kW är där många etanoldrivna och även gasoldrivna. Så visst finns det etanoldrift i världen. Även etanoldrivna bil och båt värmare, fabrikat Eberspächer !!!!!!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]