Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1321433
Eftersom du har rails på XC70 så kan du anpassa var du sätter takräckena. Det gör att du är i princip säker på att du kommer att kunna få dit boxen i fråga (Thule Bilia Edition). Jag har inte provat och kan därmed inte garantera det -- men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte gick att få dit. Framdelen på boxen kommer att sticka fram en del -- men det är som sagt var mest ett estetiskt problem (om ens det).

De billigare boxarna har ofta tunnare plast och lägre packvikt än de dyrare varianterna. Om boxen inte används så ofta, och du är medveten om 50 kg i maximal last så är de i mitt tycke helt OK. Jag har åkt ner med takbox till alperna ett antal gånger, och ville därför ha en stabil och låg box. Autobahn och höga hastigheter kan vara en utmaning för tunn lättviktsplast...
#1321461
Den får plats ;-) Släng upp boxen på räckena, öppna bagageluckan och dra bak boxen så du har någon cm till godo. Boxen fixeras sedan med thules gripklor som kan anpassas vart de ska sitta. Packline har samma konstruktion.

Ett tips är väl med att titta inuti boxen, planerar ni att packa den full så se hur de olika ser ut i bottenplattan. Har för närvarande något minne av att thule har en massa höga räfflor, iaf i den jag tittat samt en hög skena som gripklorna ska vila på medans den packline jag sett varit i stort sett plan i bottenplattan vilket själ utrymme. Men samtidigt har packline olika höjder längs hela plattan där takräckena ska vara för att boxen ska komma längre ner, därmed blir den som i olika fack typ. Mja, kolla bilder och moneringsvideo, är inte säker på om jag skrivit så någon förstår ;-)

Båda märkena kan man dessutom spänna fast lasten i, inte många som gör detta men själv använder jag alltid dessa för att hålla skidorna på plats, de blir som projektiler annars
#1438574
Micce1980 skrev:Båda märkena kan man dessutom spänna fast lasten i,
Har nyss skaffat en sån här Bilia edition. Men hur katten spänner man fast lasten? Boxens botten är ju helt utan hål eller andra fästpunkter. Undantaget spåret som gripklon sitter i.
Finns några fästöron i gripklon men det känns som att det bryter i dem om jag fäster remmen där.
Remmen kom med två remmar. Fattar inte riktigt hur de tänkt man ska använda dem. Knyta ihop lasten till ett paket???

Edit: Min ser väldigt mkt ut som Thule Touring Alpine förutom att min är öppningsbar på båda sidor. Av skissen att döma kan jag inte se några fästplatser för remmarna
https://www.thule.com/sv-se/thule-suppo ... 6863EF55F}

Edit 2: hmmm det är nog meningen man ska fästa i gripklorna. Finns en ögla på dem Bild
#1438590
@mattiasborg, Minns ej på rak arm men kan det varit så här?
.
FirstImage.jpeg
FirstImage.jpeg (68.35 KiB) Visad 622 gånger
#1438598
Micce1980 skrev: tis 30 mar 2021, 21:49 @mattiasborg, Minns ej på rak arm men kan det varit så här?
Nix pix. Om de inte fäst den i tomma luften för i min box finns inteen antyan till nåt att fästa i där bilden visar...

Det är nästan så jag undrar om "Bilia Edition" är liktydigt med "Thule har 500 boxar med gjutfel" som man inte kan kränga i eget namn! :-)
#1438609
@mattiasborg, Spännande, hittar inga insides bilder men här säljer de remmar till Pacific ;-)
https://www.carparts.se/tillbehor-till- ... cific-700/

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]