Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Jo, jag har fått ett nytt jobb erbjudande där frågan är vilken bil vill du ha och ska det vara förmånsbil?

Kommer jobba som resande tekniker, typ. Så en sedanmodell är uteslutet. Kombi kan funka i vissa fall.

Jag hade gärna velat ha typ en pickup hilux, navara,amarock osv. Men även Caddy är alternativ

Min krav/önskemål är

Krav
AWD/4-hjuldrift/motsvarande vad de döper allt nu till.
Dragkrok
Rymligt last utrymme flak/kåpa/skåp/anus bra Bagage till kombi.
Standard utrustad, (ac antisladd/spinn farthållare blåtand osv...)

Önskemål
4-sitsig (för familjen)
Automatare
Backkamera/sensor
Så låg skatt som möjligt (dvs förmånsvärdet)

Primärt kommer bilen bara användas till jobb, fritids-intresse som jakt och på tredjeplats familjegrejer

Vilken bil ska man välja?
av Lövet
Har du planerat att klara dig utan förmånsvärde, dvs enbart använda bilen 10ggr per år / 100 mil privat eller snackar vi vanlig förmånsbil nu? I första läget är Amarok det mest trevliga valet men ska du ha en "vanlig" bil finns ju hur mycket som helst att välja på. Alltrack är en jag tänker på exempelvis. Mycket skönare och trevligare att åka personbil jämfört med pickup, dessutom lägre förbrukning och skatt.
av Stjernkvist
Lövet skrev:Har du planerat att klara dig utan förmånsvärde, dvs enbart använda bilen 10ggr per år / 100 mil privat eller snackar vi vanlig förmånsbil nu? I första läget är Amarok det mest trevliga valet men ska du ha en "vanlig" bil finns ju hur mycket som helst att välja på. Alltrack är en jag tänker på exempelvis. Mycket skönare och trevligare att åka personbil jämfört med pickup, dessutom lägre förbrukning och skatt.

Vanlig förmånsbil smackar vi, med förmånsskatt osv kommer nog använda den mer än 10ggr.
Klarar mig ev på en alltrack, men kan också bli knepigt, vet inte hur jag kommer jobba till 100% ännu.
På mitt nuvarande jobb som är snarlikt kör jag traffic vilket är förstort för min del , men man vill kunna få plats med rejäl lastning om det skulle behövas tex kabeltrumma, eller vem vet vad som kan hända. Tror det lutar åt amarocken. Min nuvarande chef hade en sån spm jag fick låna som nyanställd för länge sedan, blev såld på den.
av Lövet
Om du behöver utrymmet finns inte så mycket att göra. Men om du inte gör det finns mycket att vinna på "vanlig" bil. Billigare i drift, bättre komfort. Utgående A6 är riktigt bra prissatt just nu också: https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... di-a6.html
av Stjernkvist
Ne, är det nog inte, men sen är det vilken.man ska välja av hilux/amarock/navara. Där kommer nog lägst förmånsvärde väga tyngst för min del.
Tänker som så skulle jag ta en alltrack eller liknande, och sen upptäcka att jag behöver mer last är ju värre än att ha en caddy/pickup och inte behöva utrymmet
av Lövet
Amarok är det närmaste du kommer komfort av de tre. Hilux och Navara är traktorer i jämförelse. Hilux och Amarok har jag åkt mycket, Hilux är ett jordbruksredskap i den jämförelsen...
av Malmstroem
Om lågt förmånsvärde prioriteras så är Navara ett bättre val. Skillnaden mellan X-class och Navara är inte direkt gigantisk -- det mesta som inte syns är likadant.

Amarok är den trevligaste att köra av de vanliga pick-uperna. Som enda bil skulle det definitivt vara mitt val. Hilux tål mer misshandel, men är mer som en traktor att köra. Det har sina fördelar om du behöver en traktor, men oftast är det bara jobbigt.

Jag har ibland funderat på en Hilux som andrabil. Den straffar dock ut sig på precis samma sätt som Land Rover Defender. De är alldeles för ociviliserade att köra långt i på asfalt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om du är i behov att köra mycket sket i bilen när du är i tjänst och alltid en massa skrymmande verktyg i tjänsten och därför behöver välja en pickup så kan du ju får det privata förmånsvärdet nedsatt om du ansöker.

Justering kan bland annat ske när bilen har karaktär av arbetsredskap och detta begränsar det privata nyttjandet. Detta kan till exempel gälla lätta lastbilar, installations- och distributionsbilar

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]