Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1312811
Kollar man t.ex på Hyundai Ioniq är prisskillnaden från den utan batteri till den med batteri ca 120k... Alltså före dom 60k man får i bonus.

Kollar man Kona och jämför med billigaste automaten mot billigaste elbilen är det 140k skillnad innan premien.

På båda de modellerna blir det rätt snabbt billigare med elvarianten.


Vettigare att jämföra med mer liknande modeller kan jag tycka.
#1312947
poseidon skrev:
BennyL skrev: tor 04 apr 2019, 09:36
joel80 skrev: tor 04 apr 2019, 09:21 Ska inte värdeminskningen räknas in i bonusen? Alltså bonusens betydelse för andrahandspriset bör ju minska ju äldre bilen blir. Efter 5 år är det jju inte mer än kanske 35-40% kvar av ursprungsvärdet. Bilen kommer inte vara värd 60 000kr mer utomlands då. Kanske en stegvis minskning av återbetalningen? Full återbetalning första 3 åren sen minskning med 25% eller nått per år till bilen då är 6 år.
Finns säkert folk som kan räkna bra på det där om dom vill. Som det är nu, med 5% av bilarna som försvinner, är det verkligen inte optimalt.
Nä, det finns ingen anledning alls att elbilar som tagits i bruk i Sverige skall ha en attraktion utomlands anser jag. Vi behöver dem i landet.
Gör de ingen nytta utomlands? Eller är det symbolvärdet som du saknar?
De gör absolut lika stor nytta utomlands, men det som stör mig är att vi subventionerar en elbil för att vi vill att vi skall ha elbilar i vår transportmix, men den blir extra prisattraktiv för export eftersom vi har annan typ av subvention än ex. Norge och Holland så därför försvinner en del ut den vägen medan vi är med och subventionerar det.
#1312999
Dem låga kronan gör att idag försvinner bilarna utanför sverige igen, det är absolut inte bara elbilar som försvinner ut landet.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1313107
Derank skrev: tis 23 apr 2019, 18:32 Dem låga kronan gör att idag försvinner bilarna utanför sverige igen, det är absolut inte bara elbilar som försvinner ut landet.


Så är det ju. Svenska politker hävdar att Kronan sjunker som en sten för vi är en liten valuta, men det är ju skitsnack för tex Danska kronan har ju gått upp till 1.40 nu och Danmark är ju inte större än Sverige. Det är ju Regeringen och Riksbanaken som för en aktiv devalveringspolitik genom att med minusränta toksänka kronan och därigenom svenskarna lön i förhållande till andra länder och på så sätt locka minska risken att jobb flyttar till låglöneländer, vi kan inte längre konkurrera med kvalitet så vi får ta till devalvering istället. frågan är bara vad vi gör när lågkonjunkturen slår till, det är ju svårt att sänka ränta mer då för att få fart på ekonomin.

Och visst är det lönsamt för andra att köpa bil i Sverige nu. Men Elbilar blir ju dubbelt upp lönsamt då de båda är skatterabbaterade och påverkade av låga kronan, så de läcker ju ur landet extra fort och vi betalar.
#1313111
VolvoB20 skrev:Svenska politker hävdar att Kronan sjunker som en sten för vi är en liten valuta, men det är ju skitsnack för tex Danska kronan har ju gått upp till 1.40 nu och Danmark är ju inte större än Sverige.
Den danska kronan är sedan 20år knuten till Euron. Svenska kronan är det inte. Om euron blir dyrare blir den danska kronan dyrare. För oss. Och tvärt om.
Danmark har i praktiken Euro.
#1313115
Fjonsson skrev: ons 24 apr 2019, 10:03
VolvoB20 skrev:Svenska politker hävdar att Kronan sjunker som en sten för vi är en liten valuta, men det är ju skitsnack för tex Danska kronan har ju gått upp till 1.40 nu och Danmark är ju inte större än Sverige.
Den danska kronan är sedan 20år knuten till Euron. Svenska kronan är det inte. Om euron blir dyrare blir den danska kronan dyrare. För oss. Och tvärt om.
Danmark har i praktiken Euro.
Javisst. Men knytningen i Danmark består ju i att Danska politiker genomför penningpolitiska åtgärder som gör att Danska kronan håller sig inom +/-15% mot Euron.

Medan Sverige däremot genomför penningpolitiksa åtgärder som sänker kronan som en sten. (Och det gör man ju inte för att det är kul, utan för att man försöker devalvera sig ur högre arbetslöshet)
#1313126
VolvoB20 skrev:Javisst. Men knytningen i Danmark består ju i att Danska politiker genomför penningpolitiska åtgärder som gör att Danska kronan håller sig inom +/-15% mot Euron.

Medan Sverige däremot genomför penningpolitiksa åtgärder som sänker kronan som en sten. (Och det gör man ju inte för att det är kul, utan för att man försöker devalvera sig ur högre arbetslöshet)
Danmark får hjälp av europeiska centralbanken i syfte att hålla danska kronan innanför fönstret.
Det finns ju för och nackdelar med allt. Danmark är väl mer beroende av en stabil relation till Euron än vad vi är som är betydligt mer exportberoende.

Vilka penningpolitiska åtgärder skulle du vilja se i sverige och vilken effekt tror du dom har på kronkursen?
#1313143
VolvoB20 skrev: Och visst är det lönsamt för andra att köpa bil i Sverige nu. Men Elbilar blir ju dubbelt upp lönsamt då de båda är skatterabbaterade och påverkade av låga kronan, så de läcker ju ur landet extra fort och vi betalar.
När det gäller Norge så gynnas vi ju inte heller av att Norge helt slopat avgifter för import av elbilar. Ingen moms eller tull alls på elbilar från andra länder. Så får inte vi göra åt andra hållet (alltså för bilar från Norge) eftersom vi är med i EU och måste följa EUs importregler.
#1313183
Fjonsson skrev: ons 24 apr 2019, 11:23
VolvoB20 skrev:Javisst. Men knytningen i Danmark består ju i att Danska politiker genomför penningpolitiska åtgärder som gör att Danska kronan håller sig inom +/-15% mot Euron.

Medan Sverige däremot genomför penningpolitiksa åtgärder som sänker kronan som en sten. (Och det gör man ju inte för att det är kul, utan för att man försöker devalvera sig ur högre arbetslöshet)
Danmark får hjälp av europeiska centralbanken i syfte att hålla danska kronan innanför fönstret.
Det finns ju för och nackdelar med allt. Danmark är väl mer beroende av en stabil relation till Euron än vad vi är som är betydligt mer exportberoende.

Vilka penningpolitiska åtgärder skulle du vilja se i sverige och vilken effekt tror du dom har på kronkursen?
Sorry for OT:

Inga åtgärder alls......

Regeringen hävdar ju att allt går som tåget i högkonjunkturen och den Svenska ekonomin är urstark. Att då köra med panikåtärder som man brukar ta till när man slår i botten av en lågkonjunktur känns skumt och det känns som man vill skyla över underliggande strukturella problem

Man försöker stimulera ekonomin och mängden svensk valuta men ingen vill ha den Svenska kronan. Man måste gå så lång som att ta till negativ ränta och faktiskt betala bankerna för att de ska låna svenska kronor av riksgälden. Detta trycker ju ned kronans värde och urholkar svenskars lön och värde av besparingar om de är i Svenska kronor vill säga.

Ekonomin har inget riktigt substantiellt värde och drivkrafter i botten i Sverige utan bygger på en lånekarusell som eldas på med negativa räntor och devalvering mot andra valutor.

Det kan ju inte fungera långsiktigt, och vad gör vi när lågkonjunkturen kommer om vi redan bränt av allt vi har. Man borde ta tag i de underliggande problemen så hade vi inte behövt köra dessa panikpenningpolitiska åtgärder mitt i rådande högkonjunktur.
#1314647
Läser pressrelease för bilförsäljningen i April.
Uppgången för elbilar i april mot för april förra året,plus 271 procent!!! Det är inte lite det! (Förra månades rekorduppgång med 183% slogs med råge!)
Samtidigt minskade totalmarknaden för personbilar med 11,6 procent.

Jag reagerar och har reagerat på att dom ofta i pressreleasen skriver att minskningen av dieselbilar har stannat in. Det har dom skrivit i över ett år nu. Men ändå:
"Under april registrerades 11 637 personbilsdieslar eller 38,5% av månadens totala nyregistreringar. Sammanlagt
registrerades under perioden januari - april 38 615 dieselbilar (personbilar) vilket motsvarar 37,1% av totala
antalet nyregistreringar. Förra året under april registrerades 13 434 dieselbilar, vilket motsvarar en dieselandel
på 39,3% och under januari - april förra året registrerades 50 088 personbilsdieslar eller 41,2% av totala antalet
nyregistreringar. "

Skillnaden de första 4 månaderna är allså 41,2% mot 37,1%. Det säger dom är en avstanning? 37,1% är en nedgång på hela 10%! (41,2*,9=37,08) Varför har dom sånt behov av att låtsas att nedgången stannat?

Tesla Model 3 levererade betydligt mindre antal den här månaden, strax under 450st, vilket ändå är mer än dubbelt upp från närmsta elbil (Zoe) som precis kom över 200st. Tesla är efter 2 månader den mest sålda elbilen i Sverige i år. Slår man ihop försäljningen med pluginhybrider är Outlander 1:a före Model 3.

http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... 7_BcIKjx-Q
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]