Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1312215
Fjonsson skrev:Så kan det bli. Man skulle också kunna utläsa att tillverkare som mycket ensidigt satsar på elbilar ha ett par tuffa år framför sig.
En ständig ökning av försäljningen på 50-100% per år känns inte som jobbig om du inte syftar på problemen att möta efterfrågan.
Dippen i totala försäljningen i bilden ovan beror till stor del på att efterfrågan efter ICE-bilar kommer gå ner snabbare än vad tillverkare kan erbjuda elbilar, och det gör så folk väntar lite längre på att köpa ny bil.
#1312220
Läste i en motortidning från 2006 där Mattias Goldmann från Gröna bilister uttalar sig om Volvos framtid. "Volvo måste tänka över sin image, säkerheten får inte överges och miljötänket får inte äventyras av kortsiktiga önskemål om att kränga SUV:ar som är iskalla året därefter".
#1312223
Volvo har ju verkligen sett över sin image senaste årtiondet! Behållit fokus på säkerheten och med mer elektrifiering klarar dom kanske miljökraven även för sina SUVar.. Men de tidigare dirselsuvarna får han nog rätt om att dom blir rätt kalla på beg-marknaden.
#1312233
joel80 skrev: tor 18 apr 2019, 17:28 Volvo har ju verkligen sett över sin image senaste årtiondet! Behållit fokus på säkerheten och med mer elektrifiering klarar dom kanske miljökraven även för sina SUVar.. Men de tidigare dirselsuvarna får han nog rätt om att dom blir rätt kalla på beg-marknaden.
När spår du att t.ex. xc60 blir "kall"?
#1312238
Jag sticker ut näsan lite och hävdar att kanske är en 2019 kia e-niro kallare på beg-marknaden än en xc60 d4 från 2019 om 5 år.
Euro5 xc60 är väl nere på 160-170' och det beror ju på att milen börjar rulla på. Det var ett alternativ när jag köpte s90.
#1312263
Kia har kanske aldrig hållet värdet så länge.. Men skulle miljözonerna gälla även en XC60 från 2019 om 5 år så skulle den nog kunna vara rätt kall.

Om vi istället jämför mer liknande bilar.. T.ex kommande Polestar 2 mot en diesel V60 eller V90 för ungefär samma peng och blickar 5 år fram är jag rätt övertygad om att Polestar 2 har mer värde kvar.

Vi får se.
Får väl leta upp den här posten kring 2024. :D

Kollar jag bakåt på mina funderingar och beräkningar av hur snabbt försäljningen av laddbara bilar skulle öka var det få här som höll med, men mina siffror var underdrivna. Inte ens jag trodde att vi skulle vara uppe i 10-12% redan nu i början av 2019. Skiftet går än så länge fortare än vad alla räknat med.

Tre år till i samma takt och vi är över 50%. Något jag trodde skulle ske föret 2025.
#1312264
Först måste det lanseras en elbil som kan ersätta en xc60 fullt ut. Och sen måste den bli begagnad innan den kan konkurrera med en begagnad dieselbil. Det kommer ta ett tag.
Jag har kört en del i en t8 och kan inte säga att jag märker så stor skillnad när den går på endast el. Jag skulle kunna tänka mig att köra elbil om resten av bilen levererar och tilltalar mig. Eldrift räcler inte som kompensation för allt som saknas. Polestar 2 är för liten.
#1312383
Har skrivit det förut, miljözoner kommer möjligtvis att driva begagnade dieselbilar utanför statskärnorna i storstäder, men hur många kör bil eller måste absolut köra bil inom de zoner som man idag vill klassa om till rena elbilszoner, och begagnadmarknaden är större än storstäderna. En begagnad elbil där garantier på batterier upphör kommer vara iskall efter 5-7 år när garantin går ut om det som idag kostar någonstans mellan 100 000-200 000 för att byta dem. Nu är jag lite anti mot all hysteri kring bilar med tillhörande teknik. Nyligen kom en rapport om att CO2 halten hade gått upp generellt, är någon förvånad när media och regeringar kör skrämselkampanjer mot dieselbilar så att många väljer bensin istället, istället för att ha en sund blandning av bilparken medan vi väntar på det optimala bränslet ;-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]