Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1302921
Under 2018 hade vi en total ökning på 23 410 laddbara bilar i bilparken.
Totalt fanns vid utgången av 2017, 45 395 laddbara bilar i Sverige och vid utgången av 2018, 68 805 st.

Under 2018 såldes totalt 28 332 laddbara bilar i Sverige... alltså en diff på 4922. Alla är såklart inte exporterade till Norge utan de har avregistrerats av massa andra anledningar.

Den 12:e mars publicerar trafa.se sin rapport "Personbilar avregistrerade till utlandet". Blir intressant att se hur stor del av diffen på knappt 5000 som exporterats till Norge. 2017 var det runt 8-900st.. Gissar på runt 1500-1700st 2018.
#1303057
Statistik från SCB för första två månaderna separerat på drivmedel:
2019-03-05 12.04.44.jpg
2019-03-05 12.04.44.jpg (46.19 KiB) Visad 734 gånger
#1303073
joel80 skrev:Om 3 år kanske du får en bättre totalekonomi på att köpa en ny elbil än en tre år gammal diesel.. ;) Lite beroende på hur mycket du kör såklart.
Diesel finns inte på kartan, och jag kör 1100 mil per år.
Dessutom är AWD och rejäl markfrigång absoluta krav.
I min totalekonomi är värdeminskningen dubbelt så stor som bränslekostnaden, och då kör jag ändå en bil som drar över 1 liter per mil.

Sedan saknar jag också möjlighet att ladda en elbil nära bostaden.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
#1303077
Du får börja köpa trisslotter.. för det blir nog inte så billigt. ;)
Bild
Each motor has a 147 kW power capacity at the wheel and the total power output can be configured to different levels from 300 kW to 562 kW (input to gearbox).

The different power levels match different choices of battery packs, which are another impressive feature since they have the highest capacity of any other passenger electric vehicle out there: 105 kWh, 135 kWh, and 180 kWh.

Rivian says that it will translate to “230+ miles, 300+ miles, and 400+ miles” of range on a full charge.

They are talking about a charge rate of up to 160 kW at fast-charging stations and an 11-kW onboard charger for level 2 charging.
#1303167
StefanN skrev:Etanol ner 82,5% bara 25st sålda i år, snacka om stendöd marknad där.
Lite tråkigt, men så länge det finns bränsle att tanka så kommer jag göra det.

När det går i graven/blir oskäligt långt till tankstationen så får det bli diesel, antingen rent eller hybrid, eftersom en ren elbil inte skulle fungera här på glesbygden i dagsläget.
Fick lite mersmak när man hade en V60 som hyrbil, när man ser att det går en tankning på den mot 3 på vanliga bilen :P
#1303170

Steffe3 skrev:eftersom en ren elbil inte skulle fungera här på glesbygden i dagsläget.
Bodde inte du typ i Sörmland?
Screenshot_20190305-205313_Chrome.jpeg
Screenshot_20190305-205313_Chrome.jpeg (70.61 KiB) Visad 685 gånger
#1303175
Förvisso, men åker hellre 2km för att tanka än 3 mil för att ladda ;p

Är dock inte anti-elbilar, bara dålig (ingen) infrastruktur för det just där jag bor. Har inte ens tillgång till en motorvärmarstolpe.

Lär bli elbil i framtiden, men det dröjer nog.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]