Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1296565
Om 5 år är nybilsförsäljningen dominerad av elfordon...

Finns lite skillnader med elbilar mot för vissa tidigare satsningar. T.ex att de blir billigare för varje år som går... Och har kommit till den punkt där dom kommer utvecklas vidare mot det även om man skulle ta bort premierna snart.

Elbilar ökar även rejält runt om i världen, det är alltså inget Sverigefenomen enbart p.g.a subventioner, även om subventionerna påverkar hur långt varje land kommit i om ställningen.
#1296586
I vilket land ökar elbilsförsäljningen utan subventioner?
Norge har ju kommit absolut längst i omställningen och har väl samtidigt fortfarande mest frikostiga subventioner?
#1296604
TommyP86 skrev: lör 02 feb 2019, 09:47 Nja, det är inte helt sant.

https://www.tu.no/artikler/faktisk-helt ... ret/433776
Vad är det som inte är sant? Att det är eknomiskt fördelaktigt att köpa en elbil istället för en motsvarande fossilbil i norge?
För den enskilde är blir det en stor skillnad och det är ju orsaken till den stora elbilsförsäljningen i norge. Norge är ju lite speciellt då man redan sedan tidigare haft mycket höga skatter på bilar somm samhället vant sig vid och till viss mån kompenserats för. Att då slopa dessa på elbilar är ju mycket enklare än att chokhöja fossilbilar som sverige hade behövt göra.
#1296646
Vad som inte är sant?

Det är inte sant att norge subventionerar elbilar.
Däremot beskattas bilar med förbränningsmotorer hårt.

Ser vi till driften utöver bränslet är bompengen reducerad, ända ner till 0 både här och där.
Det kan möjligen ses som en subventionering, men då får man bryta ner det ordentligt.

Kan även diskutera om det är ”rätt” väg att göra så, men det var väl egentligen inte ämnet heller.
#1296648
TommyP86 skrev:Vad som inte är sant?

Det är inte sant att norge subventionerar elbilar.
Däremot beskattas bilar med förbränningsmotorer hårt.
Ordmärkeri. Norges höga skatter på bilar har dom haft i decennier.
Samhället har anpassat sig till vad en ny familjebil kostar och finns det plötsligt ett alternativ som inte beskattas lika hårt är det en subvention från staten i den mening att staten vill att det subventionerade alternativet ska uppfattas som ekonomiskt attraktivt. Man avstår skatteintäkter. Dom flesta elbilskunder i norge hade sannolikt lagt samma pengar på en fossilbil om subventionen inte funnits och det hade resulterat i skatteinkomster för staten
Jämför med HVO100 som är helt befriad från energiskatt i syfte att göra det mer attraktivt. Många ser det som att staten subventionerar bränslet med summan av dom uteblivna skatteintäkterna.
#1302812
Februaris siffror.

Bilsweden säger:
"Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var tolv procent i februari i år jämfört med 6,7 procent i februari förra året. Var tredje laddbar bil i februari var en ren elbil, jämfört med knappt var femte i februari förra året."

- Vi har nyligen justerat upp vår prognos för antalet nyregistrerade laddbara bilar år 2020 och 2021 med närmare 10 000 bilar per år. Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, jämfört med 19 respektive 25 procent enligt den tidigare prognosen, fortsätter Jessica Alenius.


http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... de-marknad


Från och med nu börjar Tesla leverera bilar i Sverige, och verkar ha hög tillgång på bilar. Beställer man idag ska man enligt sidan få sin bil redan i April. Så alla som förbeställt bör alltså få sina bilar kommande månad. Blir väldigt intressant att se siffrorna för det nästa månad.
#1302831
joel80 skrev:Februaris siffror.

Bilsweden säger:
"Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var tolv procent i februari i år. Var tredje laddbar bil i februari var en ren elbil...

Det är alltså bara 4% av nyregistreringarna som är elbilar. Andelen SUV med AWD är försumbar.
Solna stad har fortfarande inga laddstolpar i gatumiljö, d.v.s. för nattladdning hyfsat nära bostaden.
Nästa bilbyte lär bli om cirka 3 år. Eftersom jag brukar köpa 3 år gamla bilar så är det alltså de bilar som säljs nya nu som jag har att välja mellan nästa gång.
Det känns som om min pension inträffar innan det blir aktuellt att köra elbil.
#1302893
Kollar man bara på elbilar så har det alltså ökat från ca 1,4% till 4% på ett år. En ökning på drygt 280%. Med samma takt har vi 30% elbilar 2021. Nu tror jag tyvärr inte att efterfrågan kan mötas då de flesta biltillverkarna är lite sena på bollen... Fast med tanke på att all övrig försäljning troligen hamnar i en djup dipp kanske det ändå blir 30% även fast antalet bilar inte ökat lika mkt.

Om 3 år kanske du får en bättre totalekonomi på att köpa en ny elbil än en tre år gammal diesel.. ;) Lite beroende på hur mycket du kör såklart.
#1302899
Ett problem är att vår begagnatmarknad skadas en hel del av att vi har en så stor del av elbilsflottan som exporteras till Norge, detta pga våra synnerligen frikostiga subventioner vs fordonspriser i grannlandet. Det är tråkigt att vi fortfarande subventionerar den norska elkonverteringen av deras bilpark på så vis. Men visst för "globala klimatmål" är det väl skit samma var dessa bilar körs... men det känns absolut inte rätt att svenska skattebetalare ska finansiera ett grannlands elkonvertering därtill ett land som i detta fall borde kunna klara att finansiera detta själva.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]