Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1309079
Nä bonusen skall återbetalas av den registrerade ägaren i samband med export. Bilen har ju fått ta del av typ 60000kr vilket gjort att den har prismässigt sjunkit så pass i värde på den svenska marknaden. Om den istället tänks säljas utanför den svenska marknaden så skall ju bonusen tillbaka i systemet och då behöver säljaren gå upp typ 60000kr för att kunna göra affären. OBS, min åsikt.
Om det sedan skall gälla i 5 år som Joel skriver ovan eller inte kan jag inte svara på, men vi behöver ha kvar bilen i vår fordonsflotta anser jag.
#1309148
BennyL skrev: ons 03 apr 2019, 16:48 Nä bonusen skall återbetalas av den registrerade ägaren i samband med export. Bilen har ju fått ta del av typ 60000kr vilket gjort att den har prismässigt sjunkit så pass i värde på den svenska marknaden. Om den istället tänks säljas utanför den svenska marknaden så skall ju bonusen tillbaka i systemet och då behöver säljaren gå upp typ 60000kr för att kunna göra affären. OBS, min åsikt.
Om det sedan skall gälla i 5 år som Joel skriver ovan eller inte kan jag inte svara på, men vi behöver ha kvar bilen i vår fordonsflotta anser jag.
I agree with you.
#1309183
Ska inte värdeminskningen räknas in i bonusen? Alltså bonusens betydelse för andrahandspriset bör ju minska ju äldre bilen blir. Efter 5 år är det jju inte mer än kanske 35-40% kvar av ursprungsvärdet. Bilen kommer inte vara värd 60 000kr mer utomlands då. Kanske en stegvis minskning av återbetalningen? Full återbetalning första 3 åren sen minskning med 25% eller nått per år till bilen då är 6 år.
Finns säkert folk som kan räkna bra på det där om dom vill. Som det är nu, med 5% av bilarna som försvinner, är det verkligen inte optimalt.
#1309186
En liten rättelse! Tesla var 2:a mest sålda bilen förra månaden. Bil Sweden bryter månaden några dagar innan.

Så här ser det ut egentligen:
Skärmklipp 2019-04-04 09.23.47.png
Skärmklipp 2019-04-04 09.23.47.png (11.16 KiB) Visad 747 gånger
Ovan siffror är nyregistrerade bilar levererade till kund 1-31 mars. Förregistrerade bilar ingår ej.
(Den 1 April hade Tesla 316 förregistrerade Model 3, dvs bilar som ska levereras till kund de närmsta dagarna)

Räknar man in Volvo S90 i V90-statistiken som vissa gör hamnar V90/s90 på 1141 bilar under mars.

Jag hoppas verkligen att det kommer nån annan aktör inom elbilar som kan leverera efter efterfrågan snart.
#1309189
joel80 skrev: tor 04 apr 2019, 09:21 Ska inte värdeminskningen räknas in i bonusen? Alltså bonusens betydelse för andrahandspriset bör ju minska ju äldre bilen blir. Efter 5 år är det jju inte mer än kanske 35-40% kvar av ursprungsvärdet. Bilen kommer inte vara värd 60 000kr mer utomlands då. Kanske en stegvis minskning av återbetalningen? Full återbetalning första 3 åren sen minskning med 25% eller nått per år till bilen då är 6 år.
Finns säkert folk som kan räkna bra på det där om dom vill. Som det är nu, med 5% av bilarna som försvinner, är det verkligen inte optimalt.
Nä, det finns ingen anledning alls att elbilar som tagits i bruk i Sverige skall ha en attraktion utomlands anser jag. Vi behöver dem i landet.
#1309195
BennyL skrev:
joel80 skrev: tor 04 apr 2019, 09:21 Ska inte värdeminskningen räknas in i bonusen? Alltså bonusens betydelse för andrahandspriset bör ju minska ju äldre bilen blir. Efter 5 år är det jju inte mer än kanske 35-40% kvar av ursprungsvärdet. Bilen kommer inte vara värd 60 000kr mer utomlands då. Kanske en stegvis minskning av återbetalningen? Full återbetalning första 3 åren sen minskning med 25% eller nått per år till bilen då är 6 år.
Finns säkert folk som kan räkna bra på det där om dom vill. Som det är nu, med 5% av bilarna som försvinner, är det verkligen inte optimalt.
Nä, det finns ingen anledning alls att elbilar som tagits i bruk i Sverige skall ha en attraktion utomlands anser jag. Vi behöver dem i landet.
Ska inte den som äger bilen få bestämma vem den säljs till? Att minska effekten av att företag (för det är mest företag som nu leasar ut bilar kort tid och sen exporterar med vinst) tjänar pengar på export av elbilar på bonusens bekostnad måste vara målet. Inte att sen hindra kanske tredje ägaren från att sälja den på en öppen marknad? Är bilen inte värd mer än 80k är det ju orimligt att den då ska betala tillbaka 60k. Jag tror inte på att förhindra öppen handel, utan att stoppa den systematik av export som uppstått.

En del i att Norge köper elbilar från Sverige är också att Norge tagit bort både moms och importskatt för elbilar. Att dom då också samtidigt har hög efterfrågan på elbilar gör ju att det är många som letar på andra marknader. Lite som att vi kollar tyska marknaden på begagnade bilar och reservdelar.
#1309199
Det kommer att finnas en marknad i Sverige för den begagnade elbilen och låt bonusen sitta kvar i 5 år då.
Jag vet att Norge och Nedeländerna är sugna på allt som är sladdat så dit går merparten av våra exporterade sladdbilar idag.
Ägaren får sälja bilen till utlandet, men då betala tillbaka bonusen innan bilen lämnar landet.
Bilen som är värd 80000 här om några år är ju det på bekostnad av bonusen, annars hade den haft ett högre värde., kanske 110-120'
#1312180
Den här analysen är intressant.
Blir det så här kommer troligen biltillverkare som inom 2-3 år inte har en vettig bilpark med elbilar inte överleva.
Skärmklipp 2019-04-18 12.51.35.png
Skärmklipp 2019-04-18 12.51.35.png (73.92 KiB) Visad 650 gånger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]