Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1312402
BennyL skrev: tor 04 apr 2019, 09:36
joel80 skrev: tor 04 apr 2019, 09:21 Ska inte värdeminskningen räknas in i bonusen? Alltså bonusens betydelse för andrahandspriset bör ju minska ju äldre bilen blir. Efter 5 år är det jju inte mer än kanske 35-40% kvar av ursprungsvärdet. Bilen kommer inte vara värd 60 000kr mer utomlands då. Kanske en stegvis minskning av återbetalningen? Full återbetalning första 3 åren sen minskning med 25% eller nått per år till bilen då är 6 år.
Finns säkert folk som kan räkna bra på det där om dom vill. Som det är nu, med 5% av bilarna som försvinner, är det verkligen inte optimalt.
Nä, det finns ingen anledning alls att elbilar som tagits i bruk i Sverige skall ha en attraktion utomlands anser jag. Vi behöver dem i landet.
Gör de ingen nytta utomlands? Eller är det symbolvärdet som du saknar?
#1312522

troubleshooter skrev:Har skrivit det förut, miljözoner kommer möjligtvis att driva begagnade dieselbilar utanför statskärnorna i storstäder, men hur många kör bil eller måste absolut köra bil inom de zoner som man idag vill klassa om till rena elbilszoner, och begagnadmarknaden är större än storstäderna. En begagnad elbil där garantier på batterier upphör kommer vara iskall efter 5-7 år när garantin går ut om det som idag kostar någonstans mellan 100 000-200 000 för att byta dem. Nu är jag lite anti mot all hysteri kring bilar med tillhörande teknik. Nyligen kom en rapport om att CO2 halten hade gått upp generellt, är någon förvånad när media och regeringar kör skrämselkampanjer mot dieselbilar så att många väljer bensin istället, istället för att ha en sund blandning av bilparken medan vi väntar på det optimala bränslet ;-)
Vilka batterier kostar 100-200k att byta?
Det är inte dyrare att byta batteri än att byta motor i en ICE.
Runt 50 000kr har Nissan för nya batterier, men dom har också restaurering av begagnade och då handlar det om ungefär halva kostnaderna. Så det blir väl ungefär som det varit med nuvarande bilar. Det är nog väldigt ovanligt att man byter till en helt ny motor på en begagnad bil där garantin gått ut och motorn rasat.


Jag tror vissa människor har lite samma känsla för dieselbilar med körförbud som för elbilar. Även om de skulle funka utmärkt i minst 99% av all sin körning är det den där känslan många har av tappad frihet. "Jag vill kunna köra 3-4 timmar på autobahn i 200km/h utan att ladda.. Så länge det inte funkar funkar inte elbil."
Samma personer kommer som jag ser det vilja ha en bil som får köra i städer, även om dom sällan eller aldrig gör det.

Det kommer inte gälla alla, men min gissning är att det är tillräckligt många som väljer bort dem för att det ska skapa för låg efterfrågan mot tillgången och att priserna då sjunker.
#1312567
Tror du missade poängen..

Många tänker så känslomässigt, och vill att bilen ska ge all den frihet dom är vana med även om dom inte använder sig av allt. Där var autobahnkörning ett exempel, på samma sätt som en restriktion i miljözoner för vissa bilar kan komma att vara ett känslomässig intrång hos många, där bilen inte ger den nivå av frihet som man väntar sig, även om det är liten chans att man ens skulle behöva just den delen.
#1312589
Bilen handlar om möjlighet till frihet.
Sen finns det ju gränser. Varför bry sig om miljözoner i städer där man aldrig kör? Det är ju som att köpa friktionsdäck för att dubbdäck är förbjudna i tyskland.
#1312601
@Joel80

Ja, jag köper en större bil än vad jag behöver dagligen i mitt pendlande till och från jobbet för att jag vet när helgen kommer så fyller jag med den katter och saker jag behöver för mina fritidsaktiviteter, dumtvore det att köpa en mindre bil bara för att de 2/3 delar av milen är till och från jobbe transporter om det betyder att jag skulle behöva två bilar......

När det gäller åsitkter om att elbilen är bilismens frälsare så tror jag att det är lättast säga att vi är överens om att inte vara överens om att elbilen löser de stora klimatproblemen och att det skulle vara svaret på våra böner, lika lite som att fiber är frälsningen för snabbt internet på landsbyggd, det är en övergående teknik i jakt på något bättre. Men det är ju bra att några är beredda att betala för utvecklingen av det, men så behöver jag inte heller köra i de områdena som ses som kommande miljözoner,så mest troligt är att det nästa bil om 2-3 år blir säkert en dieselbil igen, om det inte kommit fram en elbil som täcker all mina behov + 80 mil på en laddning och laddning på 15 minuter =)
#1312739
Har man behov av sånt varje helg förstår jag helt klart. Samma sak med de som har behov av dragkrok nån gång i månaden.. Kanske bara under sommarhalvåret. Det blir för knöligt att inte ha en bil som har det då.
Det jag menade var sånna där saker som är mer styrda av nån emotionell känsla av att bilen ska fungera för precis allt man kan tänka sig i körande.

Vi får väl se hur det blir.. Jag vill i allafall inte sitta på en halvny dieselbil, då jag tror att de kommer ha ett snabbare prisfall än många andra bilar.
#1312775
För min egen del så ska det skilja bra mycket i värde mellan biltyperna, en bil för 500 000 oavsett drivmedel är ändå en så usel investering i 99,9% av fallen med typ 75 000 om året i värdeminskning + service inkl reparationer+ drivmedelskostnad+ skatt så om jag råkar trivas med en dieselbil och det skulle innebära att i slutändan får 25 000 mindre i inbyte än
annan modell så kan jag ta det sett ur ett helhetsperspektiv för bilägande. Jag kan se det som vilken extrautrustning som helst och de flesta inser att extrautrustning endast ökar
bilens värde marginellt om än alls vid inbyte i för hållande till investeringen.

Diskusionen är nästan som med manuell/automat låda för ett par år sen, där jag fick höra 2013 att jag gjorde en dum affär när jag köpte XC60 D5 med manuell låda, osäljbar
om 3 år sa man då......Fick i slutändan mer än jag kunde drömma om i inbyte och handlaren sålde den på 1 vecka......Man ska köpa det man trivs med, ekonomiskt så är mer eller
mindre allabilar en katastrof.....

Skulel jag köpa en bil för att täcka ALLA behov skule det bli en Volvo FH16 ;-)
#1312787
Viktigt att man när man kollar på pris/investering/värdeminskning också tar med milkostnader. Med flera elbilar blir det idag billigare totalägande om du kör mycket. För mig som gör 3000mil per år har jag en besparing på nära 30000kr per år bara i bränsle (elkostnad medräknad). Tillsammans med skatten och billigare service är det nära 100 000kr på tre år... lägg sen till dom 60 000kr man får i premie så bör det vara minst 150k under dom tre åren.
Så kollar man på totalkostnaderna är det bra att ta med även dom delarna. Kör man "bara" 1500 mil per år blir det lite mindre, men det kan bli billigare där också. Bör bli runt 15000kr per år i soppabesparing, ca 45k.. med premien samt skatt och så är man uppe i 110k.
Även om nybilspriset skulle vara 150 eller 200k högre kan det då blir billigare per mil, eftersom man efter tre år har minst 50% av värdet kvar.

Men sen är det som flera säger såklart behoven (och känslan för bilmärket/modellen) som också styr.
#1312788
joel80 skrev: mån 22 apr 2019, 11:34 Viktigt att man när man kollar på pris/investering/värdeminskning också tar med milkostnader. Med flera elbilar blir det idag billigare totalägande om du kör mycket. För mig som gör 3000mil per år har jag en besparing på nära 30000kr per år bara i bränsle (elkostnad medräknad). Tillsammans med skatten och billigare service är det nära 100 000kr på tre år... lägg sen till dom 60 000kr man får i premie så bör det vara minst 150k under dom tre åren.
Så kollar man på totalkostnaderna är det bra att ta med även dom delarna. Kör man "bara" 1500 mil per år blir det lite mindre, men det kan bli billigare där också. Bör bli runt 15000kr per år i soppabesparing, ca 45k.. med premien samt skatt och så är man uppe i 110k.
Även om nybilspriset skulle vara 150 eller 200k högre kan det då blir billigare per mil, eftersom man efter tre år har minst 50% av värdet kvar.

Men sen är det som flera säger såklart behoven (och känslan för bilmärket/modellen) som också styr.
Om man kan tänka sig att åka koreanskt kan man spara 150000 på tre år utan att behöva byta till elbil. Den största kostnaden i bilägande är ju som bekant värdeminskningen och koreanerna är ju lågprisbilar redan som nya så även i dieselutförande blir dom lätt billigare än en s90.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.