Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1448481
Fjonsson skrev:Jag tror du har fel. Visst kommer prisskillnaderna jämnas ut men det beror ju snarare på att priset på ICE-bilarna drivs upp.
Så är det ju. Helt plötsligt är det "normala" priset för en Volvo V90 480k, det var ju 350k nyss liksom? En kompis beställde precis en V90CC D4, den gick på 559k brutto. Vad hände med "folkbilen?"

Jämför man 400hk ICE bil mot Polestar2 så är den ju inte så off helt klart. Dessa är inte billigare. Men det som saknas är ju 200hk elbilen för hälften. Och nej Ioniq, Leaf och liknande duger inte. De är för simpelt byggda och har mängder med missar. Jag vill ha en "riktig" bil men med eldrift men jag behöver inte 400-500hk, det gick ju bra med 180-220hk nyss i genomsnittsbilen.
#1448485
Lövet skrev:Jag vill ha en "riktig" bil men med eldrift men jag behöver inte 400-500hk, det gick ju bra med 180-220hk nyss i genomsnittsbilen.
Håller med. Visst gillar jag att gasa på lite extra ibland, men för vardaglig körning behövs inga 4-500hk på långa vägar. 200-250hk ICE tycker jag är rätt lagom för en lagom lastad "volvokombi". En bil som går att ha "kul" med ibland, men inte överdrivet åt något håll.
En "riktig" (el)bil tror jag inte behöver mer än 200hk för att ha "ordentligt kul" med.... Om man kan överleva utan motorljudet från ICE-motorer som iaf jag tycker är halva körglädjen vid lite gasande :-D

.. Med det sagt skulle jag ju givetvis inte tacka nej till en 4-500hk-bil om någon lämnade en sån på gården :angelo:
#1448489
Effekten på "vanliga" bilar har också gått upp över åren. Det var inte länge sedan en standardvolvo hade dryga 100 hästkrafter.

Det är relativt sett billigare att ge elbilar högre effekt. Det blir inte speciellt mycket billigare eftersom det är batterierna som är den dyra delen. Har du tillräcklig räckvidd så kommer batterierna att enkelt kunna stödja elmotorer på flera hundra hästkrafter.
#1448492
Malmstroem skrev:Det är relativt sett billigare att ge elbilar högre effekt. Det blir inte speciellt mycket billigare eftersom det är batterierna som är den dyra delen. Har du tillräcklig räckvidd så kommer batterierna att enkelt kunna stödja elmotorer på flera hundra hästkrafter.
Så är det ju. Det finns inte heller någon motsvarighet till pumpförlusterna som finns i en ICE bil. En bil elbil med halva motorstorleken drar ju inte längre nödvändigtvis mindre än en större.
#1448506
Jag har gått och väntat på att vätgasbilar skulle kunna bli ett alternativ till hel elbilar. Med tanke på infrastruktur och bra bilar så lär det inte komma förrän någon gång in på 2030 talet. I nuläget ser det väl mest ut att bli den tunga trafiken.

Så, vi behöver en bil till då jag ska hjälpa några före detta kollegor under ett till två år. Vi, familjen, fastnade för utseende, dragkrok för 1600 kg , möjlig ultrasabbladdning och att den är utrustad med Vehicle-to-load. Det blir en Kia EV6. Förbeställd, då det är ganska bråttom. Nackdel? Ja, inte har vi sett den i verkligheten då den laseras efter sommaren. :-D Men vi vill ha bilen så snart som möjligt. Skulle den inte leva upp till våra förväntningar så kan vi ångra oss och få hela depositionen tillbaka. Det blir ett privatköp. Ingen leasing eller något sådant. Hur det blir efter dom ett till två åren får vi se. En av bilarna kommer då att säljas.
Kia återfösäljaren ville byta in XC60n, och "ge" oss en annan Kia. NÄ!!!

Tycker egentligen inte om att göra så här stora affärer med grannen (som säljer Kia och Mercedes), men priset han erbjöd på EV6:an är i mina ögon otroligt bra.
Leverans är alltså än så länge inte bestämd för denna EV6 GT Line.

Att jag/vi kommer att öka försäljningen av elbilar hade jag inte trott skulle bli redan nu. Det är nog jag som är mest förvånad över detta...
#1448543
EbbevonVolvo skrev:Jag har gått och väntat på att vätgasbilar skulle kunna bli ett alternativ till hel elbilar. Med tanke på infrastruktur och bra bilar så lär det inte komma förrän någon gång in på 2030 talet. I nuläget ser det väl mest ut att bli den tunga trafiken.

Så, vi behöver en bil till då jag ska hjälpa några före detta kollegor under ett till två år. Vi, familjen, fastnade för utseende, dragkrok för 1600 kg , möjlig ultrasabbladdning och att den är utrustad med Vehicle-to-load. Det blir en Kia EV6. Förbeställd, då det är ganska bråttom. Nackdel? Ja, inte har vi sett den i verkligheten då den laseras efter sommaren. :-D Men vi vill ha bilen så snart som möjligt. Skulle den inte leva upp till våra förväntningar så kan vi ångra oss och få hela depositionen tillbaka. Det blir ett privatköp. Ingen leasing eller något sådant. Hur det blir efter dom ett till två åren får vi se. En av bilarna kommer då att säljas.
Kia återfösäljaren ville byta in XC60n, och "ge" oss en annan Kia. NÄ!!!

Tycker egentligen inte om att göra så här stora affärer med grannen (som säljer Kia och Mercedes), men priset han erbjöd på EV6:an är i mina ögon otroligt bra.
Leverans är alltså än så länge inte bestämd för denna EV6 GT Line.

Att jag/vi kommer att öka försäljningen av elbilar hade jag inte trott skulle bli redan nu. Det är nog jag som är mest förvånad över detta...
EV6an är jättespännande! Jag hoppas den sätter en ny liten standard för elbilar. V2L och V2G är något jag verkligen tror på och satan va praktiskt att nästan alltid ha en massa reserv-el man kan plocka 3500w ur.
Blir spännande att höra mer om hur den kommer funka för er. :)
#1448544
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Jag tror du har fel. Visst kommer prisskillnaderna jämnas ut men det beror ju snarare på att priset på ICE-bilarna drivs upp.
Så är det ju. Helt plötsligt är det "normala" priset för en Volvo V90 480k, det var ju 350k nyss liksom? En kompis beställde precis en V90CC D4, den gick på 559k brutto. Vad hände med "folkbilen?"

Jämför man 400hk ICE bil mot Polestar2 så är den ju inte så off helt klart. Dessa är inte billigare. Men det som saknas är ju 200hk elbilen för hälften. Och nej Ioniq, Leaf och liknande duger inte. De är för simpelt byggda och har mängder med missar. Jag vill ha en "riktig" bil men med eldrift men jag behöver inte 400-500hk, det gick ju bra med 180-220hk nyss i genomsnittsbilen.
Den Polestar 2 som man nu kan beställa med "bara" en motor och drygt 200hk som börjar på 489k (419k efter bonus) tror jag kommer sälja stort.
#1465059
När jag startade den här tråden för snart 4 år sen (nov 2017) låg elbilsförsäljningen på 1.1%. (Med pluginhybrider drygt 6%)

Ett knappt år senare, Augusti 2018 var vi uppe på ca 3%.

Nu, tre år efter det är elbilar det dominerande drivmedlet i försäljningen sen några månader tillbaka. Det har gått om både diesel och bensin och vi ligger nu på ca 30% elbilar. Då är alltså inte hybriderna medräknade.

Det har gått riktigt fort och vi kan inte se någon riktig avmattning ännu, det är fortfarande i den lägre delen av S-kurvan, fast vi är en bit inne i den branta delen.

Jag trodde det skulle ta ett par år till innan elbilen var dominerande. Men redan nästa år är vi nog kring 50% av nybilsförsäljningen. Med laddhybriderna är det vissa månader redan passerat.
Screenshot_20210921-234221_Chrome.jpg
Screenshot_20210921-234221_Chrome.jpg (32.32 KiB) Visad 358 gånger
Screenshot_20210921-234255_Chrome.jpg
Screenshot_20210921-234255_Chrome.jpg (29.51 KiB) Visad 358 gånger
#1465192
Kan man se någon skillnad på vad som är leasing (företag och privat) och vad som är köp av privatpersoner?
Jag är tveksam till att rena elbilar ligger i topp när det gäller försäljning till privatpersoner...
#1465199
Det kan man men man får inte riktigt den uppdelningen. Men 679 av 876 sålda Kia Niro är rena elbilar som exempel.

Alla bilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.34.45.png
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.34.45.png (66.37 KiB) Visad 329 gånger
Bonusbilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.36.25.png
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.36.25.png (70.49 KiB) Visad 329 gånger
Elbilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.37.12.png
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.37.12.png (68.03 KiB) Visad 329 gånger
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]