Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1208582
Tänkte starta en tråd där vi kan följa säljstatistiken lite, men inrikning på ökningen av el och hybrider.

Totalt såldes 32112st personbilar under oktober.
Volvo XC60 var mest sålda före VW Golf och Volvo S/V90.

Under oktober månad så levererades det 2135 supermiljöbilsbilar vilket var en ökning med 82% jämfört med oktober förra året, fördelningen var dock bara 358 elbilar och 1672 plug-in hybrider.
Detta gav en andel på 6,6% supermiljöbilar under oktober och 4,8% än så länge i år.
jämfört med 3,7% i oktober förra året och 3,4% för motsvarande period (Jan-okt) i fjol.

Volvos andel var 377st supermiljöbilar av 6575st totalt, vilket är 5,7% av volvos försäljning.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
https://www.di.se/bil/oktoberrekord-i-bilhallarna/

Supermiljöbilar oktober:
Skärmklipp 2017-11-01 20.34.27.png
Skärmklipp 2017-11-01 20.34.27.png (126.03 KiB) Visad 5557 gånger
#1208588
Kunde även vara intressant att få veta fördelningen mellan privatköp och tjänstebilar, när det gäller supermiljöbilar. är det något som bara säljs för att man får reducerat förmånsvärde?
#1208599
Ja, det lyckades jag inte hitta.
Fördelningen privatpersoner/juridiska personer på alla sålda under oktober så är fördelningen 12334st privatköp och 19778st via juridiska personer.


En hybrid räknas hem på 3 år även för privatperson i många av de räkneexempel jag sett och gjort.

Är det 100k extra i inköp kan man räkna med ungefär 50-55k högre värdeminskning under åren på hybriden... (50-45% kvar efter 3 år) Med tanke på att man också får 20k premie blir det då inte mer än 30-35k i skillnad. Det hämtar man hem i bränsle och skattebesparing i de flesta lägen.. om man har någonstans att ladda under sitt dygn. Antingen på jobbet eller hemma.

Behåller man bilen längre blir kalkylen än lite bättre. (Mer mil och lägre värdeminskning per år sett i rena pengar.)

Vissa modeller där man har billigare alternativ med mindre motor (T.ex V90) kan det nog vara svårt att räkna hem om man jämför T8 med dom billigaste motoralternativen. Stor skillnad i antal HK där, men det är ju inte alltid man vill betala en massa pengar för det.

Kollar vi den hybrid som sålts mest, Passat Sportskombi GTE så ligger den bara knappt 40k över Passat Sportscombi GTS och faktiskt lite under Passat Sportscombi GTR.
Det är en av deras dyraste modeller, men kostar inte mer än andra starka motoralternativ.
#1208731
Volvo, BMW, Mercedes, Audi, delvis PAssat säljs väl med förkrossade majoritet som tjänstebilar.

Kia, Skoda osv låg i topp på försäljning till privatpersoner.

Siffrorna har kanske ändrats nyligen.
#1208734
Skulle tro det... Eftersom bilar i största allmänhet säljs mest till företag/juridiska personer.

Hur vida t.ex Hyundai Ioniq, Renault Zoe eller andra mindre "riktiga" elbilar säljer mest till företag eller privatpersoner vet jag inte.
#1208740
Blir förvånad om det är mindre än 95% som säljs till företag. Med tanke på hur fördelningen ser ut i övrigt i den prisklassen som de flesta plug-in hybrider befinner sig.
#1208763
Fortfarande en försvinnande liten del, blev nyss klart på jobbet med tjänstebilar, 900st ska bytas i concernen nästa år, färdiga förslag, modell, utrustning och färg togs fram så ingen behöver mekka själv med offerter och dyl. Volvo och Audi blev det och 99% diesel + volvos V60 laddhybriden för att det promt var någon region som absolut ville.
#1208786
Om ett år ska du se att det ser annorlunda ut hos många.. jag tror nya reglerna från Juli kommer få stor effekt både på privatköpsidan och tjänstebilar.

Gävle kommun verkar köpa in nästan bara elbilar nu.. både till hemtjänst och som tjänstebilar till sina anställda.
Taxi Stockholm köpte in 30st Renault Zoe förra månaden...

Men innan ökningen i juli nästa år får vi nog se en nergång som sagt.. Folk kommer avvakta att beställa för att få högre premie.
#1208924
Skatteffekteena känner de ju redan till och det är en droppe i havet iaf .

Autolease har ju kalkylerat på det och dom är ju lnte dumma i huvudet. Hade det varit mer lönsamt att köra v60 hade ju Lla gjort det. Nu går det såklart inte då de kör ca 6000 mil per år. Så d6 är ju uteslutet.

Likaså servicebilarna. Blev crafter med 4wd och automat rätt över hela linjen. Ska bytas var 5år.
#1208929
Några enstaka bilar är nog förmånliga för privatpersoner. Har en kollega som privatleasar en Zoe som pendlarbil, verkar klockrent rent ekonomiskt och räckvidden räcker med råge för hans behov som andrabil. En Outlander räknar man knappast hem som privatperson med tanke på att man inte behöver köra många mil utan laddning för att hamna på en respektabel snittförbrukning.. Passaten är väl lite bättre.

Kör man långt som i Deranks exempel krävs det betydligt större förändrinngar för att tippa kalkylen skulle jag tro, både på utbuds- och styrmedelssidan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]