Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1208947
Det är ingen heller som förväntar sig att någon ska gå över till elbil med 6000 mil/år i genomsnittlig körsträcka. Men så långt går inte den genomsnittliga tjänstebilen utan 1800 mil per år. För detta finns elbilar som funkar om man har tillgång till laddning på bra sätt. När det lönar sig är också något man får räkna fram i det enskilda fallet.
#1209018
Lövet skrev:Det är ingen heller som förväntar sig att någon ska gå över till elbil med 6000 mil/år i genomsnittlig körsträcka. Men så långt går inte den genomsnittliga tjänstebilen utan 1800 mil per år. För detta finns elbilar som funkar om man har tillgång till laddning på bra sätt. När det lönar sig är också något man får räkna fram i det enskilda fallet.
Jag kör runt 3000mil per år. Mina vanliga resor är som ni vet mellan Gävle och Stockholm.
Det finns elbilar idag som funkar utmärkt för mitt körmönster och kommer som sagt att byta till elbil efter D5 TE'n jag har.

Med 6000mil per år gissar jag att man har lite fler resor på 40+ mil och då får man nog vänta ett par år om man inte vill lägga bortåt miljonen på en Tesla. (Många teslaförare verkar dock köra över 6000k mil per år och det funkar.. Deras SuperCharger-nätverk är utbyggt rätt bra.)
#1215557
Nu kom första siffrorna för november.

Stark månad igen för bilförsäljningen, och ännu en ökning för supermiljöbilar.

Plus 78 procent för supermiljöbilar i november
- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp högst 50 gram per km, fortsätter att gå starkt och ökade med 78 procent i november. Hittills i år är uppgången 47 procent. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna var 6,9 procent i november i år jämfört med 4,0 procent i november förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 5,0 procent, jämfört 3,5 procent samma period förra året. Även om det är en uppgång från låga nivåer i absoluta tal, så är det en positiv utveckling vi ser med ökad andel elbilar och laddhybrider i nybilsflottan, avslutar Bertil Moldén.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... i-november


Om ökningen totalt kommer fortsätta i samma takt som senaste månaderna kommer siffrorna se ut så här:

Om ett år 12,3%
Om två år 21,9%
Om tre år 38,9%
om fyra år 69,3%

Nu vågar inte ens jag tro på att uppgången kommer hålla i sig lika kraftigt som senaste månaderna, men även om vi räknar på 50% ökning per år är vi på 35% om fyra år. och alltså över 50% år 2022.
Frågan är om biltillverkarna hinner med efterfrågan? Och om infrastrukturen med offentliga laddare hinner med.



Sen har vi också en rätt kraftig nedgång sett till förra november på dieselbilar:

40,9 procent dieslar i november
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 13,5% i november. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 40,9%. I november förra året var dieselandelen 50,7%. Hittills i år ligger dieselandelen på 49,5% jämfört med 52,3% samma period förra året.

- Den största anledningen till att dieselandelen sjunker är att fler tjänstebilsförare byter till plug-in hybrider där nio av tio bilar har bensin som fossil motor, säger Bertil Moldén.
#1215563
Inlägget har inget med trådens ämne att göra
#1215641
Jag tycker det är lite tidigt att dra sådana långt gångna planer på dessa senaste månaders försäljning. Och du, bensinare ökade också :wink: .
#1215675
EbbevonVolvo skrev:Jag tycker det är lite tidigt att dra sådana långt gångna planer på dessa senaste månaders försäljning. Och du, bensinare ökade också :wink: .
Jag gör det ju rätt tydligt att det är mina egna spekulationer.. Utifrån senaste tidens utveckling.
Sett till hela året ligger det inte på 78% utan strax under 50%. Därför tog jag med den siffran också.

Men när jag började tjata om det här för runt 3 år sen låg försäljningen på runt 2.5% och jag fick ungefär samma reaktioner när jag sa att jag trodde det skulle mer är fördubblas närmsta åren.

Med nya premien nästa år tror jag inte det bromsar in sett till kommande 12 månaderna... Däremot en liten inbromsning inför juli (i allafall för rena elbilar) då folk kommer senarelägga sina leveranser för att ev. få lite högre premie.

Att vi ser månadsförsäljning andra halvåret 2018 på över 10% laddar bilar ser jag som självklart.

När Volvo sen driver igenom sina planer fullt ut med elektrifiering av alla modeller kommer vi säkert få ytterligare en rejäl ökning.

Men inget är såklart skrivet i sten.. Men det är intressant att se siffrorna månad för månad. :)
#1215678
Jag ser vad denna tråd heter. :D Jag återkommer NÄR försäljningen minskar. För det kommer den väl att göra????? :lol:
#1215692
EbbevonVolvo skrev:Jag ser vad denna tråd heter. :D Jag återkommer NÄR försäljningen minskar. För det kommer den väl att göra????? Bild
Menar du totala försäljningen så kommer den nog att minska så småningom. Den har ju ökat i typ 45 av 47 månader eller något sånt.

Och jag tror som sagt att elbilar kommer minska lite månaderna innan Juli 2018 då köpare väntar in den högre premien när bonus/malus införs. Plugin-ybriderna håller nog försäljningen skapligt då skillnaden där oftast bara blir några tusenlappar.
#1221935
Nu är decembers statistik släppt, och hela 2017.
För december blev det en lite tillbakagång för försäljningen i stort. (Bilsweden skriver att det bl.a beror på 2 färre registreringsdagar)

Totalt 2141st supermiljöbilar registrerades under december. Det motsvarade 6.15% av försäljningen i december (34 820 bilar) och totalt för helåret hamnade det på 5,1% (3,5% 2016).

2018 tror Bilsweden på ännu snabbare ökning, så att totalförsäljningen under 2018 hamnar kring 9%. Då större delen av det troligen kommer komma efter juli då supermiljöbilspremien för elbilar höjs kan andra halvåret vara en bil över 10%.
Kraftig uppgång för supermiljöbilar
- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km, uppgick till
19 210 bilar under 2017, vilket är en ökning med 48 procent jämfört med 2016. Vår prognos är att det
kommer nyregistreras ca 34 000 supermiljöbilar under 2018, vilket innebär en uppgång med 77 procent
jämfört med 2017 och en marknadsandel på drygt nio procent av totalmarknaden, säger Bertil Moldén.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... t-nagonsin


Under året har också hela 14 bränslecellsbilar sålts.. En minskning med 26%... (eller 4 bilar). ;)


Bilsweden gick också igenom hur bonus - malusen se ut från juli:
Skärmklipp 2018-01-02 15.42.52.png
Skärmklipp 2018-01-02 15.42.52.png (245.48 KiB) Visad 1694 gånger
Skärmklipp 2018-01-02 15.43.08.png
Skärmklipp 2018-01-02 15.43.08.png (283.77 KiB) Visad 1696 gånger
#1222197
Företaget LeasePlan har gjort en undersökning med frågan "Vilket bränsle skulle du välja om du skulle göra ditt tjänstebilsval imorgon?" och trenden är tydlig. Det är hybrider som gäller och diesel är på väg ut genom dörren, och skiftet har gått fort. Från att 85 procent förra året skulle kunna tänka sig en diesel eller diesel-hybrid är siffran i år nere på 59 procent. Diesel som val av bränsle har minskat från 37 till 25 procent.

Rena elbilar tvekar man fortfarande kring, bara 15 procent, upp från 11 procent, kan tänka sig en ren elbil. Tittar man dock på elektrifierade bilar så har de ett rejält försprång, elbilar och hybrider står tillsammans för 82 procent av valen, upp från 70 procent förra året.

Om man frågar de som ska välja en så kallad personalbil är det ännu tydligare. Här väljer endast 14 procent ren diesel, ner från 23 procent. 42 procent väljer här någon form av diesel, ner från 64 procent.


http://news.cision.com/se/leaseplan-sve ... n,c2423733
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]