Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1466128
Lövet skrev: ons 22 sep 2021, 18:37 Det kan man men man får inte riktigt den uppdelningen. Men 679 av 876 sålda Kia Niro är rena elbilar som exempel.

Alla bilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.34.45.png

Bonusbilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.36.25.png

Elbilar sålda till privat
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 18.37.12.png
Intressant, tack!
#1466206
poseidon skrev:Med 5 Miljoner fossilbilar är det dock en bit kvar till att "alla kör elbil".
Ja, men mer än hälften av alla som kör "ny bil" kör nu antingen elbil eller laddhybrid. Det är en stor skillnad på bara några år.

Läste nyhet från Norge nu att september verkar bli första månaden med över 90% elbilar. Så dominerande har inget annat ensamt bränsleslag varit någonsin tror jag.
#1466219
Va? Bensin alt diesel lär garanterat haft 90% av nybilsmarknaden i både Sverige och Norge under efterkrigstiden. Ett tag skulle alla ha diesel. Innan det va det bara bönder och Norrlänningar som köpte diesel.
- De senaste 15 åren har det skett stora förändringar när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel. 2005 var 85 procent bensinbilar och tio procent dieselbilar.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... i-november
#1466234
poseidon skrev:Va? Bensin alt diesel lär garanterat haft 90% av nybilsmarknaden i både Sverige och Norge under efterkrigstiden. Ett tag skulle alla ha diesel. Innan det va det bara bönder och Norrlänningar som köpte diesel.
- De senaste 15 åren har det skett stora förändringar när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel. 2005 var 85 procent bensinbilar och tio procent dieselbilar.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... i-november
Ja, tillsammans har diesel och bensin haft större andel. Men jag tror inte något drivmedel i modern tid ensamt haft över 90%.
#1466320
poseidon skrev: tis 28 sep 2021, 09:19 Enligt min länk så va det ju 85% bensin (alltså enbart bensin) 2005, inte riktigt 90%. Säkert större andel bensin mer historiskt.
Mycket pillande med statistik. Man kan ju slå ihop bensin och diesel för historiskt är det ju råolja som är ursprunget för båda, bara olika refraktioner i destileringen. och då är de väl fortfarande dominerande.

Eller så kan man dela upp dem i många underkategorier och då hamnar de långt långt ned i listan. Bensin, Etanol, Diesel, HVO, RME, Tallolja osv....

Hoppas försäljningen av elbilar med bra dragkapacitet tar fart ordentligt så jag kan köpa en begagnad om sisådär 5 år....
#1487090
Skillnaden för januari mellan 2021 och 2022 är förbluffande. Det går mycket fortare än jag vågat tro.
Då har ändå januari varit en rätt blygsam månad generellt.
Andelen bilar som köps av företag har gått ner till strax under 50% från 61%. Allt fler privatpersoner köper nya elbilar. Främst via privatleasing.

Ca 5% elbilar 2021 mot ca 25% i år.
Uppgång i antal på 366% och med ca 500% om man ser till andel.
Screenshot_20220201-233510_Drive.jpg
Screenshot_20220201-233510_Drive.jpg (86.23 KiB) Visad 294 gånger
#1487164
joel80 skrev:Skillnaden för januari mellan 2021 och 2022 är förbluffande. Det går mycket fortare än jag vågat tro.
Då har ändå januari varit en rätt blygsam månad generellt.
Andelen bilar som köps av företag har gått ner till strax under 50% från 61%. Allt fler privatpersoner köper nya elbilar. Främst via privatleasing.

Ca 5% elbilar 2021 mot ca 25% i år.
Uppgång i antal på 366% och med ca 500% om man ser till andel.
Screenshot_20220201-233510_Drive.jpg
Statistiken hade nog varit annorlunda om det inte varit för dem globala problemen med att tillverka bilar. Få tillverkare har en leveranstid på under 6 månader idag. Och Premium märkena ligger mellan 9-12 månader.
#1487167
Lockis skrev:
joel80 skrev:Skillnaden för januari mellan 2021 och 2022 är förbluffande. Det går mycket fortare än jag vågat tro.
Då har ändå januari varit en rätt blygsam månad generellt.
Andelen bilar som köps av företag har gått ner till strax under 50% från 61%. Allt fler privatpersoner köper nya elbilar. Främst via privatleasing.

Ca 5% elbilar 2021 mot ca 25% i år.
Uppgång i antal på 366% och med ca 500% om man ser till andel.
Screenshot_20220201-233510_Drive.jpg
Statistiken hade nog varit annorlunda om det inte varit för dem globala problemen med att tillverka bilar. Få tillverkare har en leveranstid på under 6 månader idag. Och Premium märkena ligger mellan 9-12 månader.
Och tillverkarna har prio på elbilar. Dvs om du står mellan diesel och el/hybrid och den ena har 12 månaders leveranstid och de andra 6 - tja då kanske det blir lättare att motiveras att ta steget
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]