Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314659
Man får tänka på lite vems rösten är bakom BilSweden. BilSweden ägs av bilimportörerna och dessa lever på att sälja dieselbilar än så länge. Vill inte påstå att de på nåt sätt ljuger men man måste ändå förstå att det finns en agenda bakom siffrorna. Tesla är säkert inte ens med i BilSweden, de verkar vilja låtsas att de inte säljer bilar utan nåt annat lite mera coolt.
#1314662
Bör väl vara många utländska biltillvekare som inte har så mycket försäljning i Sverige än som inte är med i BilSweden?
När det gäller siffrorna så stämmer dom ändå rätt bra. Dom baseras på www.scb.se, fast har som jag förstår brytdatumet för månaden nån dag innan egentliga månadsskiftet (för att vara först med månadsrapport eller nått sånt.) Normalt ger det ingen större skillnad på siffrorna då försäljningen är rätt jämn från månad till månad. Förra månaden gav den dock lite fel då Tesla börjat leverera i Mars och då levererade klart mest mot slutet av månaden. Så bara ett par dagars diff där gjorde att man "tappade" över 100 levererade bilar för Model 3 och Bilsweden satte Model 3 som 5:e bäst sålda bil i Mars när det egentligen var den näst mest sålda efter v60.

Men generellt stämmer deras siffror ändå som sagt rätt bra, men textmassan kan ibland vara lite "vinklad" eller i allafall färgad. :)
#1314668
Finns säkert fler som inte är med, och då för inte heller BilSweden deras talan så att säga. Jag vet ärligt inte hur strukturen ser ut i BilSweden men jag skulle inte bli nämnvärt förvånad om Volvo, VAG och BMW+Mercedes har oerhört mycket att säga till om...
#1314674
Bilsweden är ju en intresseorganisation för importörer och tillverkare. Om dom ska vinkla information så vore det väl bättre att peka på hur svensk bilbransch drabbas av dom nya reglerna istället för att låtsas att allt är som vanligt.
Jag tror vi får vänta tills december innan vi ser hur året utvecklar sig. Majoriteten av sålda fossilbilar såldes ju första halvåret förra året. I år kommer det förmodligen vara jämnare utspritt över året.
#1314676
Absolut... Kollar man pdf-en dom har finns bl.a den här bilden som ger rätt bra överblick över tidigare år och hur det står sig mot i år.

Som du skriver så är det ju en extremt stor skillnad på första halvan förra året och andra halvan.
Det lutar väl ändå åt att totala försäljningen i år går ner, även om andra halvan av årets försäljning ser ut att bli högre än den andra halvan förra året. Och i närheten av 2017 lär vi ju inte komma...
Skärmklipp 2019-05-02 22.02.26.png
Skärmklipp 2019-05-02 22.02.26.png (11.78 KiB) Visad 827 gånger
#1314729
Första halvåret 2018 är extremt "dopat" av registreringar av lätta lastbilar så till den nivån når vi inte. Följaktligen var andra halvåret också onormalt dåligt.
#1319854
Elbilar ökade enormt även under maj. Enligt siffrorna från BilSweden för förra månaden är ökningen från maj 2018 sanslösa 335% ökning av sålda elbilar. Ser man hur stor andel av totalförsälningen så är ökningen ännu större, från 0,7% till 3,8%. (ca 440%) Att det är skillnad beror på att allt utom elbilar, hybrider och gasbilar minskar i försäljning.

Tillsammans med laddhybriderna står de för totalt 11,7% hittills under 2019. (9,1% under maj)

En anmärkningsvärd siffra är att laddhybrider under maj månad inte ökat i antal (Från maj 2018), bara i andel. Det är nog första gången på många år. Det är en minskning på bara 2% så den är betydligt mindre än diesel (-22%) och bensin (-21%) men ändå en minskning. Antydan till att vi kommer få en omfördelning där elbilarna står för den större delen laddbart som säljs snart, om trenden håller i sig alltså.
Skärmklipp 2019-06-03 11.39.05.png
Skärmklipp 2019-06-03 11.39.05.png (17.03 KiB) Visad 678 gånger


http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... r-maj-2019
#1319857
joel80 skrev: http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... r-maj-2019
Passat GTE har inte funnits alls som modellår 2019, när den kommer 2020 kommer vi få en ökning av hybrider igen. Även Audi kommer med 3 hybrider under 2020, dock kan de bli lite för dyra och tilldelningen är kass. Hela Sverige får typ 80st Q5 hybrid...
#1319859
Ja, jag menade inte att jag tror hybrider helt kommer försvinna eller fortsätta gå ner i antal, men vi börjar se att vi snart har en lite annorlunda fördelning än vad vi tidigare haft mellan pluginhybrider och elbilar, där elbilar bara stått för 20-30% av totalen. Fortfarande säljs fler laddhybrider per månad, men ökningen där har stannat in medans ökningen på elbilar är extrem.
Som du säger beror ju säkert viss del av det på att vissa stora modeller inte är tillgängliga, men man kan ju också se på elbilar att det är brist på många modeller.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]