Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205767
Har du någon siffra B20 på hur mycket som kommer från svenska kommuner och stat och som du skulle vara "dina" skattepengar? Innoenergy och ABB är knappast statliga. Vinnova är förvisso statligt men de ställer marknadsmässiga villkor.

http://www.northvolt.com/about
http://www.innoenergy.com/innoenergy-partners/
#1205779
VolvoB20:

Det är nog ingen bluff att det går åt mycket energi vid tillverkningen av ett batteri. Skulle det bara handla om brytning av metaller skulle det ju inte bli så stor skillnad på en traditionell bil med förbränningsmotor.. Det väger det också och är metaller det också.

När man tillverkar lithium-batterier behöver man rum som är helt dammfria, och har en luftfuktioghet på högst 1%. Jag gissar att det kostar en del energi.
Tillverkningsanläggningen är indelad i tre skyddszoner, smutsig, ren och superren. I den innersta superrena zonen håller luften mindre än 1 % luftfuktighet. Det är detta som kallas ”Clean room”. Här inne monteras katod, anod och isolering. Paketen testas och elektrolyten fylls i cellerna.
http://miljofordonsverige.se/2014/12/sa ... lsbatteri/

Sen är det ju som med allt annat som är i en utvecklingsfas. Man effektivicerar... Batterier har blivit ca 20% lättare påer år sett till per kwh senaste årtionden, så vi har haft en halvering av vikten på 5 år. Det påverkar säkert tillverkningen och förbrukningen där också... och såklart mängden material som behövs.
#1205785
joel80 skrev: När man tillverkar lithium-batterier behöver man rum som är helt dammfria, och har en luftfuktioghet på högst 1%. Jag gissar att det kostar en del energi.
Men det måste ju vara en fis i rymden vad ett renrum drar mot vad gruvbrytningen, masugnarna, stålverket, koppar brytningen, koppar-rostverket, Kobolt, Nikel och Litium brytning, anrikning, smältning, sintring i Afrika och Spanien drar, Olje utvinningen till plasterna i batteriet osv och all transport runt klotet av detta drar ju också massor energi.

Det känns ju lika löjligt som BMWs greenwashing där man är "100% förnyelsebara" för killen i Munchen som skruvar fast torkararmen har en skruvdragare som går på el från en solcell på fabriken.

Sen har det gått åt 100.000 ggr mer energi att framställa stålet i torkararmen men det glömmer man bort.

Någon som kan förklara hur det hänger ihop ? Att just energin om batterifabriken behöver vid sammansättningen är så ohyggligt mycket större än alla andra steg av kedjan sammantaget och därför gör så stor impact på pris/miljö
#1205796
joel80 skrev:Jag ser inte varför man skulle ljuga om var förbrukningen ligger.
Eller varför man skulle ställa så höga krav på energitillförsel till en batterifabrik om man inte behövde det.
Man måste ju uppfinna ett bra dragplåster för tilltänkta finansiärer som förklarar varför en ny tillverkningsindustri ska ligga just här med världens högsta skatter och lönekostnader så man kan få dem att lätta på lädret rejält då man själva saknar pengar.

Det är ju inte rocket-sience att sätta ihop batterierna i fabriken. En mobiltelefon skruvar man ju ihop en miljard stycken av i Kina och den är ju 100 ggr mer komplicerad då den innehåller samma batteri + så mycket mera.

En iPhone designar man ju i USA men skruvar ihop i Kina.

Man misstänker ju att de tror att det är enklare att få pengar av sugna kommunalråd och rikspolitiker här som gör vad som helst när någon viftar med nya arbetsplatser och därför överdriver man denna aspekt grovt.

Men jag väntar på att bli överbevisad ... och hoppas jag blir det också....

Här har ni en miljardblåsning till av lättlurde politiker som glömmer allt vett så fort man viftar med några nya arbetstillfällen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fanerdun-1
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1205797
De har ju alla förutsättningar, att själva använda en del av de producerade batterierna som energilager för att hålla nere andelen el som inte är förnyelsebar eller ger stora utsläpp, om batterierna bara får tillräcklig kapacitet att ta upp alla solstrålar. För jag antar att det är soligt i Skellefteå?

https://www.nyteknik.se/energi/batteril ... -122831618
#1205798
Nu är det ju inte bara Northvolt som säger att det går åt mycket el-energi vid batteritillverkning.

Och det är inte riktigt samma sak som batterierna I våra mobiler, det ställs mycket högre krav på livslängd, snabbladdning och hållbarhet på bilars batterier.

Och vad är det som får dig att tro att det går åt så lite energi vid tillverkning av ett batteri till en mobil? (sett till mängden energi det kan lagra alltså..)

Jag tror inte man försöker luras, men är med på att det är ett riskprojekt. Har förhoppning om att det ska gå ihop och bli verklighet, och tänker man på den kraftigt ökande efterfrågan kan det ju funka.. Men det är väldigt stora investeringar.. Från ett företag som inte har mycket egna pengar.
#1205801
joel80 skrev:Och det är inte riktigt samma sak som batterierna I våra mobiler, det ställs mycket högre krav på livslängd, snabbladdning och hållbarhet på bilars batterier.
Visst är det samma. Tesla har ju t.o.m haft samma standard batterier i sin batteripack, Panasonic 3,7 volt 18650 celler. Man laddar bara med lägra hastighet för att få dem leva längre. En mobiltelefon har alla typer av ström, spänning, laddnivåer, slitage och temperaturövervakning på batterierna.
joel80 skrev:
Och vad är det som får dig att tro att det går åt så lite energi vid tillverkning av ett batteri till en mobil? (sett till mängden energi det kan lagra alltså..)
Jag har aldrig sagt att det går åt lite energi att tillverka ett batteri. Jag har sagt att sammansättning i fabriken borde vara en mindre del av den hela kedjan över brytning, anrikning, rening, smältning, transporter osv av metaller och plaster innan de kommer fram till batterifabriken för sammansättning.
#1205808
Själva brytningen av metaller sker ju I sånna stora mängder att de ändå rätt få kilon av sällsynta metaller som använd i ett batteri kanske ändå inte har så väldigt stort påverkan per batteripack.

I den här artikeln kring rapport som blev så omskriven i våras kan man läsa följade:
Studien visar att elmixen har stor påverkan och att utsläppen kan minska med 60 procent om exempelvis svensk elmix används istället för den 50-70 procent fossila.
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-mi ... en-6853528


Så det är inte bara batteritillverkarna som berättar att det är tillverkningen som gör av med mycket el...
#1205813
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Jag ser inte varför man skulle ljuga om var förbrukningen ligger.
Eller varför man skulle ställa så höga krav på energitillförsel till en batterifabrik om man inte behövde det.
Man måste ju uppfinna ett bra dragplåster för tilltänkta finansiärer som förklarar varför en ny tillverkningsindustri ska ligga just här med världens högsta skatter och lönekostnader så man kan få dem att lätta på lädret rejält då man själva saknar pengar.

Det är ju inte rocket-sience att sätta ihop batterierna i fabriken. En mobiltelefon skruvar man ju ihop en miljard stycken av i Kina och den är ju 100 ggr mer komplicerad då den innehåller samma batteri + så mycket mera.

En iPhone designar man ju i USA men skruvar ihop i Kina.

Man misstänker ju att de tror att det är enklare att få pengar av sugna kommunalråd och rikspolitiker här som gör vad som helst när någon viftar med nya arbetsplatser och därför överdriver man denna aspekt grovt.

Men jag väntar på att bli överbevisad ... och hoppas jag blir det också....

Här har ni en miljardblåsning till av lättlurde politiker som glömmer allt vett så fort man viftar med några nya arbetstillfällen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fanerdun-1
Du har fortfarande inte kommenterat vad du har för stöd för att det är skattepengar som slösas bort. Ägarna är inte svenska stat och kommun annat än i mycket liten skala. Annars är hela den här tråden baserat på ett antagande bara.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 52
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visat symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]