Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1541288
Erik Å skrev: tis 16 maj 2023, 16:30 Ponera att Kina startar krig och passar på att "expropriera" all privat egendom, dvs förstatligar Zhejiang Geely Holding Group och därmed också Volvo Cars..
Varför skulle de göra det. Volvo är redan till 100% kontrollerat av kinesiska kommunistpartiet.

Det finns två grundläggande lagar för företagande i Kina.
1. Alla företag måste samarbeta med partiet och ge tillgång till all företagsinformation direkt till partiet.
2. Det är strängt förbjudet att avslöja vilken information som utbytes med kommunistpartiet och hur man samarbetar.

Så som jag ser det är Volvo Cars 100% styrt av kommunistpartiet i Kina på högsta nivå redan idag och partiet är nog nöjda med det
#1541295
Paradoxalt nog (privat ägande verkar inte direkt harmoniera med kommunistiska ideal) så ägs Zhejiang Geely Holding Group, åtminstone officiellt, av grundaren Li Shufu (90%) och hans son Li Xingxing (10%). Sen är det fullt möjligt att kinesiska staten har långtgående "inflytande" i hur företaget styrs och vart vinsten tar vägen. Det lär vi aldrig få insyn i..
Kinesiska miljardärer/företagsägare brukar ha en tendens att försvinna några månader och sen dyka upp igen med en betydligt mer ödmjuk inställning till statens intressen.. Har de varit på "utbildning" kanske :-D
#1541352
Kubal i Sundsvall är väl ryssägt. Och så vitt jag vet har ingenting hänt där.

Det går i viss utsträckning att diskutera om Geely (och alla andra större kinesiska företag) redan är "statliga". Men den diskussionen är lite för långt ifrån trådämnet för att jag ska fortsätta den.

Jag håller fullt ut med om att vara försiktig med beroendet av Kina. Men jag tror inte att vi i dagsläget ska sluta handla med dem helt. Det kan också sluta illa.
#1546639
Detta adresser jag inte direkt till någon forumit.

Alltså högsta börs-vd på Siemens med 300 000 anställda har besökt Northvolt i Skellefteå. Northvolt har samarbete om batterier med världsföretagen Epiroc, Volvo och Scania.
Är det på allvar någon som fortfarande tror att detta är ett luftslott eller någo som ska lura någon på pengar exempelvis Goldman Sachs??

Naturligtvis kan Northvolt förlora kampen om batterimarknaden på 10-15 år sikt, men de har ju lite världsspelare i ryggen....!
#1546727
Att företag skriver avtal med Northvolt är nog inget konstigt. Det finns garanterat någon klausul om att bryta kontraktet.
Båda parter tjänar på uppmärksamheten, miljöprofil osv.

Lite som att "Grönt stål" skall säljas i 100-tals ton om året till ZF, Volvo osv trots att varken fabrik, malm eller EL finns på plats ännu.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 52
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]