Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205617
Som jag redan visat hur många gånger som helst, senast här, spelar det ingen som helst roll för nettoresultatet ifråga om utsläpp hur ren produktion av el Sverige råkar ha (däribland en stor del kärnkraft som i mina ögon och många andras ögon alls inte är ren). I produktionshänseende är Sverige en del av ett nordcentraleuropeiskt kraftnät bestående av de nordiska länderna samt Tyskland, Polen och Baltikum. Merproduktion av el i det kraftnätet blir normalt sett alltid fossil eftersom andra kraftkällor redan är tagna i anspråk. Det spelar heller ingen roll om Sverige för tillfället importerar eller exporterar el. Nettoresultatet blir alltid mer fossil produktion någonstans i det aktuella kraftnätet.

Jag vet inte vad det är livscykelanalys du syftar på men om du länkar till den berättar jag gärna på vilken/vilka punkter den resonerar fel när det gäller den miljöbelastning batteriproduktion och batteribilsdrift ger upphov till.
#1205622
Och jag har visat motsatsen många gånger.
Vi är inte överens där.

Du "berättar gärna på vilken/vilka punkter den resonerar fel" utan att ens veta vilka data det gäller. Du har redan bestämt dig för att det jag kommer med skulle vara fel. Omöjligt att diskutera med en sån person som dig när du gör så.
#1205624
Just nu pågår fullmäktigemötet i Västerås där alla politiker verkar vilja gå upp i talarstolen för att ta åt sig en del av äran till att Västerås fått en del av etableringen.

http://www.vasteras.se
#1205638
Stålverk 80 och Northland är ju inga lysande paralleller. Där handlade om uråldrig teknik där investeringarna kom alldeles för sent. Här kommer de tidigt och i ny teknik. Det går att misslyckas där också (och händer hela tiden) men det är inget argument att låta bli och förlita sig bara på äldre industri.
#1205644
ABB ger jag inte så mycket för dock, vattenfall har ett något förverkat förtroende efter uppköpet av kolkraftverken.
Däremot kan man hoppas att det blir av och fungerar, ett mer differentierat företags-sverige kan knappast göra skada.
Det är tyvärr oroande mycket politiker inblandade...
#1205652
joel80 skrev:Och jag har visat motsatsen många gånger. Vi är inte överens där.
Att vi inte är överens stämmer. Att du visat motsatsen stämmer inte. Jag har länkat till det senaste i raden av de inlägg i raden där jag klargör att och varför merproduktion av el från elnätet normalt blir fossil. Du har inte anfört något hållbart motargument mot detta faktum eller det faktum att både Northvolt och batteribilar är tänkta att få sin el från elnätet.
joel80 skrev:Du "berättar gärna på vilken/vilka punkter den resonerar fel" utan att ens veta vilka data det gäller. Du har redan bestämt dig för att det jag kommer med skulle vara fel. Omöjligt att diskutera med en sån person som dig när du gör så.
Det är klart att jag vet att det är fel med tanke på att den livscykelanalys som du hänvisar till (utan att ens klargöra vilket dokument det egentligen är fråga om) enligt ditt referat kommer med samma felaktiga påstående som du själv.

Min förhoppning är som sagt att fabriken inte blir av alls. Även om det kortsiktigt kan finnas ekonomiska fördelar att vinna för Sverige vore det i mitt tycke trist om vi bidrog till en negativ utveckling för miljön, därtill genom att satsa på en teknik som beslutsfattarna inom bilbranschen inte tror på i ett lite längre perspektiv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 52

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]