Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1485471
Jag är personligen rätt säker på att Kineserna är och kommer fortsatt vara ledande på batteritillverkningen i framtiden.
Sen bryr jag mig då inte heller vart dom kommer ifrån och hur de tillverkas osv, det mesta vi konsumerar kommer iaf från Kina/Asien och tillverkas inte med tanke på miljö heller så. Tom de delar ni har i eran Volvo komme rju därifrån i stor skala

Så att sitta och pladdra om att man vill vara miljövänlig när det gäller bilar, nä, som sagt, det går inte, det är bara att lura sig själv. Men för de som vill tro det så fine, de kanske sover bättre om nätterna när de får tuffa runt i sin elkärra.

Det var ju samma snack om dieslar i 10års tid, dom var ju såååå miljömedvetna de som köpte en dieselbil.......så kan det gå.
#1485481
Derank skrev:Jag är personligen rätt säker på att Kineserna är och kommer fortsatt vara ledande på batteritillverkningen i framtiden.
Sen bryr jag mig då inte heller vart dom kommer ifrån och hur de tillverkas osv, det mesta vi konsumerar kommer iaf från Kina/Asien och tillverkas inte med tanke på miljö heller så. Tom de delar ni har i eran Volvo komme rju därifrån i stor skala

Så att sitta och pladdra om att man vill vara miljövänlig när det gäller bilar, nä, som sagt, det går inte, det är bara att lura sig själv. Men för de som vill tro det så fine, de kanske sover bättre om nätterna när de får tuffa runt i sin elkärra.

Det var ju samma snack om dieslar i 10års tid, dom var ju såååå miljömedvetna de som köpte en dieselbil.......så kan det gå.
Fast med ditt resonemang så spelar det ju ingen roll vad vi gör. Bara för att 2 saker är dåliga betyder det inte att man borde välja den minst dåliga. Eller?

Sen att elbilen är bättre beroende på vart den körs är ingen konstighet.
Och att elbilen dessutom blir bättre och bättre. ICE bilarna har uppnått sitt bäst före datum. Att försöka hålla liv i dem genom att påstå att elbilar är dåliga utan att ta hänsyn till hur pass mycket bättre dem är än ICE bilar är inte en bra väg. Fast, det är väl där bensinupproret och liknande vinner mycket mark då folk har svårt att ta in fakta.
#1485482
poseidon skrev:Sverige kan snart ändå inte garantera elproduktionen så därmed är det nog så att batteritillverkningen kanske istället hamnar i Finland typ om nu Kina har för smutsig el.
Hur har du kommit fram till detta resonemanget?
#1485494
Finland sa
Lockis skrev:
poseidon skrev:Sverige kan snart ändå inte garantera elproduktionen så därmed är det nog så att batteritillverkningen kanske istället hamnar i Finland typ om nu Kina har för smutsig el.
Hur har du kommit fram till detta resonemanget?
Finland satsat på planerbar elproduktion som är fossilfri.

Sverige ligger på låååångt ifrån att kunna garantera elleveranser till nya kunder. Allt från utbyggd tunnelbana, stålverk och brödfabriker har fått avslag (förändrad tidplan) för att kunna få elleverans.

Vad får er att tro att vi skall kunna dubblera elproduktionen för att stötta den förväntade ökade elkonsumtionen?
#1485518
poseidon skrev:Finland sa
Lockis skrev:
poseidon skrev:Sverige kan snart ändå inte garantera elproduktionen så därmed är det nog så att batteritillverkningen kanske istället hamnar i Finland typ om nu Kina har för smutsig el.
Hur har du kommit fram till detta resonemanget?
Finland satsat på planerbar elproduktion som är fossilfri.

Sverige ligger på låååångt ifrån att kunna garantera elleveranser till nya kunder. Allt från utbyggd tunnelbana, stålverk och brödfabriker har fått avslag (förändrad tidplan) för att kunna få elleverans.

Vad får er att tro att vi skall kunna dubblera elproduktionen för att stötta den förväntade ökade elkonsumtionen?
Men det är ju inte riktigt hela sanningen.
De flesta laddbara bilar laddas nattetid när belastningen är låg och det finns ett överskott av el.
Bara för att det finns begränsningar i nätet betyder det inte att man inte kan leverera el vid rätt tidpunkt.

Så i min värld och många andras handlar det mest om att tänka om kring konsumtionen.
Någon brist på EL är det däremot inte. Hade det varit en brist, hade vi inte kunnat exportera något.
Vad som dock är ett problem är att vi inte kan lagra el. Vilket elbilar kan vara en del i lösningen på. För tänk om du som privatperson hade kunnat ladda din elbil på natten. Och sen använda elen från den på dagtid så slipper du belasta nätet hårt dagtid ;-)
#1485528
Eller så har vi bara en stabil tillgång på fossilfri billig el. Likt vi hade innan klimatalarmisterna kom in och politiskt pajade elproduktionen.

Hade ju varit ett alternativ, men jag har förstått att el numera skall betraktas som en lyxvara.
#1485613
Lockis skrev:Och sen använda elen från den på dagtid så slipper du belasta nätet hårt dagtid ;-)
Problemet där är att bilen inte står hemma på dagen. Den kommer hem ganska sent på kvällen. :-)
#1485618
EbbevonVolvo skrev: tis 25 jan 2022, 21:35
Lockis skrev:Och sen använda elen från den på dagtid så slipper du belasta nätet hårt dagtid ;-)
Problemet där är att bilen inte står hemma på dagen. Den kommer hem ganska sent på kvällen. :-)
Och även om den råkar stå vid en laddstolpe på jobbet så kanske man inte vill ha urladdad batteri när det är dags att åka hem :-D
Om jag någon gång köper en elbil så tror jag inte jag vill låna ut den som energilager till elbolaget. All cykling av batteriet förbrukar livslängd, det gäller ju isåfall att man får hygglig ersättning förutom att det inte får göra att bilen är oladdad när man faktiskt behöver den.
#1485639
Det stämmer inte riktigt att batterier mår dåligt av den sortens cykling som det här handlar om (Där några procent används och sen laddas tillbaka). Det kan t-o.m gynna batteriernas hälsa.
https://chargedevs.com/newswire/new-stu ... extend-it/
"Now a study from the University of Warwick suggests that using a battery in a V2G scenario does not necessarily degrade its performance – in fact, it might conceivably improve it. After running simulations on a “comprehensive battery degradation model,” the researchers developed a V2G algorithm designed to minimize degradation."

Det verkar alltså gå att få till det så att batterierna snarare gynnas av V2G än tar skada.

Jag har kört elbil i 4-5 år nu. De flesta gångerna är man inte "Precis på väg på långresa" och har alltså långt ifrån fullt behov av fullt batteri. Om jag står på jobbet en dag där jag kan ladda kan jag få igen det dubbla jag kört dit under tiden jag jobbar om jag skulle behöva, och då är det 165km dit. Det betyder alltså att även fast jag kört drygt 16 mil finns det möjlighet för ett V2G-system att kunna använda säkert 20-30kWh från mitt batteri under dagen utan att jag skulle påverkas negativt. Samma sak (oftast t.o.m mer) när jag står hemma under nätterna.

Själva systemet där det testats har användarna kunnat ställa en procent de vill ha en viss tid. Laddstolpen ser då till att det inte används mer till balansering än att det går fint att hinna ladda upp batteriet till den gräns som användaren satt. Ofta handar det bara om att ett V2G-system använder enstaka procent åt gången.

poseidon skrev:Sverige kan snart ändå inte garantera elproduktionen så därmed är det nog så att batteritillverkningen kanske istället hamnar i Finland typ om nu Kina har för smutsig el.
Va konstigt att Finland så ofta behöver köpa in el från både Sverige, Norge och andra länder och att Sverige så sällan behöver köpa in något från Finland.

Vet du ens om vilken enorm skilland det är på Finlands energiproduktion kontra konsumtion och Sveriges?

Ett väldigt gnäll på Sverige, som faktiskt, hur gärna du än vill, är bland de bästa i Europa på att ha egen producerad el.
Tråkigt med uttalanden som det ovan som hos vissa blir en verklighet då de inte har rätt information. Vilseledande.

Så här har det sett ut i Finland senaste 60 åren. Underskott på el sen 70-talet.
Skärmavbild 2022-01-25 kl. 22.43.55.png
Skärmavbild 2022-01-25 kl. 22.43.55.png (151.42 KiB) Visad 395 gånger
#1485642
joel80 skrev: tis 25 jan 2022, 22:47 ..(Där några procent används och sen laddas tillbaka). Det kan t-o.m gynna batteriernas hälsa. ..
Sorry, det stämmer inte med de livslängdstester jag gjort på Li-jon. Låter mer som en partsinlaga.
Och att elbolagen skulle begränsa sig till att låna "några procent" låter som att det inte skulle vara mödan värt. En omriktarstation kommer att kosta betydligt mer än en laddare! :-D
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 52
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]