Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205695
Mwi skrev:Finns det någon reservation från kommunens sida om projektet inte klarar miljöprövningarna, för de myndigheterna som sköter det brukar inte vara lika naiva/okunniga som kommunpolitiker.
Det återstår att se. Normalt sett fungerar miljöprövningar hyfsat i vårt land. Men för batterifabriker (och i synnerhet produkterna) saknas enighet om hur miljöbelastningen ska räknas. Att miljöbelastningen blir mycket stor kan man ganska enkelt visa. Även i relation till det som batterifabriken och dess produkter är tänkta att ersätta. Men idag är det PK med elbilar och i synnerhet batteribilar. Politiker har fått för sig att utan batterier så går det inte. Återstår att se om miljöprövningen blir objektiv, eller om den kommer att påverkas av lobby/PK.
#1205701
Miljöprövningarna och byggloven inleddes av båda kommunerna redan i sommras när man gick ut med att det bara var Västerås och Skellefteå som var kvar i "matchen".

Så man är nog en bit på vägen där redan och har säkert rätt hög prio på den. P.g.a uppmärksamheten kring fabriken tror jag att dom inte vågar ta genvägar och göra en ofullständig prövning... därmed inte sagt att dom kan göra den snabbare än vanligt.

Northvolt själva räknar med att börja bygget i Mars redan.. det är inte långt borta. Är nog inte så många som blir förvånade om dom blir lite försenade till den starten.. :/
#1205731
Men skulle bygget mot all förmodan bli av gråter jag inte för det . Då blir det bonus rätt ner i fickan för oss där jag är anställd.

Och jag kommer kunna rapportera live till dig Joel hur bygget fortskrider. Det kan nog bli en livekamera som på northland.
#1205732
joel80 skrev: En av anledningarna att man placerar den i Sverige är just låga kostnader. P.g.a att vi har en av världens lägsta elkostnader, och elförbrukningen väntas väldigt hög, så är den kostnaden troligen avgörande för att få bra ekonomi i det hela.
??? Varför går det åt så enorma mängder el vid batteritillverkning. Visst släppes det ut 20 ton när man gör ett Tesla batteri, men det är väl gruvdriften i afrika, metallsmältungnar i "stålverket" för Kobolt, Litium Mangan runt om på jorden (typ aluminiumveket i Sundsvall), oljeborrningen för alla fossila ingredienser i batteriet som isolering, kapsling osv.

Att smacka ihop batteriet i batterifabriken kan väl inte förbruka någon större mängd energi. Det borde ju vara försumbart om man tittar på hela kedjan.

Visst batteriet ska genomgå en cyckel (upp/urladdning) innan det lämnar fabriken, Men samma där, det måste ju vara en fis i rymden mot det 5000-10000 ladd-cykler som batteriet kommer genomgå under bilens livslängd.
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1205756
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: En av anledningarna att man placerar den i Sverige är just låga kostnader. P.g.a att vi har en av världens lägsta elkostnader, och elförbrukningen väntas väldigt hög, så är den kostnaden troligen avgörande för att få bra ekonomi i det hela.
??? Varför går det åt så enorma mängder el vid batteritillverkning. Visst släppes det ut 20 ton när man gör ett Tesla batteri, men det är väl gruvdriften i afrika, metallsmältungnar i "stålverket" för Kobolt, Litium Mangan runt om på jorden (typ aluminiumveket i Sundsvall), oljeborrningen för alla fossila ingredienser i batteriet som isolering, kapsling osv.

Att smacka ihop batteriet i batterifabriken kan väl inte förbruka någon större mängd energi. Det borde ju vara försumbart om man tittar på hela kedjan.

Visst batteriet ska genomgå en cyckel (upp/urladdning) innan det lämnar fabriken, Men samma där, det måste ju vara en fis i rymden mot det 5000-10000 ladd-cykler som batteriet kommer genomgå under bilens livslängd.
Jag vet inte varför det går åt så mycket faktiskt. Men runt 60-70% ska vara från elproduktion. 20 ton per batteri är ingen officiellt antagen siffra för Teslas batteri utan något som låtsasräknades fram i IVLs undersökning om jag minns rätt. Dom använde inte samma utsläppsiffror som Tesla har i sin elproduktion utan tog något slags medelvärde över världen. (Vilket är bra mkt högre än vad dom har).

Ett stort batteri tillverkat i Sverige med svensk el kommer ligga bra mycket lägre. Och i och med att gruvdriften blir renare så även den delen. Att man lägger det i Skellefteå är ju dels för att man har en stor del av gruvdriften redan på plats. Många gruvor har nu också börjat övergå till elektriska maskiner, då det sparar stora pengar i både underhåll men framför allt ventilering!
#1205757
Allinug skrev:Hur ser det ut med kapaciteten att leverera all el till fabriken i Skellefteå? I Västerås hade Mälarenergi inte kapacitet nog, utan det hade behövts utbyggnader av elinfrastrukturen.

Tror det var en stor anledning till att dom la stora fabriken där uppe. Skellefteå energi ligger bra till och matning tror jag dom sa på Skellefteås samrådsmöte, finns i nära anslutning till tomten dom ska bygga på. Om det var nån km eller två...
#1205766
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: En av anledningarna att man placerar den i Sverige är just låga kostnader. P.g.a att vi har en av världens lägsta elkostnader, och elförbrukningen väntas väldigt hög, så är den kostnaden troligen avgörande för att få bra ekonomi i det hela.
??? Varför går det åt så enorma mängder el vid batteritillverkning. Visst släppes det ut 20 ton när man gör ett Tesla batteri, men det är väl gruvdriften i afrika, metallsmältungnar i "stålverket" för Kobolt, Litium Mangan runt om på jorden (typ aluminiumveket i Sundsvall), oljeborrningen för alla fossila ingredienser i batteriet som isolering, kapsling osv.

Att smacka ihop batteriet i batterifabriken kan väl inte förbruka någon större mängd energi. Det borde ju vara försumbart om man tittar på hela kedjan.

Visst batteriet ska genomgå en cyckel (upp/urladdning) innan det lämnar fabriken, Men samma där, det måste ju vara en fis i rymden mot det 5000-10000 ladd-cykler som batteriet kommer genomgå under bilens livslängd.
Jag vet inte varför det går åt så mycket faktiskt. Men runt 60-70% ska vara från elproduktion. 20 ton per batteri är ingen officiellt antagen siffra för Teslas batteri utan något som låtsasräknades fram i IVLs undersökning om jag minns rätt. Dom använde inte samma utsläppsiffror som Tesla har i sin elproduktion utan tog något slags medelvärde över världen. (Vilket är bra mkt högre än vad dom har).

Ett stort batteri tillverkat i Sverige med svensk el kommer ligga bra mycket lägre. Och i och med att gruvdriften blir renare så även den delen. Att man lägger det i Skellefteå är ju dels för att man har en stor del av gruvdriften redan på plats. Många gruvor har nu också börjat övergå till elektriska maskiner, då det sparar stora pengar i både underhåll men framför allt ventilering!
Men det där förklarar ju inte ett dugg varför det skulle gå åt enorma mängder energi i batterifabriken. Ingredienserna levereras ju färdiga format som metallpulver, ledarmetall, plastmassa, film osv från leverantörerna, och det är där energin har gått åt, skiten ska ju bara smackas ihop till ett batteri.

De enorma mängder energi som behövs vid brytning, transport, förädling osv är ju redan gjorda innan de kommer fram till batterifabriken.

Nej, Det känns ju mest som ett riktigt bluff-argument så kommunalråd och riks-politiker ska känna sig trygga i att skicka in pengar, för det är ju för att vi har så fin el-energi i sverige som Northvolt har valt Sverige som etableringsplats, fast det egentligen bara beror på att man ser en massa investeringtskåta svenska politiker med fickorna fulla av skattepengar som man kan blåsa rejält på 40 miljarder. Men det kan man ju inte skriva i sina glassiga prospekt-broschyrer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 52
Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]