Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205491
Vad händer? Såg att Mikael Damberg skulle med och sola sig i glansen .... Stora varningstecken blinkar... Ska staten bekosta Northvolts miljardrullning med mina skattepengar. Jag är alltid grymt misstänksam när någon vill spendera en massa pengar som man inte har själv har i kassan (Northvolt).

Blir det en ny flopp när några konsulter, VDar och lurendrejjare cashar in några hundra mille på kontot innan konkursen.

Min granne jobbade för Northland och det gick ju så, men som tur var så var det ju inte så mycket skattepengar utan andra investeringar man festade upp innan allt gick i stöpet.
#1205545
På nyheterna sade man väl att det var en 40 miljaders satsning och man hade fått in 400 miljoner så 99% fattas och det egna kapitalet man satsat är 50.000 kr.

Själva har ägarna alltså satsat 0.001 promille av kapitalet som behövs. :-O) :-O) :-O) :-O)

Varningsklockor för mig i alla fall.
#1205585
Extra Fullmäktigemöte i Västerås kl 19 ikväll om det här.. Dom ska ta beslut om samarbetsavtal o sånt.. Bl.a ska dom köpa ut en tomt/fastighet av ABB för 28 miljoner som Northvolt sen köper av kommunen i början av 2018.

Blir det här av och det kommer igång så som Northvolt vill så kommer det vara till stor nytta för både kommunerna och landet, men det är klart det finns risker med nyetablering av ett helt färskt bolag.

Skummade igenom avtalet som finns på Västerås hemsida och det ska finnas viss säkerhet för vad kommunen lägger ut.
#1205607
Till viss nytta för landet kan det kanske i bästa fall bli rent ekonomiskt. Till stor skada för miljön blir det dock, både på grund av all den fossila merproduktion av el själva fabriken ger upphov till (drygt 2 TWh per år d.v.s. nästan lika mycket som hela landet konsumerar på en vecka) och den likaledes fossila merproduktion av el som de bilar med batterier från fabriken därefter ger upphov till när de körs.
#1205611
Stor nytta miljömässigt då det hittills saknat batterifabriker i länder med så ren elproduktion som vi har här. Det är det här t.ex den livscykelanalys som kom tidigare i år kommenterade behövdes för att elbilar skulle göra en riktigt stor skillnad för utsläppen redan från början.Kul för Sverige... Om dom nu inte fucka upp ekonomiskt och oavsett hur Andersuw räknar för att få fram sin vinkel på det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 52

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]