Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1546806
Derank skrev: sön 09 jul 2023, 22:04 Frågan är snarare, har de råd att gå med förlust i 5år el mer?
Eftersom Northvolt ligger flera hundra miljarder back och summan är så svindlande stor tror jag det inte är någon risk. Man har helt enkelt pumpat in så stora belopp att att ingen kommer tillåta konkurs/nedläggning precis som med storbankerna.
#1546814
Konkurs eller rekonstruktion kan mycket väl ske för att se till att företaget går att driva.

Ett annat nordligt exempel är när Norhtland blev Kaunis Iron. Investeringarna var så pass stora att det var dumt att inte driva vidare någon typ av verksamhet. Däremot gjorde skuldberget det omöjligt att göra det inom Northland. Aktieägarna blev i princip av med alla pengarna, medan de som stod för lånen i alla fall fick tillbaka en del.

Northvolt ligger i samma sits. Investeringarna är så pass stora att de torde fortsätta med någon typ av verksamhet. Den risk som finns är att "någon annan" blir väldigt duktig på att producera billiga batterier. Om den rena driftskostnaden för Norhtvolt blir högre än priset för de färdiga batterierna så är det kört -- oavsett hur mycket pengar som satsas. De är rätt ovanligt att kasta bra pengar efter dåliga om det inte finns någon framtid.
#1546822
VolvoB20 skrev: tis 11 jul 2023, 08:27
Derank skrev: sön 09 jul 2023, 22:04 Frågan är snarare, har de råd att gå med förlust i 5år el mer?
Eftersom Northvolt ligger flera hundra miljarder back och summan är så svindlande stor tror jag det inte är någon risk. Man har helt enkelt pumpat in så stora belopp att att ingen kommer tillåta konkurs/nedläggning precis som med storbankerna.
Jag tänker mig dig som en globetrotter, fast med storbankerna menar du väl de svenska?
Tidigare har Lehman Brothers gått i konkurs och nu senast nischbankerna i amerika.
#1546837
valln skrev: tis 11 jul 2023, 10:29
VolvoB20 skrev: tis 11 jul 2023, 08:27
Derank skrev: sön 09 jul 2023, 22:04 Frågan är snarare, har de råd att gå med förlust i 5år el mer?
Eftersom Northvolt ligger flera hundra miljarder back och summan är så svindlande stor tror jag det inte är någon risk. Man har helt enkelt pumpat in så stora belopp att att ingen kommer tillåta konkurs/nedläggning precis som med storbankerna.
Jag tänker mig dig som en globetrotter, fast med storbankerna menar du väl de svenska?
Tidigare har Lehman Brothers gått i konkurs och nu senast nischbankerna i amerika.
Japp det var våra svenska storbanker jag hade i åtanke.
#1547220
Nu verkar det vara klart för byggstart tillsammans med Volvo vid Torslanda. Kul att vi verkar kunna vänta oss svensk produktion av både bilar och batterier. :)
https://carup.se/klart-idag-volvos-och- ... uNZbsmadvU
#1547228
Normalt brukar Volvo inte ha djupare relation till sina underleverantörer än att man kan kicka ut dem närhelst det passar och man har hittat någon som är billigare.
Undrar hur man hanterar en relation av det slag man får till Northvolt? Kan ju bli lite jobbigt att flytta en hel fabrik när VCC inte vill köpa fler batterier..
#1564570
Problem eller enligt plan?

Bolagets plan var från början att nå full produktion under året men rapporten avslöjar att de inte ens är nära det.

Under årets första nio månaderna levererade Northvolt battericeller motsvarande 79,8 MWh, det är bara 5 promille av den totala kapaciteten på drygt 16.000 MWh.

Det senaste kvartalet minskade dessutom leveranserna av battericeller till bara 13 MWh.


https://www.breakit.se/artikel/38673/he ... re-manader
#1564600
Northvolt har STORA problem att få fram celler, och problemen hopar sig hela tiden, men företaget själva är tysta som graven, jag väntar bara på en sak nu när det gäller Northvolt och jag är övertygad att det kommer ske inom 1år.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att s[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]