Sida 1 av 1

Köpråd!

Postat: mån 18 sep 2017, 05:23
av Linper
Hej.
Jag skulle vilja ha ett köpråd, är ute efter en turbovolvo upp till 30-40 000 SEK...
Hur är dom fyrhjulsdrivna, fördelar vs nackdelar mot framhjulsdrivna?
mvh Pelle

Re: Köpråd!

Postat: mån 18 sep 2017, 06:11
av Exyzäta
Jag har en S60 2.5T awd -03 som går som tåget. Hade rullat 15300 när jag köpte den i maj förra året, har nu rullat 17400 och rullar vidare utan några större problem. Awd:n, alltså vinkelväxeln är en känslig del som kan rasa på de äldre exemplaren, men går att få reparerad för ca, 7000:- (vilket redan var åtgärdat). Bromsskivor, belägg och ok är ju slitagebitar som måste bytas med jämna mellanrum, men så är det ju med alla bilar ändå. Bussningar i framvagnen slits ganska hårt och det kan börja klonka i lederna. Bränsleförbrukningen ligger på 0,80-0,95 beroende på hur gasglad man är.
Släpvagnsvikten ligger på 1600 kg, och jag drar runt på en 1500 kg boggievagn utan problem. Har även en båt på trailer där 4-krafs är ännu mer användbart på hala sjösättningsramper.
Jag gav 40000:- för min och är mycket nöjd. När jag byter blir det till en från -10 och framåt med awd igen.

Re: Köpråd!

Postat: tis 19 sep 2017, 13:10
av Lucif3r
P2orna ligger väl ungefär i dom prisklasserna, iaf FWD.
AWD har viscokoppling upp till typ 03 eller nått, vilket i min mening är rent skräp. Inte för att den inte fungerar(när den fungerar) utan för att den går sönder för minsta lilla och kostar skjortan att åtgärda. Senare årsmodeller fick haldex som är betydligt bättre - dock inga evighetssaker det heller.
Men den främsta svaga länken i AWD-systemen är hylsan som går mellan växellådan och vinkelväxeln, den tål typ ingenting och kan vara ett rent h-e att få loss för att byta. Själva hylsan kostar inte mycket dock.

FWD är det säkra valen så att säga när det gäller reparationskostnader.