Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1193366
Det är mycket riktigt ECM som styr fläkten i din V70. Alltså måste den datorn i någon mån/mening vara vaken även med tändningen avslagen. Annars skulle inte fläkten kunna fortsätta gå sedan man parkerat, vilket den defintivt gör om motorn är tillräckligt varm för att behöva det.
#1193393
Tack för svaren. Då vet jag hur det fungerar även på moderna Volvobilar även om min bil ifråga inte är en Volvo.

Jag återkommer när jag har isär alltihopa. Skall testköra med ett gammalt ATX nätaggregat från en PC och se om fläkten går igång på det.

Det kanske är någon som har erfaring i att bara byta ut motorn. Man kanske kan köpa lös fläktmotor från Bosch eller annan tillverkare för hela fläkten kostar visst 6-7000 kr. Vet inte hur det äred skruvfästen och sådant. Ser att det finns neonbelysta borstlösa med fläktkontroller som visar både varvtal och temperatur.
#1193565
Ett sätt att felsöka vad gäller kylfläkten på bilar där fläkten styrs av motorstyrningen via ett relä är att koppla ur motorns kylvätsketemperaturgivare och starta motorn (vilket för det mesta går bra om motorn är varmkörd först). Då ska fläkten starta, som en säkerhetsåtgärd, eftersom motorstyrningen "märker" att temperaturgivaren inte fungerar. Om fläkten då inte startar kan man felsöka sig bakåt: Får fläkten spänning? Drar reläet? Finns det spänning till reläets manöverspole?
#1193597
Idag tog jag isär bilen och lyckades åtgärda felet.

Fläkten har mycket riktigt två hastigheter som uppnås genom två olika reläkretsar där den ena kretsen är i serie med ett motstånd. Jag mätte upp en resistans på c:a 1 Ohm över motståndet som förmodligen är mycket högre när den är varm / igång.

Jag märkte att det fanns tillslagsspänning på bägge reläers brytarkrets även då bilen står still så det var inte värre än att kortsluta/stänga brytarkretsen för att få igång fläkten. Jag råkade röra vid karossen med skruvmejseln och det small till lite så det blev till att byta till en isolerad elmejsel. Jag öppnade ett relä och stängde det för hand med mejseln. Motorn gick igång på bägge hastigheter.


Det som hade hänt var att propellern på fläkten hade lossnat från drivaxeln. Propellern sitter på drivaxeln med en vänstergängad Filips skruv. Allt jag behövde göra var att skruva fast propellern på drivaxeln. Förstår dock inte hur den har lyckats skruva upp sig.
#1251592
Sorry för att väcka en gammal tråd, men jag vill bara rapportera att 1) ja, fläkten kör med två hastigheter, förmodligen har det att göra med ACn som skrevs ovan och 2) jag hittade till slut felet på fläkten. Det som hade hänt var att propellern hade lyckats vibrera loss ifrån axeln, trots att det sitter en vänstergängad skruv på toppen som skall hålla allt på plats.

Det gick inte att se detta eftersom fläkten är inte synlig förrän man monterar bort en massa delar och motorn låter ganska mycket när bilen är igång, även på tomgång. Jag lyckades konstatera att fläktmotorn var ok genom att bygla över lite plusspänning med ett lämpligt metallverktyg när bilen står still, över fläktrelät. Jag lyckades till och med få till en kortslutning så att gnistor sprutade. Men fläktmotorn lät mycket fint och tyst.

Jag blev rekommenderad att pensla på lite locktite på skruven och skruva tillbaka.

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkerings[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]