Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1192988
När jag kollade på elschema så såg jag att det sitter två reläer i anslutning till den, en på 40A och en på 60A, dock bara en säkring. Enligt schema så verkar den gå i två hastigheter, hur är det möjligt? Av det jag hört så har det bara varit av och på. Har aldrig noterat att kylfläkten går i olika hastigheter, bara att den spinner upp och ner inte mer.

Vidare sitter det framme vid fläkten ett motstånd, det ser ut som att den är konstruerad för att tåla lite högre effekter och den ser ut att ha varit väldigt varm, vad fyller den för funktion? Har svårt att tänka mig att det skall vara något slags överhettningsskydd. Man vill ju att fläkten skall gå fortare ju varmare det är, inte tvärtom. Det verkar som att dess position är satt där för att fläkten skall kunna kyla ner den.

Om jag fick svar på dessa frågor så skulle det underlätta för mig enormt i felsökningsprocessen.
#1193002
Utan att veta vad för sorts motstånd du ser, så finns det så kallade NTC-motstånd. Negative Temperature Coefficient. Det minskar motståndet med stigande temperatur. Sedan finns det också PTC-motstånd. Positive Temperature Coefficient. Ökar motståndet med ökande temperatur. Eftersom resultatet blir en variabel spänning, är det tämligen lätt att styra en arbetsspänning för t.ex en fläkt.
#1193034
Hmm. Varför postar du (TS) här (allmän bil-diskussion) snarare än i relevant forumdel för bilen ifråga och varför berättar du inte vilken specifik bilmodell/årsmodell/modellvariant du pratar om? Svårt att ha några specifika idéer utan att ha elementära fakta i målet.
#1193036
För att bilen inte är en Volvo och mina frågor är generella. Jag har kollat på ett elschema nu och det verkar som att kylarfläkten faktiskt har två hastigheter. Tycker bara det är lite konstigt, men fläkten kanske inte låter när den går på halvfart (motorn överröstar fläkten även på tomgång). Under vilka omständigheter vill man köra halvfart på kylarfläkten? Varför duger inte bara av och på?

Det ser inte ut som en termistorkrets utan som en vanlig högeffektsresistor. Elschemat verkar inte indikera annat. Termistorer av lite högre effekt brukar se ut som den där myntformade brickan i en tillslags-"relä" (där "" menar att det är en termistorkrets istället för ett relä) till en kylkompressor. Du vet, där plastsaken med tre hål som sitter på de där Danfossarna.

Det verkar som att fläkten aldrig är igång även med "tändningen" (det är en Diesel) avslagen. Detta då ena polen på styrsidan på varje relä tar spänning från strömmatningsrelät till insprutningsdatorn och den andra polen tar styrsignaler från samma dator. Insprutningsdatorn är ju knappast igång när motorn är avslagen ?:-/ På Volvobilar kan ju kylfläkten vara igång även när motorn är avstängd, i vart fall på 90-tals Volvo.
#1193037
Har du AC kan det vara såbatt fläkten alltid går på lägre hastigheten när AC är på men öka när kylvattnet stiger över en viss temp
#1193038
g00ey skrev:För att bilen inte är en Volvo och mina frågor är generella.
Oavsett om bilen är en Volvo eller inte är det bra om du berättar vilken bil det handlar om. Hur man utformat fläktstyrningen på olika bilar har kan variera beroende på alla möjliga faktorer, alltifrån tekniska möjligheter till idéer som har med enskilda tillverkare att göra.

Om det finns flera hastigheter på fläkten kan det, som frasse4 säger, bero på att fläkten inte bara är till för motorkylning utan även för andra kylsystem (t.ex. AC). På min V70 D4 -15 går alltid fläkten på lågvarv när ACn är på. Den gör så även när det är rätt kallt ute och det inte alls finns något behov av extra kylning för motorn. Att man har flera hastigheter kan också bero på att man vill ha en jämnare kylfunktion än en fläkt med bara en hastighet medger och/eller att man så långt möjligt vill hålla ner ljudnivån genom att inte låta fläkten arbeta vid högre varv än vad som faktiskt behövs om den tillåts gå kontinuerligt snarare än i intervall.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1193127
En gammal Nissan Primastar med turbodiesel motor. Tycker det är rätt löjligt med att koppla en fläkt i serie med ett motstånd, vad är det för en jävla klåpare som kommer på att göra så på 2000-talet när alla andra har gått över till borstefritt och pulsbreddsmodulerat!?! ??:-/ ?:-/

Bild


När jag spanar in elschema och kollar på insprutningsdatorns relä så är på styrsidan; ena polen ansluten mot plus genom en krocksensor och en 30A säkring, den andra polen går till en anslutning på styrdatorn. Så det är styrdatorn som reglerar insprutningsrelät. Plusvolten på brytarsidan på detta relä kommer direkt ifrån 30A säkringen. Detta relä levererar plusvolt till styrsidan på alla reläer som är relaterade till kylarfläkt, AC kompressor osv. Det är ett tiotal olika reläer det rör sig om.

Så det verkar som att kylarfläkten är helt oförmögen att vara i drift när "tändningen" är avslagen. Trodde det var standard på alla bilar att kylarfläkten är igång oavsett tändning (eller "tändning"). Till och med saker som en luftinjektionspump kan gå igång även när tändningen är avslagen på en 90-talsVolvo.
#1193208
Så Dieselinsprutningsdatorn tuggar på och sprutar in bränsle i motorn när den står still? Nej, den tror jag inte på. Finns ingen anledning till att AC och andra komponenter är igång när motorn står still. Har ett minne av att fläkten stänger av sig när man stänger av motorn på bilen. Kan inte svara nu då fläkten är helt död.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]