Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183591
Vi satt och pratade på jobbet. Skulle vilja ha några kommentarer.

Varför köper en del vanliga människor ny bil? Alltså vanliga människor med en vanlig lön.
Vad får dem att lägga 1,5-2 års nettolön eller låna till det för en ny bil, tex XC70? När det finns hur många jättefina begagnade bilar som helst. För 50-80 tusen kr får man lätt en jättebra bil som håller i många år, låg värdeminskning och håller i många år till.
Har köpt ny bil en gång och det var år 1991, 100.000 kr, på den tiden som man fick nästan lika mycket för bilen efter 3-4 år. Sålde den för omkring 75.000 kr efter 3,5 år och 7000 mil. Idag efter EU är det annorlunda.
Sedan dess har jag köpt beg bilar för 50-100 tusen kr. Jag lämnar in dem till en privat verkstad som gör en mycket grundlig service och byter ev. sådant som kan ge sig såsom tändkablar bromsdelar m.m. kan kosta 10.000 kr. Sedan är det bara att tuta och köra. Därefter är man extra noga med att göra service regelbundet. Byta kylaren om den börjar se dålig ut tex. Har aldrig blivit stående med bilen, har bara en gång fått något större fel på bilen som krävde omedelbar åtgärd, servooljan läckte ut. Men sista bilbytet blev extremt 20000 kr för en 850. La direkt 13000 kr på grundlig service, bromsar, kamrem, kilrem och något mer. Nu har jag kört bilen i 2,5 år och 5000 mil och bara ett fel på bilen. Svårstartad om man kör 1 km med kall motor och startar igen. Byte av tändkablarna för 500 kr löste problemet.
Körde i vintras i Schweiz på skidsemester och bodde på fint hotell för mina sparade pengar. Och åker snart till Nordkapp och genom Finland och Estland tillbaka till Sverige. Vi kommer inte att snåla på resan. Men min knegare till granne med sin nästan nya XC70 har inte råd att göra en sådana resor. De har sina kostnader för sin nya bil och skall till Lalandia. Är det frågan om prioriteringar eller? Varför kasta bort 100 tusentals kronor i onödan för att ha en ny XC70 på uppfarten och köra 2000 mil om året?
#1183604
drbrain skrev:Man kan ju vända på frågan också..
Varför kasta många tusenlappar på en resa som varar några dagar när man har glädje av en bil flera år? :wink:

Skulle gissa att vi prioriterar olika här i livet...
Ja, olika prioriteringar. Men en sådan resa ger en minnen, erfarenheter och vidsynhet för hela livet. Vad ger egentligen en ny XC70 på uppfarten? Fattar inte grejen. Ja, olika prioriteringan. Men vad är vitsen med en ny bil och djupa hål i plånboken och skuldsätta sig? Det är ju bara en vanlig personbil.
Hade det varit en Porsche 911, Corvette eller jänkebil hade jag fattat. Genuint sportbilsintresse eller fara runt på jänketräffar.
#1183605
En ny bil hamnar på nöjeskontot. En del tycker om god mat, en del tycker om resor, en del tycker om hästar, andra tycker om att sitta drägligt i en hyfsat ny bil som är någorlunda praktisk. Andra lägger alla pengarna på boende och har inte råd med något annat.

Jag har inga åsikter på vad andra gör för sina pengar. De har tjänat ihop dem själv.
#1183613
grillchips skrev:Enkelt, jag tycker om bilar och mycket runtomkring. För mig är inte bil bara ett färdmedel från a till b.
Gäller för mig också. Vill ha en bra bil och helst mer än 4 cylindrar och det skall vara bensin, inte diesel som bullrar. Har kört V90 diesel och den bullrar och väsnas mer än min 850. Så jag har vissa krav på bilar också. Men varför absolut en helt ny bil? Det är ju ingen skillnad på en bil som är 5-7 år gammal, förutom facelift och lite annat. Ofta är det samma motorer och chassi som hänger med ändå. Varför lägga 100 tusentals kronor mer på lite smågrejer?
#1183617
Jag kommer byta från en V50 1.8F 2008 till en XC60 T6 2014+ i höst. Varför? Jag vill ha en modernare bil, piggare bil, lite nya gadgets osv. Och frugan vill gärna sitta lite högre än idag.
För min del blir det såklary helt på nöjeskontot. Listan för önskade modifikationer är lång.
Hade budget funnits hade jag gärna tagit en V90 T6 men det är lite väl för oss. Men jag betalar gärna extra för en nyare design som är mer tilltalande, nyare motor, mer säkerhetsgrejor och liknande.
#1183620
Sedan hatar jag att skruva numera och hatar att leta beggat så jag köper nytt för att få det som jag vill.

Sist jag köpte beggat var 2005. Köpte då en 02 v70 med 8k mil på mätaren och tänkte att den kan man väl rulla några år ytan att skruva ihjäl sig. Så den skrotades några år senare hade den gått 14k mil och det var mycket bytt på de 6k milen. Jag stod fan och skruvade titt som tätt med den. Den var alltid något.

Och senast jag tittade lite lätt på beggat var innan jag köpte xc60in. ..men det var inte lönt. Det skulle 70k till en ny från en 2 årig så valet var enkelt.

Kommer aldrig köpa en beggad igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen