- tor 06 jul 2017, 09:57
#1183591
Vi satt och pratade på jobbet. Skulle vilja ha några kommentarer.
Varför köper en del vanliga människor ny bil? Alltså vanliga människor med en vanlig lön.
Vad får dem att lägga 1,5-2 års nettolön eller låna till det för en ny bil, tex XC70? När det finns hur många jättefina begagnade bilar som helst. För 50-80 tusen kr får man lätt en jättebra bil som håller i många år, låg värdeminskning och håller i många år till.
Har köpt ny bil en gång och det var år 1991, 100.000 kr, på den tiden som man fick nästan lika mycket för bilen efter 3-4 år. Sålde den för omkring 75.000 kr efter 3,5 år och 7000 mil. Idag efter EU är det annorlunda.
Sedan dess har jag köpt beg bilar för 50-100 tusen kr. Jag lämnar in dem till en privat verkstad som gör en mycket grundlig service och byter ev. sådant som kan ge sig såsom tändkablar bromsdelar m.m. kan kosta 10.000 kr. Sedan är det bara att tuta och köra. Därefter är man extra noga med att göra service regelbundet. Byta kylaren om den börjar se dålig ut tex. Har aldrig blivit stående med bilen, har bara en gång fått något större fel på bilen som krävde omedelbar åtgärd, servooljan läckte ut. Men sista bilbytet blev extremt 20000 kr för en 850. La direkt 13000 kr på grundlig service, bromsar, kamrem, kilrem och något mer. Nu har jag kört bilen i 2,5 år och 5000 mil och bara ett fel på bilen. Svårstartad om man kör 1 km med kall motor och startar igen. Byte av tändkablarna för 500 kr löste problemet.
Körde i vintras i Schweiz på skidsemester och bodde på fint hotell för mina sparade pengar. Och åker snart till Nordkapp och genom Finland och Estland tillbaka till Sverige. Vi kommer inte att snåla på resan. Men min knegare till granne med sin nästan nya XC70 har inte råd att göra en sådana resor. De har sina kostnader för sin nya bil och skall till Lalandia. Är det frågan om prioriteringar eller? Varför kasta bort 100 tusentals kronor i onödan för att ha en ny XC70 på uppfarten och köra 2000 mil om året?
Varför köper en del vanliga människor ny bil? Alltså vanliga människor med en vanlig lön.
Vad får dem att lägga 1,5-2 års nettolön eller låna till det för en ny bil, tex XC70? När det finns hur många jättefina begagnade bilar som helst. För 50-80 tusen kr får man lätt en jättebra bil som håller i många år, låg värdeminskning och håller i många år till.
Har köpt ny bil en gång och det var år 1991, 100.000 kr, på den tiden som man fick nästan lika mycket för bilen efter 3-4 år. Sålde den för omkring 75.000 kr efter 3,5 år och 7000 mil. Idag efter EU är det annorlunda.
Sedan dess har jag köpt beg bilar för 50-100 tusen kr. Jag lämnar in dem till en privat verkstad som gör en mycket grundlig service och byter ev. sådant som kan ge sig såsom tändkablar bromsdelar m.m. kan kosta 10.000 kr. Sedan är det bara att tuta och köra. Därefter är man extra noga med att göra service regelbundet. Byta kylaren om den börjar se dålig ut tex. Har aldrig blivit stående med bilen, har bara en gång fått något större fel på bilen som krävde omedelbar åtgärd, servooljan läckte ut. Men sista bilbytet blev extremt 20000 kr för en 850. La direkt 13000 kr på grundlig service, bromsar, kamrem, kilrem och något mer. Nu har jag kört bilen i 2,5 år och 5000 mil och bara ett fel på bilen. Svårstartad om man kör 1 km med kall motor och startar igen. Byte av tändkablarna för 500 kr löste problemet.
Körde i vintras i Schweiz på skidsemester och bodde på fint hotell för mina sparade pengar. Och åker snart till Nordkapp och genom Finland och Estland tillbaka till Sverige. Vi kommer inte att snåla på resan. Men min knegare till granne med sin nästan nya XC70 har inte råd att göra en sådana resor. De har sina kostnader för sin nya bil och skall till Lalandia. Är det frågan om prioriteringar eller? Varför kasta bort 100 tusentals kronor i onödan för att ha en ny XC70 på uppfarten och köra 2000 mil om året?