Sida 1 av 1
Klantat till oljepåfyllning
Postat: lör 17 jun 2017, 18:52
av zn4jp3
Hej!
Fyllde på med ca 0,5l olja i min v50 då stickan visade hälften. Efter påfyllningen så va nivån över max? Hur ska jag göra nu? Har kört ca 10mil med den efter påfyllning och öppnade huven, då hade stickan åkt upp lite och det hade sprutat ut lite olja. vad är enklaste sättet? Ska jag skaffa mig en sån här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017049/ och suga ut lite av oljan? Vill inte krypa under bilen och tappa ut olja då jag bara har en domkraft och inget att palla upp den med.
Mvh en något okunnig bilägare
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: lör 17 jun 2017, 19:03
av Rådlös
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: lör 17 jun 2017, 19:53
av zn4jp3
Rådlös skrev:Det blir billigare med en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000019997/
Så sant

-) men tror du det är någon fara att köra med lite för mycket olja? Ska nämligen iväg några mil tidigt imorgon.
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: lör 17 jun 2017, 20:15
av Rådlös
Det är inte bra att göra det, men hur farligt det är kan inte jag uttala mig om. Någon annan kanske kan?
Kör du förbi ett Biltemavaruhus så är det ju bara att gå in och köpa en pump och en plastdunk. Förutsatt att du inte spiller kan du ju stå på vilken parkeringsplats som helst och pumpa.
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: sön 18 jun 2017, 21:21
av wissel
Om oljestickan har lyft ja då skulle jag inte köra....
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: sön 18 jun 2017, 21:53
av andersuw
Sedan jag fått ut överskottsoljan skulle jag också kolla hur vevhusventilationen mår. Det skall vara lite undertryck vid hålet för stickan när motorn går, absolut inget övertryck även om det inte är så starkt att det orkar rubba stickan. Lätt att kolla med en liten papperslapp (P-biljett, litet kvitto e.dyl.). Lägger man det på öppningen för stickan bör suget vara tillräckligt för att hålla kvar lappen.
Om det visar sig vara bekymmer med vevhusventilationen behöver det förstås inte nödvändigtvis bero på lite marginell överfyllning av olja. Problemet kan ha funnits där sedan tidigare och bara behagat ge sig till känna lite tydligare när oljenivån blev lite hög.
Re: Klantat till oljepåfyllning
Postat: mån 19 jun 2017, 18:21
av NilsO
andersuw skrev:Sedan jag fått ut överskottsoljan skulle jag också kolla hur vevhusventilationen mår. Det skall vara lite undertryck vid hålet för stickan när motorn går, absolut inget övertryck även om det inte är så starkt att det orkar rubba stickan. Lätt att kolla med en liten papperslapp (P-biljett, litet kvitto e.dyl.). Lägger man det på öppningen för stickan bör suget vara tillräckligt för att hålla kvar lappen.
Säger inte att du har fel, men är du säker på att det är så på V50? (Vilken motor gäller det, förresten?)
Vad som är normalt undertryck är väldigt olika på olika motorer, beroende på hur vevhusventilationen är konstruerad. Många har inget märkbart undertryck i vevhuset – systemet är bara konstruerat så att det aldrig ska kunna uppstå ett skadligt övertryck.
Skriver detta för att det t ex i 7/900-delen av forumet florerar en del missuppfattningar som leder till att folk oroar sig helt i onödan.