Det mesta man undrar över om oljor kan man läsa sig till på:
https://bobistheoilguy.com/
Det är ett komplext område som jag inte på något sätt är expert på, men jag har i alla fall snappat upp att olika parametrar ibland jobbar emot varandra...så även om en tjockare olja
kan ha högre bärighet på filmen så är det på grund av minskat flöde ibland ett totalt sett sämre recept. Lagerspel, pumpparametrar, oljespecar och liknande är anpassat så man bör köra med rekommenderad sort helt enkelt för att dom som konstruerat motorn och kravsatt det hela oftast har en bra kunskap av vad dom håller på med.
Att det trots allt redan i instruktionsboken finns olika viskositeter beror oftast på vilken temperatur motorn kommer att arbeta i.
Personligen tror jag nog att de allra flesta motorer inte dör på fläcken av att man går upp en viskositetsklass eller så, tvärtom är nog betydligt värre, så skulle man råka tippa i 0W-20 i sin gamla 850 som kanske gått på 10W-40 några tusen mil innan så är nog resultatet sämre.
/Thomas
*Tar fram popcornen och väntar på att "oljekriget" skall börja igen..*
