- fre 26 maj 2017, 10:38
#1175327
Så sett är man förstås knte framme med ICE heller, eftersom spelreglerna (lagar) förändras väldigt mycket på bara några år.
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Om man känner sig bombsäker på att elbilarna får bra andrahandsvärde är det ju smartare att skita i finansbolag och gå och köpa bilen kontant istället, åka nästan gratis på el i 36 månader och sedan sälja bilen till grymt bra pris.Om jag hade 350-400k att privat bara pytsa iväg hade jag gjort det.
VolvoB20 skrev:Runt 30% senaste 5 åren, det borde ju tala för att flytta produktion hit, även av batterifabriken. Svenskarnas lön har ju sänkts 30% mot lönerna i omvärden.30 procent mot euron under de senaste fem åren? Hur kommer du fram till den siffran? Dollarn har gått upp, ja, av skäl som för mig är lite svårbegripliga (den amerikanska ekonomin är ju inte den bästa i något avseende) men det är ju en lite annan sak.
joel80 skrev:Jo jag vet. Har kikat lite på Teslas laddnät och vi skulle klara oss alldeles utmärkt med det givet vår resrutt. En av stationerna finns vid Östgötaporten där vi redan nu vanligtvis rastar och ytterligare någon halvtimmes stopp varje dagsetapp vore väl inget stort problem. Tyvärr finns ingen Tesla med lastkapacitet som en V70. Och sedan har de ju fram till nu kostat en vacker slant också. Tesla Model 3 ser ut att lösa det senare problemet men inte det förstnämnda.andersuw skrev: Själv kör jag under semestertider inte sällan tre dagsetapper till Sydeuropa om ca 90 + 90 + 70 mil och tre dagsetapper tillbaka. Då lär man med dagens teknik behöva ladda några gånger, särskilt som ACn används flitigt.Bland dom elbilar som finns ute nu är det nog bara Teslan man gör den resan i om man inte är inbiten elbilist.
Men med en Tesla kan man köra ner till södra Europa utan större problem. Följt lite semesterbloggar med folk som kört både till Spanien, Kroatien och Polen med Tesla. Verkar funka utmärkt och typ noll eller väldig låg kostnad för drivmedel. Tror det tar 2-3 år innan vi har några fler bilar från andra tillverkare med liknande räckvidd och ett pris som inte är en miljon som en Tesla..
Laddnätverket med CCS-laddare i Europa har växt rejält senaste året och med kommande bilars räckvidd bör man kunna köra relativt obekymrat längst många sträckor i Europa.
joel80 skrev:Men idag finns det ingen vettig elbil (till pris sett) som klarar sånna etapper utan att man får öka på tiden med flera timmar.Jag tror det blir svårt att räkna hem något sådant för vår del.
Jag skulle dock kunna ta och hyra bil dom resorna om jag fick tag på en vettig elbil som fixar resterande del av min körning.
joel80 skrev:Eftersom trycket på elbilar troligen kommer att öka kraftigt även på begagnatmarknaden i och med att fler vill ha dem så är det nog rätt lugnt med andrahandsvärdet. Batterierna verkar också hålla bättre än vad tillverkarna själva vågade hoppas på...Att det ser bra ut när det gäller hur batterierna håller är jag med på. Men jag undrar om ökad efterfrågan kommer att kunna kompensera för fallande priser och väsentligt längre körsträcka hos nya elbilar. Det blir rätt intressant att se hur Tesla Model 3 kommer att påverka andrahandsvärdet för tidigare Teslor.
andersuw skrev:30% var inte mot just Euron, Det var mer något slags medel för kronan faller ju som en sten mot de flesta valutor. Man skyller på negativa räntan men det har man ju i Danmark också och kronan faller mot den Danska också.VolvoB20 skrev:Runt 30% senaste 5 åren, det borde ju tala för att flytta produktion hit, även av batterifabriken. Svenskarnas lön har ju sänkts 30% mot lönerna i omvärden.30 procent mot euron under de senaste fem åren? Hur kommer du fram till den siffran? Dollarn har gått upp, ja, av skäl som för mig är lite svårbegripliga (den amerikanska ekonomin är ju inte den bästa i något avseende) men det är ju en lite annan sak.
Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]