Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1175331
Lövet:
Beroende på hur mycket du kör blir det troligen ändå en ekonomisk vinst under de tre åren du har den som leasingbil.
Dels har du restvärdet som är bra mkt lägre, en kostnad som sparas in av både dig och företaget. Sen har du en besparing på soppa på 2000kr/månad om du kör dryga 200 mil per månad. (Jag har räknat på min egen sträcka när jag jämför.. kör ca 225mil i månaden.)
Det blir 72k bara i bränsle på 3 år.

Du har 40k tillbaka (snart mer) vid köp av elbil också.. Så dom 120k i skillnad sjunker till 80k. Värdetappet på 50% på det är 40k. Du har alltså nästan det dubbla tillbaka bara i bränsle. Sen får du räkna besparingarna, både privat och på företaget, för de sänkta förmånsvärdet.

Det är väldigt konstigt att finansbolagen är så skeptiska, dom borde ju kunna räkna på det och se att det blir stora fördelar. Gävle kommun håller på att byta ut typ alla sina bilar för hemtjänsten till elbilar, just för att det blir så mkt billigare. Och då har dom inte ens förmånsbeskattningen att räkna hem det på eftersom det inte är förmånsbilar.
Servicen ska vara billigare också (dock har jag inte sett några jämförande siffror med E-golfens servicear).

Många kanske stirrar lite för mycket på inköpspriset och inte räknar så bra på driftskostnaderna och löpande kostnaderna. Eller är det något avgörande jag verkar ha glömt?
av Lövet
#1175337
Du räknar inte med elkostnaden eller är 2000kr/mån "netto" efter kostnaden för el?
#1175339
Om man känner sig bombsäker på att elbilarna får bra andrahandsvärde är det ju smartare att skita i finansbolag och gå och köpa bilen kontant istället, åka nästan gratis på el i 36 månader och sedan sälja bilen till grymt bra pris.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175342
Jag räknade med elkostnader på ca 350kr.. Kanske räknade lite väl högt med soppakostnader, med en rätt snål bil är man nere på 9:00kr milen. Då blir 225mil inte mer än drygt 2000kr..
Mitt elpris här hemma är på 80öre/kwh inklusive överföringsavgift. (Dock räknar jag exklusive abonnemanget då jag inte behövt höja det p.g.a bilen eftersom jag tidsstyr laddningen så att den inte laddar mellan 17:30-19:00 då jag har "elpeak" här hemma.) Elbil i V60-storlek bör dra 1,5-2kwh per mil i snitt.

Säg 1700kr i besparing per månad istället då för mina 225mil. Det ger 61200kr under 36 månader.. (Ligger tydligen lite över det nu.. kört 4340mil på 18 månader.. ca 240mil per månad.. så min kalkyl blir ändå runt 2000kr/mån)

En bil med lägre driftskostnader bör ju också i teorin ge ett högre andrahandsvärde.. Så funkar det med hus och boende. Men men... Kanske inget man ska räkna med i nuläget.


Får se vad dom gör med det nya bonus-malus. I nuvarande förslag blir återbäringen 45000kr... men många har höjt rösten om att det är för lågt och att hela systemet är överfinansierat då man i början skulle få in många miljarder mer än man ger ut... vilket inte riktigt är tanken med ett bonus-malus. 60 000kr är det som de flesta förespråkar... Jag tror i och för sig att 60k istället för 45k endast skulle skynda på utvecklingen med nått år i och med att batterikostnader mm är på väg ner.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175343
VolvoB20 skrev:Om man känner sig bombsäker på att elbilarna får bra andrahandsvärde är det ju smartare att skita i finansbolag och gå och köpa bilen kontant istället, åka nästan gratis på el i 36 månader och sedan sälja bilen till grymt bra pris.
Om jag hade 350-400k att privat bara pytsa iväg hade jag gjort det.
Jag har inte råd att köpa en ny bil kontant... har inte råd att köpa en ny bil privat heller för den delen.

I firman är det inte heller vettigt att göra så, eftersom man vid leasing får dra av halva momsen. Den besparingen är oftast större än kostnaderna för leasing.

Sen är det inte frågan om att som du säger "sedan sälja bilen till grymt bra pris". Utan det är fortfarande en stor värdeminskning på nya bilar. Det jag säger är att förlusten är likvärdig eller kan vara snäppet mindre än traditionella bilar.
#1175387
VolvoB20 skrev:Runt 30% senaste 5 åren, det borde ju tala för att flytta produktion hit, även av batterifabriken. Svenskarnas lön har ju sänkts 30% mot lönerna i omvärden.
30 procent mot euron under de senaste fem åren? Hur kommer du fram till den siffran? Dollarn har gått upp, ja, av skäl som för mig är lite svårbegripliga (den amerikanska ekonomin är ju inte den bästa i något avseende) men det är ju en lite annan sak.
#1175388
joel80 skrev:
andersuw skrev: Själv kör jag under semestertider inte sällan tre dagsetapper till Sydeuropa om ca 90 + 90 + 70 mil och tre dagsetapper tillbaka. Då lär man med dagens teknik behöva ladda några gånger, särskilt som ACn används flitigt.
Bland dom elbilar som finns ute nu är det nog bara Teslan man gör den resan i om man inte är inbiten elbilist.

Men med en Tesla kan man köra ner till södra Europa utan större problem. Följt lite semesterbloggar med folk som kört både till Spanien, Kroatien och Polen med Tesla. Verkar funka utmärkt och typ noll eller väldig låg kostnad för drivmedel. Tror det tar 2-3 år innan vi har några fler bilar från andra tillverkare med liknande räckvidd och ett pris som inte är en miljon som en Tesla..
Laddnätverket med CCS-laddare i Europa har växt rejält senaste året och med kommande bilars räckvidd bör man kunna köra relativt obekymrat längst många sträckor i Europa.
Jo jag vet. Har kikat lite på Teslas laddnät och vi skulle klara oss alldeles utmärkt med det givet vår resrutt. En av stationerna finns vid Östgötaporten där vi redan nu vanligtvis rastar och ytterligare någon halvtimmes stopp varje dagsetapp vore väl inget stort problem. Tyvärr finns ingen Tesla med lastkapacitet som en V70. Och sedan har de ju fram till nu kostat en vacker slant också. ;-) Tesla Model 3 ser ut att lösa det senare problemet men inte det förstnämnda.
joel80 skrev:Men idag finns det ingen vettig elbil (till pris sett) som klarar sånna etapper utan att man får öka på tiden med flera timmar.
Jag skulle dock kunna ta och hyra bil dom resorna om jag fick tag på en vettig elbil som fixar resterande del av min körning.
Jag tror det blir svårt att räkna hem något sådant för vår del.
#1175389
joel80 skrev:Eftersom trycket på elbilar troligen kommer att öka kraftigt även på begagnatmarknaden i och med att fler vill ha dem så är det nog rätt lugnt med andrahandsvärdet. Batterierna verkar också hålla bättre än vad tillverkarna själva vågade hoppas på...
Att det ser bra ut när det gäller hur batterierna håller är jag med på. Men jag undrar om ökad efterfrågan kommer att kunna kompensera för fallande priser och väsentligt längre körsträcka hos nya elbilar. Det blir rätt intressant att se hur Tesla Model 3 kommer att påverka andrahandsvärdet för tidigare Teslor.
#1175477
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Runt 30% senaste 5 åren, det borde ju tala för att flytta produktion hit, även av batterifabriken. Svenskarnas lön har ju sänkts 30% mot lönerna i omvärden.
30 procent mot euron under de senaste fem åren? Hur kommer du fram till den siffran? Dollarn har gått upp, ja, av skäl som för mig är lite svårbegripliga (den amerikanska ekonomin är ju inte den bästa i något avseende) men det är ju en lite annan sak.
30% var inte mot just Euron, Det var mer något slags medel för kronan faller ju som en sten mot de flesta valutor. Man skyller på negativa räntan men det har man ju i Danmark också och kronan faller mot den Danska också.

Något man slås av på jobbet, svenska timkostnaden rasar mot de flesta andra kontor vi har. De pensionärer jag känner som flyttat utomlands är också rätt bedrövade när pensionen krymper varje månad då den betalas ut i kronor.

Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]