Svarar Xanthopteryx från inlägg i låsta dublett-tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a&start=8
Xanthopteryx skrev:
Problemet är inte att vi har el i sverige. Problemet är att det dels produceras mest el norrut och det är redan flaskhalsar för elen söderöver (vilket sakta åtgärdas, men samhället kräver ständigt mera el). Dessutom saknas infrastruktur för effektiv laddning. Låt bara ta en så enkel sak som där vi bor nu: Finns inte tillgång till att ladda bilen.
Om jag är på längre resa behövs snabbladdning på vägen.
Om jag är vid sommarstugan behövs infrastrukturförstärkning då elnätet är för klent för att alla där skall kunna ladda sina bilar samtidigt (långa klena ledningar till många sommarstugor).
Dessutom skulle vi behöva säkra upp från våra nuvarande 16A som under den kalla delen av året precis räcker till att värma hus och vatten e.t.c. när vi är där. Då kör vi ändå på enfasvarmvattenberedare (när vi tidigare hade en mindre, trefas, körde vi med effektvakt för att inte smälta säkringarna när man behövde värma på huset vid ankomst)
Det är med andra ord MÅNGA flaskhalsar som måste lösas för att kunna elektrifiera hela sveriges bilflottor.
Dessutom är frågan hur elbilarna klarar norrlandsklimatet. Det är ju lite småkärvt när temperaturen kryper nedåt -40 till -45 grader C.
Långa avstånd och småkyligt (läs: svinkallt) innebär ju flera problem. Bara att värma kupén är ju problem även med en förbränningsmotor i sådana lägen. Går åt hiskeliga mängder energi, särskilt när man räknar med avkylningen när man sedan åker.
Men vi kommer helt klart ha en hyfsat stor elbilsflotta, det tror jag. Men långt ifrån 100%. Inte ens 50% tror jag.
Aldrig hört att det skulle vara elbrist i söder? Och elbilar står inte för speciellt stor del av elanvändningen. En årsförbrukning el på en elbil i sverige skulle hamna på ca 2000kwh om vi räknar på standardsträckan en bil körs i sverige. (ca 1200mil)
Även om all försäljning av bilar går över till elbilar och vi alltså skulle få ca 300k elbilar per år från nu skulle elproduktionen räcka till gott och väl. Vi exporterar ju massor med el utomlands idag så att vi inte skulle lyckas få el till södra Sverige tror jag inte på.
Nettoexporten 2015 var på 22,6 TWh...
300k elbilar skulle dra 0,6 TWh. (en miljon elbilar skulle alltså göra av med ca 2TWh per år.. säg 2,5TWh med överföringsförluster...)
Bara vindkraften producerade drygt 16TWh 2015..
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... ort-av-el/
Det skulle vara väldigt enkelt att t.ex bygga ut solkraftverk i samma takt som bilflottan byts ut. Finns också fungerande försök där man använder inkopplade elbilar som reglerkraft också. Där man alltså som elbilsägare under effekt-toppar (med högre elpris!) kan sälja nån procent av den el man har i elbilen, för att sen under lågtid köpa tillbaka för en billigare peng. Det gör att reglerkraften blir mer lokal, snabbare och effektivare och mindre ansträngade för elnätet.
Var bor du nu? Många som bor i lägenhet saknar idag laddmöjlighet, men det håller på att ändras det också. I Stockholm håller man på att bygga "laddgator" där man alltså har rätt många laddplatser på gatumark i stan. Det var invigning av ett helt gäng laddare längst med Strandgatan i veckan...
på uppladdning.se kan man se att det börjar bli rätt okej med laddplatser i Sverige.
Jag löste laddningen för mig utan att höja huvudsäkringen genom att ställa in bilen på att inte ladda mellan 17-19. Huvudsäkringen på den fas jag laddar på pajade ett par gånger när jag vintertid laddade samtidigt som vi lagade mat med massa plattor och kanske ugnen igång, och kanske samtidigt körde diskmaskinen eller tvättmaskinen... Alltså just under dom där timmarna man har som mest förbrukning i huset... Under natten har man ju sällan spelciellt hög förbrukning, så då kan bilen ladda utan problem.
Kan du använda en dammsugare eller vatttenkokare i sommarstugan? Isåfall kan du ladda din bil där också..
När det gäller dragbil väntar jag också på ett vettigt alternativ. Än så länge är det bara Tesla Model X som är en bra dragbil som elbil, men den kostar ju också tre gånger så mkt som en vanlig bil. Jag hoppas någon av Volvos elbilar som ska komma 2019 har dragmöjligheter...
Alla problem är inte lösta och det är vissa saker som än så länge inte funkar. Men jag ser absolut inte att det skulle vara oöverkomligt eller ens speciellt krångligt att ändra. Betydligt billigare och smidigare än t.ex när alla mackar plötsligt skulle ha etanolpumpar.