Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1173718
Ja, det pratas mycket. Men de riktiga besluten verkar (än så länge) gå försiktigt fram. Tittar man på miljözoner så är det än så länge bara riktigt gamla bilar som är helt förbjudna i de flesta fall (alla?). När en bil är 15-20 år gammal då är den ändå "slut" ekonomiskt sett.

Norges temporära förbud var lite annat i sin natur (men de är vare sig med i EU eller har egen bilindustri)
#1173744
VolvoB20 skrev:Ok, Men de där 10 åren känns ju som någon vill krympa rejält i framtiden. I Tyskland pratar man ju om att straffa ut bilar som inte är Euro 6 redan nu, och Euro 6 har väl bara funnits i 1-2 år nu. Helt plötslig vill tok-accelerera processen. Lite orolig blir man ju.
Tyskland är väl det enda land som faktiskt infört miljözoner på vissa ställen. Har funnits i något tiotal år nu och jag har den gröna plakett som fordras för att få köra överallt till båda mina bilar. För grön plakett till diesel fordras att bilen har partikelfilter. Det man nu beslutat om är att skärpa zonregleringen ett snäpp ytterligare genom att i de allra mest utsatta zonerna (bara ett relativt ringa antal vad jag vet) kräva en ny blå plakett. Den fordrar euro 6 på dieselsidan. Vill minnas att kraven för bensinmotorer är desamma som för den gröna plakett som funnits tidigare. Men den här skärpningen torde främst ha betydelse för dem som bor i just de berörda områdena och dem som besöker dem per bil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1173772
Tror inte dom kommer utveckla någon ny bensinmotor heller.. Vidarutveckling av nuvarande några år till där också. Sen blir det för dyrt jämfört med el..
av osla
#1173952
lite kul att dom tycker volvo hållt på länge med diesel. är väl först efter 00 nån gång som dom provade göra en egen diesel. före hade dom ju bara nån halvdan vag spis som inte dög till mycket
Användarvisningsbild
av joel80
#1173956
Svarar Xanthopteryx från inlägg i låsta dublett-tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a&start=8
Xanthopteryx skrev: Problemet är inte att vi har el i sverige. Problemet är att det dels produceras mest el norrut och det är redan flaskhalsar för elen söderöver (vilket sakta åtgärdas, men samhället kräver ständigt mera el). Dessutom saknas infrastruktur för effektiv laddning. Låt bara ta en så enkel sak som där vi bor nu: Finns inte tillgång till att ladda bilen.
Om jag är på längre resa behövs snabbladdning på vägen.
Om jag är vid sommarstugan behövs infrastrukturförstärkning då elnätet är för klent för att alla där skall kunna ladda sina bilar samtidigt (långa klena ledningar till många sommarstugor).
Dessutom skulle vi behöva säkra upp från våra nuvarande 16A som under den kalla delen av året precis räcker till att värma hus och vatten e.t.c. när vi är där. Då kör vi ändå på enfasvarmvattenberedare (när vi tidigare hade en mindre, trefas, körde vi med effektvakt för att inte smälta säkringarna när man behövde värma på huset vid ankomst)

Det är med andra ord MÅNGA flaskhalsar som måste lösas för att kunna elektrifiera hela sveriges bilflottor.
Dessutom är frågan hur elbilarna klarar norrlandsklimatet. Det är ju lite småkärvt när temperaturen kryper nedåt -40 till -45 grader C.
Långa avstånd och småkyligt (läs: svinkallt) innebär ju flera problem. Bara att värma kupén är ju problem även med en förbränningsmotor i sådana lägen. Går åt hiskeliga mängder energi, särskilt när man räknar med avkylningen när man sedan åker.

Men vi kommer helt klart ha en hyfsat stor elbilsflotta, det tror jag. Men långt ifrån 100%. Inte ens 50% tror jag.
Aldrig hört att det skulle vara elbrist i söder? Och elbilar står inte för speciellt stor del av elanvändningen. En årsförbrukning el på en elbil i sverige skulle hamna på ca 2000kwh om vi räknar på standardsträckan en bil körs i sverige. (ca 1200mil)
Även om all försäljning av bilar går över till elbilar och vi alltså skulle få ca 300k elbilar per år från nu skulle elproduktionen räcka till gott och väl. Vi exporterar ju massor med el utomlands idag så att vi inte skulle lyckas få el till södra Sverige tror jag inte på.

Nettoexporten 2015 var på 22,6 TWh...
300k elbilar skulle dra 0,6 TWh. (en miljon elbilar skulle alltså göra av med ca 2TWh per år.. säg 2,5TWh med överföringsförluster...)

Bara vindkraften producerade drygt 16TWh 2015..
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... ort-av-el/

Det skulle vara väldigt enkelt att t.ex bygga ut solkraftverk i samma takt som bilflottan byts ut. Finns också fungerande försök där man använder inkopplade elbilar som reglerkraft också. Där man alltså som elbilsägare under effekt-toppar (med högre elpris!) kan sälja nån procent av den el man har i elbilen, för att sen under lågtid köpa tillbaka för en billigare peng. Det gör att reglerkraften blir mer lokal, snabbare och effektivare och mindre ansträngade för elnätet.

Var bor du nu? Många som bor i lägenhet saknar idag laddmöjlighet, men det håller på att ändras det också. I Stockholm håller man på att bygga "laddgator" där man alltså har rätt många laddplatser på gatumark i stan. Det var invigning av ett helt gäng laddare längst med Strandgatan i veckan...

på uppladdning.se kan man se att det börjar bli rätt okej med laddplatser i Sverige.
Bild

Jag löste laddningen för mig utan att höja huvudsäkringen genom att ställa in bilen på att inte ladda mellan 17-19. Huvudsäkringen på den fas jag laddar på pajade ett par gånger när jag vintertid laddade samtidigt som vi lagade mat med massa plattor och kanske ugnen igång, och kanske samtidigt körde diskmaskinen eller tvättmaskinen... Alltså just under dom där timmarna man har som mest förbrukning i huset... Under natten har man ju sällan spelciellt hög förbrukning, så då kan bilen ladda utan problem.
Kan du använda en dammsugare eller vatttenkokare i sommarstugan? Isåfall kan du ladda din bil där också..

När det gäller dragbil väntar jag också på ett vettigt alternativ. Än så länge är det bara Tesla Model X som är en bra dragbil som elbil, men den kostar ju också tre gånger så mkt som en vanlig bil. Jag hoppas någon av Volvos elbilar som ska komma 2019 har dragmöjligheter...

Alla problem är inte lösta och det är vissa saker som än så länge inte funkar. Men jag ser absolut inte att det skulle vara oöverkomligt eller ens speciellt krångligt att ändra. Betydligt billigare och smidigare än t.ex när alla mackar plötsligt skulle ha etanolpumpar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174075
Hahaha.. ni kommer vara segast vid rödljusen.. ;) (Fast ni får troligen inte köra i stöder med rödljus, så det kanske kvittar.) :lol: :lol:
av osla
#1174173
joel80 skrev:Hahaha.. ni kommer vara segast vid rödljusen.. ;) (Fast ni får troligen inte köra i stöder med rödljus, så det kanske kvittar.) :lol: :lol:
fast du du har slut stret redan efter 10 mil och bilen stannar efter en skogsväg där det inte finns ström, då kör vi bara förbi och njuter av våra oljebrännare :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
#1174189
Mja.. Säg 30 mil.. (2019 då jag byter till elbil) Då kommer ni ikapp då jag får ägna en halvtimme åt rekreation under tiden bilen laddar.. Men hur ofta kör man egentligen 30mil utan att vilja/kunna ta ett stopp?
2023 ligger de flesta elbilar nog kring 50mils räckvidd..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]