Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1173419
Inte helt oväntat, men nu är det officiellt. Dagens VEA-dieslar ska utvecklas och tillverkas ytterligare några år, men det blir ingen ny dieselmotorserie efter nuvarande.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... lar-tesla/
#1173456
Inget som är definitivt enligt artikeln, bör tilläggas. Men även fast jag tycker det känns välkommet så känns det väl lite väl drastiskt? Lika drastiskt som att uteslutande tillverka 4-cyl. Går det inte att erbjuda dieslar, ungefär som att man hade kunnat erbjuda en 6-cyl motor? Eller handlar det om att ett märkes hela utbudet ska klara medelutsläppsgränsen, dvs tillverkar man en modell med en V8 så måste det balanseras med en snål modell/motor också?
Användarvisningsbild
av Derank
#1173459
Vea kommer ju iaf att finnas kvar på marknaden. Säkert 10 år till, minst. Gamla femman har ju överlevt 2 världskrig snart.
av Lövet
#1173462
Schmoyoho skrev:Inget som är definitivt enligt artikeln, bör tilläggas. Men även fast jag tycker det känns välkommet så känns det väl lite väl drastiskt? Lika drastiskt som att uteslutande tillverka 4-cyl. Går det inte att erbjuda dieslar, ungefär som att man hade kunnat erbjuda en 6-cyl motor? Eller handlar det om att ett märkes hela utbudet ska klara medelutsläppsgränsen, dvs tillverkar man en modell med en V8 så måste det balanseras med en snål modell/motor också?
Det handlar mera om att Volvo inte har råd att utveckla konkurrenskraftiga motorer i alla segment. Därför har man fått välja ett segment, det man tror ger möjlighet att tillfredsställa flest % kunder. I Volvos fall blev det 4-cyl bensin ibland tillsammans med el.
Användarvisningsbild
av V9097
#1173463
Lövet skrev:Det handlar mera om att Volvo inte har råd att utveckla konkurrenskraftiga motorer i alla segment. Därför har man fått välja ett segment, det man tror ger möjlighet att tillfredsställa flest % kunder. I Volvos fall blev det 4-cyl bensin ibland tillsammans med el.
Absolut så. Men det handlar nog också om att det skulle bli för dyrt även i kundled att betala för alla reningssystem som kommer krävas.

Även VW-koncernen kommer gå samma väg.
Användarvisningsbild
av SRT
#1173464
Så framtidsbränslet diesel en gång i tiden har nu visat sig vara så dumt så man slutar att sätta i dessa motorer i Volvo sammanhang.Hmm, då kan man ju undra hur andrahandsvärdet på dagens dieslar kommer att bli och om det överhuvudtaget går att sälja någon av dessa den sista tiden.
av Lövet
#1173466
SRT skrev:Så framtidsbränslet diesel en gång i tiden har nu visat sig vara så dumt så man slutar att sätta i dessa motorer i Volvo sammanhang.Hmm, då kan man ju undra hur andrahandsvärdet på dagens dieslar kommer att bli och om det överhuvudtaget går att sälja någon av dessa den sista tiden.
Kommer inte hända någonting drastiskt med andrahandsvärdet idag för 1 tämligen litet märke slutar nytillverka motortypen 2023. Förändringen sker gradvis. Så länge diesel erbjuder den bästa totalekonomin för en tjänstebilsförare över en treårsperiod så är det den som kommer säljas.
Användarvisningsbild
av V9097
#1173467
Jag känner mig inte så orolig för andrahandsvärdet pga detta. De dieselbilar som finns har ju fortfarande sina fördelar i form av härligt vridmoment och måttlig förbrukning.

Kommande höjning av fordonsskatt kommer däremot drabba andrahandsvärdet, något jag är skitförbannad på eftersom jag köpte en 119g dieselbil som så sent som 31/12-2012 såldes som miljöbil. Det där med långsiktighet har aldrig varit våra politikers paradgren.
#1173473
Tror inte höjningen av fordonsskatten kommer att ha någon nämnvärd påverkan på andrahandsvärdet. Om det förslag som lagts fram genomförs utan modifikationer (vilket vi inte vet ännu) handlar det om någon tusenlapp i påslag för de snålare dieslarna. För de allra flesta är det för lite för att förändra den grundläggande driftskalkylen.
av Mwi
#1173487
Lövet skrev:
Schmoyoho skrev:Inget som är definitivt enligt artikeln, bör tilläggas. Men även fast jag tycker det känns välkommet så känns det väl lite väl drastiskt? Lika drastiskt som att uteslutande tillverka 4-cyl. Går det inte att erbjuda dieslar, ungefär som att man hade kunnat erbjuda en 6-cyl motor? Eller handlar det om att ett märkes hela utbudet ska klara medelutsläppsgränsen, dvs tillverkar man en modell med en V8 så måste det balanseras med en snål modell/motor också?
Det handlar mera om att Volvo inte har råd att utveckla konkurrenskraftiga motorer i alla segment. Därför har man fått välja ett segment, det man tror ger möjlighet att tillfredsställa flest % kunder. I Volvos fall blev det 4-cyl bensin ibland tillsammans med el.
Det finns ju krav på biltillverkarna inom EU på en genomsnittlig utsläppsnivå på bilarna som tillverkaren säljer, volymen för Volvo är stora bilar och då finns det inte plats för också stora motorer med 6 eller 8 cylindrar. Exempelvis VAG som som säljer ganska många VW Polo har ju möjligheten att att sälja några Lamborghini eller Bentley och ändå få ett bra snittutsläpp som tillverkare. Och att tillverka en bil med en fyrcylindrig motor ger större möjligheter att få en krocksäker bil, och där är Volvo nummer 1. Men att utveckla en fyrcylindrig bil med bra prestanda och låga utsläpp samt bra/komfortabla egenskaper är inte billigt, så jag tror inte det är en ekonomisk fråga för Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]