Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1178873
Volvo Trucks verkar jobba mer med kameror och inlärning i sitt projekt med självkörande lastbilar jämfört med de som jobbar med personbilar, finns säkert större ekonomi i kommersiellafordon så man kan utveckla dyrare teknik och kanske även tillförlitligare som hanterar flera variabler.
– Det liknar ju mer hur mänskliga förare kör och vi vill närma oss det. För vi vill fokuser på komplexa miljöer som rondeller och avancerade trafikmiljöer i korsningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6714334
Användarvisningsbild
av joel80
#1178877
Ja där finns det enorma pengar att hämta.. synd för alla som jobbar som lastbilschaffis.. :/
En elektrisk autonom lastbil kommer ju vara helt branschförändrande.. snabbt!

Tesla håller på med en semi, tanken är nog att den ska vara klar för självkörning också. Eller ha teknik för det från början i allafall.. så när det blir lagligt och dom har programvaran redo kan dom uppgradera dem.
https://electrek.co/2017/05/25/tesla-se ... ric-truck/

Men Volvo har faktiskt en självkörande lastbil ute redan.. fast inte riktigt på allmän väg. :)
[youtube]JwhyoUyJNoY[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1178881
andersuw skrev:Vid långa resor kan man välja att sova i bilen och låta den köra vidare på egen hand istället för att ta in på hotell.
Det är ju riktigt riktigt bra. På semestern sparar man multum med pengar för inga Hotel behöver bokas. Sen får man uppleva så mycket mer, ingen tid förspills på resandet, man somnar på kvällen och så vaknar man på morgonen pigg o utvilad på nästa resmål längs rutten.

Eller om man vill köpa begagnad bil i Italien, bara att skicka pengarna och säljaren knappar in min hemadress i GPSen, och så 2 dygn senare står bilen parkerad på garageuppfarten hemma.
av andersuw
#1178892
VolvoB20 skrev:Eller om man vill köpa begagnad bil i Italien, bara att skicka pengarna och säljaren knappar in min hemadress i GPSen, och så 2 dygn senare står bilen parkerad på garageuppfarten hemma.
Tja, bilen lär ju behöva tanka/ladda sig några gånger på den sträckan. Frågan är om/när de självkörande bilarna klarar även det konststycket. Frågan är också vad de gör när de märker att de närmar sig soppatorsk och inte klarar att slurpa i sig ny soppa på egen hand. Söker upp en ledig parkeringsplats och skickar ett SMS till "husse" om saken? ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1178897
Där skulle ju induktionsladdning komma bra till pass..

Eller att laddaren gör det själv.. som Teslas automatiska laddsladds-prototyp... ska såklart ses med Marvin Gaye! Slå på ljudet! ;)
[youtube]eiY5XNNzFQ8[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=eiY5XNNzFQ8
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1179111
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Eller om man vill köpa begagnad bil i Italien, bara att skicka pengarna och säljaren knappar in min hemadress i GPSen, och så 2 dygn senare står bilen parkerad på garageuppfarten hemma.
Tja, bilen lär ju behöva tanka/ladda sig några gånger på den sträckan. Frågan är om/när de självkörande bilarna klarar även det konststycket. Frågan är också vad de gör när de märker att de närmar sig soppatorsk och inte klarar att slurpa i sig ny soppa på egen hand. Söker upp en ledig parkeringsplats och skickar ett SMS till "husse" om saken? ;-)
Minsta problemet måste ju vara tankning/laddning om man jämför med annat.

Tex. ska ju bilen klara rusningstrafiken i Rom, ta sig runt vägarbeten och olyckor när vägen är avstängd.

Och den måste ju i viss mån vara aggressivt programmerad och kunna "slå sig ut ur vissa situationer" annars är det ju busenkelt att boxa in en autonom bil av två bilkapare. En bil kör framför och bromsar med till stillastående samtidigt som kapare nr 2 kör bredvid och tvingar ut bilen på vägrenen för att de inte ska nudda varandra. När den står still drar man bara upp den på trailern med metallkåpa eller jammer som blockerar radiokommunikation. och försvinner.

Då måste den autonoma bilen fatta om det ska "slå sig ut" ur kapnings-situationen med plåtskador som följd, eller om det bara är en vanlig kö vid ett vägarbete som den ska hålla sig lugn i sin plats i kön. Kan inte vara helt enkelt att programmera detta så det alltid tar 100% rätt beslut.
av andersuw
#1179185
Tja rusningstrafiken i Rom liksom hinder till följd av vägarbeten och olyckor tror jag är rätt överkomliga problem. Gissningsvis finns redan prototyper som klarar sådant. Men tankning verkar i nuläget fordra att inte bara bilen utan också tankstationen kan agera autonomt, eller, hemska tanke, ha personal som på gammalt manuellt vis tankar upp de självkörande bilar som behagar infinna sig.

Bilkapningar? Nej jag tror inte vi får se bilar som är programmerade att bete sig aggressivt i den typ av situationer du skisserar. Hur stor del av de mänskliga förarna tror du skulle kunna klara att med framgång bryta sig ur ett kapningsförsök där bilen målmedvetet stängs in av två andra bilar? Däremot kommer nog bilen att klara av att larma polisen och få iväg dokumentation på kapningen innan det är för sent.
Användarvisningsbild
av joel80
#1179207
Så du tror att det skulle bli ett stort problem med bilkapningar av autonoma bilar och att det är ett argument nog för att det inte kommer funka?
Jag har sett jättemånga bilar som står ute på våra gator redan idag där man bara skulle kunna åka fram med en bärgningsbil och plocka med sig bilarna.. Är du väldigt orolig för att parkera utomhus med din bil? Jag har inte riktigt tänkt på kapningsrisken när jag går ifrån min bil, och min känsla är att vi inte kommer behöva tänka så mkt på det med autonoma bilar heller.

När det gäller vägbyggen eller tät trafik tror jag det inte ska vara några problem...
Smartheten i de här bilarna är många gånger bättre än vad vi kan föreställa oss. Man är läskigt långt framme i utvecklingen av självtänkande datorer.. Det finns nu datorer som programmerar andra datorer..

Skynet är verkligt?!?
Användarvisningsbild
av joel80
#1182639
Med bara kamera måste det vara svårt! Men dom har väl hjälp av typ radar också? Det bör väl kunna avståndsbedöma oavsett höjd kan man tycka. Hur funkar lidar egentligen?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]