Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1163301
Jag tror att vi är närmre level 5 än vad många tror.
Såg bl.a den här för nån dag sen:

[youtube]cfRqNAhAe6c[/youtube]

Volvo har bilar som rullar utan förares inblandning i vissa städer. (blev ju lite rubriker härom veckan när en av Űbers autonoma Volvos blev påkörd..)

Inom några år kommer man kunna välja till det här i nya bilar.. Vi är inte mer än ett fåtal år från det. Rätt sjukt..

Bolt/Opel har också en på gång:
http://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-bolt/
av Xanthopteryx
#1163400
Som detta gällande Tesla:

https://www.tesla.com/blog/all-tesla-ca ... g-hardware

Jag tror dock det kommer ta längre tid än vi tror.
Alla dessa självkörande man ser i filmer - notera en sak: Fint soligt torrt väder med bra linjer och markeringar.

Hur har vi det en stor del av året här i sverige t.ex.?
Mörkt, regn, snö, dimma, dis, gegga, kladd och sörja.
Definitivt inga synliga linjer. ibland vet man knappt var vägen börjar och slutar, och alla ni med backkamera, ni vet - hur bra funkar den efter en resa i sörjan på motorvägen?
Bara den enkla sak som radarn i nosen: Volvo flyttade upp den i rutan då det blir problem med snö och gegga som ansamlas. Tesla har, vad jag vet, den fortfarande placerad framtill.
Bilen måste även kunna ta hänsyn till en normal svensk landsväg där det bara finns två linjer - en på ena sidan vid diket och en på andra. Bilen måste veta att det ändå är tvåfiligt samt hur man skall förhålla sig till det.
För att inte tala om alla märkliga korsningar och rondeller med nedslitna vägmarkeringar som gör att man själv knappt vet hur fasen man skall ligga för att hamna i rätt fil.

Visst, vi har kommit en bit på vägen men jag tror tyvärr det kommer bromsas upp ganska snabbt nu. Det är lätt att lösa de lätta problemen (köra i bra väder på tydligt utmärka vägar), men det är svårt att lösa de svåra problemen (köra på vägar med obefintliga markeringar, i snöslask och yrväder).
Användarvisningsbild
av crumpets
#1163477
Grejen är ju att det inte är regelbaserade reglersystem på tapeten längre utan enklare AI så det här med sidlinjer m.m. blir mindre viktigt. Lär sig bara algoritmen att identifiera vad som öht. är vägbana, vilket borde gå hyfsat när de har djupseende, trots snöiga kanter, kan detta mycket väl smälla till och bli verklighet extremt snart. Nvidia bygger ju chip specialgjort för automotiveapplicerad maskininlärning som fortfarnde bara är en tidig generation. Visst är vi mer än ett par år borta men när man väl börjar lita på detta kommer det gå snabbt och då kan många traditionella hinder sopas ur vägen.

Här är en hyfsad visualisering över hur bilen ser världen:

Som man ser vid de tillfällen då vägen har en vägren utanför sidlinjerna kan bilen avgöra skillnaden mellan asfalt och grus trots att sidlinjen är en bra bit in. Visst blir det svårare vid snöiga förhållanden men jag kan ändå se det funka, givet lite tid och MÅNGA mil för inlärning.
av Xanthopteryx
#1163490
crumpets skrev:Grejen är ju att det inte är regelbaserade reglersystem på tapeten längre utan enklare AI så det här med sidlinjer m.m. blir mindre viktigt. Lär sig bara algoritmen att identifiera vad som öht. är vägbana, vilket borde gå hyfsat när de har djupseende, trots snöiga kanter, kan detta mycket väl smälla till och bli verklighet extremt snart. Nvidia bygger ju chip specialgjort för automotiveapplicerad maskininlärning som fortfarnde bara är en tidig generation. Visst är vi mer än ett par år borta men när man väl börjar lita på detta kommer det gå snabbt och då kan många traditionella hinder sopas ur vägen.

Här är en hyfsad visualisering över hur bilen ser världen:

Som man ser vid de tillfällen då vägen har en vägren utanför sidlinjerna kan bilen avgöra skillnaden mellan asfalt och grus trots att sidlinjen är en bra bit in. Visst blir det svårare vid snöiga förhållanden men jag kan ändå se det funka, givet lite tid och MÅNGA mil för inlärning.
Problemet är ju att bilen inte ser så bra, om en alls, när det är lite mera väder. Och det där är bara snö och is vilket säkert kan förbättras med femkilowattsvärmare (underskatta inte -30 grader plus kyleffekt...). Detta gäller även övriga sensorer (ul, lidar, radar, e.t.c.). Men så tillkommer ju som sagt den där skiten som gör en normal backkamera obrukbar efter några mil på motorvägen i snögeggan.

Bild

Jag tror inte det är omöligt, men jag tror det nog snarare rör sig om MYCKET tid. =)
Användarvisningsbild
av crumpets
#1163606
Jag är tveksam. För mina ögon är det tydligt var vägen slutar. En vältränad AI med djupseende och ev. stöd från andra spektran än de som är synliga för oss borde också kunna göra det.

EDIT: Men självklart håller jag med dig om att detta verkar riktigt bökigt. Tror dock det går med tillräckligt med övningsmil, vilket t.ex. Tesla samlar med varenda bil i sin flotta tillverkad efter förra hösten, även om systemet är inaktivt ligger AI:n och minear data konstant.
Användarvisningsbild
av joel80
#1163678
I filmen med Bolten ovan (Andra länken i första inlägget.. bäddar in videon här nedan) ser man tydligt att bilen klarar av vägar utan vägmarkeringar, även vid möten och hinder.

https://www.youtube.com/watch?v=Vfgjemwc9NU
[youtube]Vfgjemwc9NU[/youtube]
av Xanthopteryx
#1163683
joel80 skrev:I filmen med Bolten ovan (Andra länken i första inlägget.. bäddar in videon här nedan) ser man tydligt att bilen klarar av vägar utan vägmarkeringar, även vid möten och hinder.

https://www.youtube.com/watch?v=Vfgjemwc9NU
[youtube]Vfgjemwc9NU[/youtube]
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det fungerar under kontrollerade former i bra väder och bra ljus i kända miljöer.
Visa mig gärna att det fungerar lika bra när det är såhär:

https://youtu.be/BCP-PjSlIO0
[youtube]BCP-PjSlIO0[/youtube]

Fram tills jag ser ett exempel på väl fungerande autonom körning i liknande situationer så tror jag fortfarande att det ligger Många år framåt i tiden. Att vi får förarstöd som i många situationer är riktigt vassa, typ Pilot Assist (fast mer förfinad) - det tror jag är extremt nära. Bara något eller två år framåt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1163815
Jag är inte vare sig utveklare eller säljare av systemen, men klart dom (speciellt Volvo) tänker på att det ska funka även i tasktigt väder. Testerna som pågår på vägar runtomkring i Göteborg är ju året runt och där bör dom ju stött på ett och annat snöfall.

Jag gissar på att man kommer behöva t.ex värmetrådar eller liknande på linserna och radar, och att innan vi ser en färdig lösning så finns det. Jag menar det är ju ingen omöjlighet att hålla sikt framåt genom en vindruta, så det bör inte vara något extremt problem att ha sikt från kameror och sensorer. När det väl funkar i övrigt som de vill så är den lösningen nog ingen stor sak.

När det sen gäller att köra i dåligt väder tror jag t.o.m det kan bli bättre. Med olika slags kameror som ser olika slags ljus kommer bilen kunna se igenom dimma/snörök och ha en bättre koll än vad man som förare har.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1163862
And tina sensorerna är inga problem, och det drar inte mycket ström heller.
Men, beroende på sensor så kan dom vara känsliga för värme, dvs ta skada av värmen som krävs för att tina dom. Men kan vi skicka raketer genom atmosfären med en jäkla hög sensorer utan att dom brinner upp så lär det inte vara omöjligt att hitta/bygga sensorer som klarar värmen som upptiningen kräver :roll:

Själva hårdvaran(sensorer osv) tror jag vi behöver vara så oroliga över, utan det är snarare mjukvaran som kommer bära eller brista.
av Xanthopteryx
#1163935
Lucif3r skrev:And tina sensorerna är inga problem, och det drar inte mycket ström heller.
Men, beroende på sensor så kan dom vara känsliga för värme, dvs ta skada av värmen som krävs för att tina dom. Men kan vi skicka raketer genom atmosfären med en jäkla hög sensorer utan att dom brinner upp så lär det inte vara omöjligt att hitta/bygga sensorer som klarar värmen som upptiningen kräver :roll:

Själva hårdvaran(sensorer osv) tror jag vi behöver vara så oroliga över, utan det är snarare mjukvaran som kommer bära eller brista.
Underskatta inte att tina en sensor när du har köldfaktor på -40 till -70 grader i motorvägsfart en kall vinter.
Lägg därtill skräp och elände, som sagt - hur bra ser du genom backkameran vintertid efter lite saltad motorväg?
Du måste ju 1: Se till att sensorn är ren och 2: Vara säker på att den faktiskt fungerar. Finns otaliga exempel på folk med radar i fronten som inte vet om att den inte fungerar på grund av snön som täcker den. Radarn vet inte om att den är täckt så därför larmar den inte.
Sedan skall du klara av att, som i filmen ovan, veta att det är en väg som går t.ex. in mellan husen. Trots att den är dold under två dm snö.
Att lita på GPS-kartor är omöjligt eftersom de inte alls uppdateras i takt med förändringar i yttre miljön.
Några exempel på hur svårt det kan vara baserat på en tripp i dag:
Plötsligt stod det "BUSS" i filen. Sedan när då? Kanske fanns en skylt som kan ha varit dold bakom en buss. Sedan finns ingen skylt för när buss upphör, men man kan längre fram svänga höger. Hur skall bilen tackla det?
Den får inte köra i en bussfil men den har inte fått information om att bussfilen har upphört.
Därefter kommer ett vägarbete som knkökar ihop allt till 1,5 fil, men direkt efter ska man svänga höger, fast det var ju en bussfil precis innan vägarbetet.
När man sedan på hemvägen kommer ut ur en rondell, en tvåfilig rondell, så finns inga linjer kvar eftersom de är söndernötta fullständigt. Inom bara tiotalet meter i en ganska skarp sväng så inser man att shit, jag ligger ju i fel fil för det blev tydligen tre filer här och nu har jag hamnat i påfartsfilen mot motorvägen. Eller är det tre filer?
Jo, det måste det ju vara, tror jag?
Mitt i svängen in på en gata inne i stan så sitter dubbdäcksförbud. Ehh - hur tänkte de nu? Jag kan ju nkappast välja en annan väg? Fanns ingen skylt innan som förvarnade om detta. Vad gör bilen nu? Den måste ju 1: Veta om att den har dubb och 2: Den får inte åka där, men såg skylten först i svängen. Får den åka då? Eller får den inte åka? Om den får åka - vad hindrar att den åker förbi en skylt en annan gång?
Det är byggarbeten igen,och det slutar, men med heldragen linje, fast jag skall ju höger så jag måste korsa heldragen linje. Det får man inte, men alla med vett i kolan gör det på en sådan plats. Eller hur? Ni kanske åker en fantastisk omväg för att få sväng in där, fast, det kanske inte ens går att svänga in från andra hållet så enda chansen ÄR att bryta mot regeln och korsa heldraget.

Det är som sagt sjukligt komplext.
För att inte tala om den sköna mindre trlige men ändock möjliga: Fyra bilar kommer fram till ett fyrvägsstopp. Vem åker först... Kom ihåg högerregeln!
Vi har en annan intressant situation utanför stockholm med en märklig kornsning. Inte ens trafikverket (dåvarande vägverket) kunde ge svar på hur trafikreglerna skall tillämpas korrekt där när vi skrev och frågade för några år sedan. =)

Åter igen: Man må ha kommit långt, men den enklaste biten är avklarad. Innan bilen klarar alla dessa situationer tror jag vi får titta långt fram i tiden. Mycket långt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]