Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508455
Grejen med den mänskliga faktorn är att alla är människor, vilket gör det lättare för oss att förutse vad en annan människa tänker göra. Vi ser hur och vart personen tittar, om det stämmer överrens med dit bilen blinkar(om den blinkar, trasiga lampor är ju inte ovanligt) osv och kan anpassa oss efter den informationen. "Samkörning i trafiken" kallas det väl.

En mjukvara i en annan bil kan vi inte se, därför är det väldigt svårt - om inte omöjligt t om -för oss att förutse vad mjukvaran har tänkt göra.

På tal om samkörning... Undrar hur dom tänkt lösa den eviga gåtan "om 4 bilar anländer exakt samtidigt i ett 4-vägs korsning med stopplikt, vem ska åka först?". Det är ju ett fruktansvärt ovanligt scenario, men likväl ett scenario som måste tas med i beräkningarna då det faktiskt KAN hända.
Den enda metoden jag kan komma på så här på rak arm, är att bilarna kan kommunicera med varandra och helt enkelt göra en mathf.random(numcars);... Eller i folkmun - rulla en tärning för att bestämma vem som åker först... Men då faller ju frågan istället på, hur ska varje bil nummreras? Vilken bil ska utföra tärningskastet? Människor kan enkelt bestämma en sån enkel sak, men det är ett väldigt komplext problem i programmering...
av Storfot
#1508482
bem skrev:Jag hoppas bilar i framtiden säljs med olika nivåer av förarstöd där den mest avancerade kan bli självkörande bilar, så de som inte önskar självkörande bil kan få det (och betala lite mindre). För min del får biltillverkarna eller den som säljer ny bil gärna ha prenumeration på olika mjukvarupaket så att de som har behov av självkörande bil kan prenumerera på den tjänsten och betala för den ev. med komplettering av viss hårdvara.
Så blir det säkert till en början.
Men jag tror att när självkörande bilar väl blivit tillräckligt bra så kommer inom ett par decennium "vanliga" bilar efterhand att portas från en allt större del av vägnätet.
Tänk en nutida motorväg enligt följande förutsättningar:
  • Två filer
  • Hastighetsbegränsning 90 km/h
  • Avstånd mellan bilar = 90 m
Det ger en kapacitet av 0,55 bilar/sekund. (Om alla håller 90 km/h. När farbror Gösta är ute och kör i 70 km/h så bromsas kapaciteten)
Om man tänker sig att man istället bygger motsvarande väg för enbart självkörande fordon kan dessa köra snabbare och väldigt mycket tätare, säg:
  • Två filer
  • Hastighetsbegränsning 130 km/h
  • Avstånd mellan bilar = 10 m
Då får man kapaciteten 7,2 bilar/sekund.

En gigantisk motorväg med tolv filer i varje riktning skulle kunna ersättas med en 2+1-väg där mittfältet är reserv och kan växla riktning efter behov. Cirkulationsplatser och planskilda korsningar behövs inte, det räcker med en vanlig korsning där bilar från båda korsande vägar kör i igenom i hög fart och ser till att lämna tillräckliga luckor åt varandra. (Av- och påkörningsfiler för de som inte ska rakt fram kommer fortfarande att behövas på högtrafikerade vägar.)
Men en förutsättning för att det ska fungera är att det inte är några mänskliga förare inblandade.

Det lär ju inte hända i morgon dock, ska jag våga mig på en gissning så skulle jag säga att det dröjer åtminstone 50 år. Först ska tekniken utvecklas och sen ska vi lära oss att lita på den också. (Att åka genom en korsning i 130 km/h samtidigt som en bil från sidan passerar i samma fart några meter framför kommer att kräva en del tillvänjning.)
av Storfot
#1508486
Lucif3r skrev:På tal om samkörning... Undrar hur dom tänkt lösa den eviga gåtan "om 4 bilar anländer exakt samtidigt i ett 4-vägs korsning med stopplikt, vem ska åka först?". Det är ju ett fruktansvärt ovanligt scenario, men likväl ett scenario som måste tas med i beräkningarna då det faktiskt KAN hända.
Den enda metoden jag kan komma på så här på rak arm, är att bilarna kan kommunicera med varandra och helt enkelt göra en mathf.random(numcars);... Eller i folkmun - rulla en tärning för att bestämma vem som åker först... Men då faller ju frågan istället på, hur ska varje bil nummreras? Vilken bil ska utföra tärningskastet? Människor kan enkelt bestämma en sån enkel sak, men det är ett väldigt komplext problem i programmering...
Fast det där är ju inget som behöver lösas i framtiden, det finns redan lösningar. (Du listar ju t.o.m. en enkel variant själv.) Det handlar ju om enheter i ett nätvärk som ska bestämma en turordning och det är ju inget unikt problem för självkörande bilar. Det som kan vara lurigt om all logik ska ligga i bilarna är ju att se till att ingen kan hacka sin bil med ambitionen att fiffla till sig företräde.
Användarvisningsbild
av bem
#1508576
Vad det lider behöver nog infrastrukturen med vägar och vad därtill hör börja anpassas för att underlätta för självkörande bilar. Kanske vägar i framtiden behöver klassas och godkännas för självkörning.
Jag gissar självkörning kommer först där man kan tjäna mest ekonomiskt på det. Transport av gods. Och persontrafik i form av buss och taxi.
Och affärsresenärer i bilar.
För oss privatbilister tror jag det kommer ta längre tid, i alla fall om självkörande bilar får en betydligt högre prislapp än en icke dito.
Gradvis blir det nog allt vanligare i vanliga personbilar, men det kommer nog ta sin tid.
Blickar man bakåt i tiden bara ett par tre årtionden kunde man nog knappt föreställa sig självkörande bilar. Om 20-30 år i framtiden kanske det finns en och annan självkörande personbil på våra vägar men jag tror det tar några årtionden ytterligare innan det är mer vanligt.
Jag har läst lite på Volvos hemsida om Automation och deras konceptbil 360c.
Där siktar de in sig på affärsresenärer som skall i ett framtida scenario åka självkörande bil som ett bättre alternativ till flyg (regionalflyg t.ex. då antar jag). Man skulle slippa alla flygets nackdelar med in-/utchekning, transport till/från flygplatsen osv.
”Why fly when you can be driven?”
Det är väl för såna affärsresor som självkörande bilar inledningsvis kan fylla en funktion. Sen sipprar det väl över allteftersom till mer vanlig privatbilism gissar jag, om självkörning för affärsresenärer visar sig funka.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508580
Godstransport kommer garanterat bli först ut med självkörande teknik. Det finns så otroligt mycket pengar - och tid - att spara i den sektionen när last-/bilen kan köra 24/7 utan att behöva stanna för att föraren behöver sova/äta/pinka/osv. ja, bortsett från tankning/laddning, givetvis.
Sen kommer troligen kollektivtrafiken, och allra sist kommer privatbilismen(på stor skala, kommer garanterat finnas några självkörande bilar för privata långt innan dess).

Först ut kommer troligen bli större städer/samhällen där hastigheten är relativt låg, för att sakta utökas till "snabbare" vägar såsom riks- och motorvägar. Skulle tro att dom flesta föredrar att bli påkörda av t ex en lastbil i 30km/h än 100+km/h.... Även om man givetvis helst inte blir påkörd öht ;-)
Man kan såklart argumentera hurvida trängseltrafik i städerna är säkrare eller ej jämnfört med en relativt tom riksväg... Men jag vill nog ändå argumentera att stadstrafiken är säkrare även om olycksrisken kanske är högre, då skadorna kan hållas till en ikke-livshotande nivå. (obs. nu pratar jag enbart olyckor mellan fordon... gående/cyklister/osv är givetvis en helt annan sak)
Användarvisningsbild
av gurrish
#1508913
Lite för att ha något att jämföra med, just nu klarar den mest avancerade självkörande mjukvaran av att köra ungefär lika bra som en person som precis börjat övningsköra. Men ligger kvar på samma nivå och blir inte bättre av att köra mer, till skillnad från en människa som i regel bara blir bättre och bättre och mer erfaren ju mer man kör.
När det kommer till maskininlärning och djupinlärning krävs det så extrema mängder data av hög kvalitet. Bilen blir inte bättre av sig själv med tiden utan att få ny mjukvara som i "mjuvarufabriken" utvecklats och tränats enligt APSICE för att uppnå de krav som behövs för att uppnå ISO26262, detta för att säkerhetskritiska system inte ska göra fel och människor dör.

Att det som finns på marknaden fungerar ganska bra är för att de är väldigt begränsade i vad de kan göra inom ODD, Operational Design Domain. De håller koll på avståndet till ev. fordon framför mha radar, gas + broms, och håller mha kamera bildigenkänningsträning koll på avståndet från de filmarkeringar eller vägren de ska hålla sig inom, ratt. Dvs, väldigt förenklat 3 signaler som mjukvaran ska ha en jämn balans med då mjukvaran i sig blir matad flyttal vad dessa har för värde en sådär 40ggr per sekund och reglerar därefter för att värden ska behållas inom bestämda ramar. Sett uppifrån blir det som ett koordinatsystem där bilens 0.0 är centrerat på bilens bakaxel.
Eftersom ratten i sig sitter ihop med rattstången till den elektriskaservon, har mjukvaran svårt att avgöra om det är motstånd från hjulen i kontakt med vägen eller någon som vrider i ratten. Det är därför begränsat till att den elektriska servon bara får korrigera och lägga på styrning med ett fåtal Nm för att föraren med handkraft ska klara av att bryta bilens ev felreglering.

Att få detta att lira och ge en OK-upplevelse för föraren som samtidigt uppfyller de krav för funktionell säkerhet som finns för att få säljas i bla EU är inte lätt. Att gå från detta till att låta bilen på ett säkert sätt ta hand om åkfärden utan att orsaka allvaliga olyckor eller dödsfall, då kraven säger att man inte ska göra fel mer än en gång på 100 000km. Någon som kört med pilot assist kan ju fundera på hur många gånger man behöver korrigera och sätta det i perspektiv till vart utmaningen ligger. Rent ingenjörsmässigt är det lättare att åka till månen...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]