Lucif3r skrev:And tina sensorerna är inga problem, och det drar inte mycket ström heller.
Men, beroende på sensor så kan dom vara känsliga för värme, dvs ta skada av värmen som krävs för att tina dom. Men kan vi skicka raketer genom atmosfären med en jäkla hög sensorer utan att dom brinner upp så lär det inte vara omöjligt att hitta/bygga sensorer som klarar värmen som upptiningen kräver :roll:
Själva hårdvaran(sensorer osv) tror jag vi behöver vara så oroliga över, utan det är snarare mjukvaran som kommer bära eller brista.
Underskatta inte att tina en sensor när du har köldfaktor på -40 till -70 grader i motorvägsfart en kall vinter.
Lägg därtill skräp och elände, som sagt - hur bra ser du genom backkameran vintertid efter lite saltad motorväg?
Du måste ju 1: Se till att sensorn är ren och 2: Vara säker på att den faktiskt fungerar. Finns otaliga exempel på folk med radar i fronten som inte vet om att den inte fungerar på grund av snön som täcker den. Radarn vet inte om att den är täckt så därför larmar den inte.
Sedan skall du klara av att, som i filmen ovan, veta att det är en väg som går t.ex. in mellan husen. Trots att den är dold under två dm snö.
Att lita på GPS-kartor är omöjligt eftersom de inte alls uppdateras i takt med förändringar i yttre miljön.
Några exempel på hur svårt det kan vara baserat på en tripp i dag:
Plötsligt stod det "BUSS" i filen. Sedan när då? Kanske fanns en skylt som kan ha varit dold bakom en buss. Sedan finns ingen skylt för när buss upphör, men man kan längre fram svänga höger. Hur skall bilen tackla det?
Den får inte köra i en bussfil men den har inte fått information om att bussfilen har upphört.
Därefter kommer ett vägarbete som knkökar ihop allt till 1,5 fil, men direkt efter ska man svänga höger, fast det var ju en bussfil precis innan vägarbetet.
När man sedan på hemvägen kommer ut ur en rondell, en tvåfilig rondell, så finns inga linjer kvar eftersom de är söndernötta fullständigt. Inom bara tiotalet meter i en ganska skarp sväng så inser man att shit, jag ligger ju i fel fil för det blev tydligen tre filer här och nu har jag hamnat i påfartsfilen mot motorvägen. Eller är det tre filer?
Jo, det måste det ju vara, tror jag?
Mitt i svängen in på en gata inne i stan så sitter dubbdäcksförbud. Ehh - hur tänkte de nu? Jag kan ju nkappast välja en annan väg? Fanns ingen skylt innan som förvarnade om detta. Vad gör bilen nu? Den måste ju 1: Veta om att den har dubb och 2: Den får inte åka där, men såg skylten först i svängen. Får den åka då? Eller får den inte åka? Om den får åka - vad hindrar att den åker förbi en skylt en annan gång?
Det är byggarbeten igen,och det slutar, men med heldragen linje, fast jag skall ju höger så jag måste korsa heldragen linje. Det får man inte, men alla med vett i kolan gör det på en sådan plats. Eller hur? Ni kanske åker en fantastisk omväg för att få sväng in där, fast, det kanske inte ens går att svänga in från andra hållet så enda chansen ÄR att bryta mot regeln och korsa heldraget.
Det är som sagt sjukligt komplext.
För att inte tala om den sköna mindre trlige men ändock möjliga: Fyra bilar kommer fram till ett fyrvägsstopp. Vem åker först... Kom ihåg högerregeln!
Vi har en annan intressant situation utanför stockholm med en märklig kornsning. Inte ens trafikverket (dåvarande vägverket) kunde ge svar på hur trafikreglerna skall tillämpas korrekt där när vi skrev och frågade för några år sedan. =)
Åter igen: Man må ha kommit långt, men den enklaste biten är avklarad. Innan bilen klarar alla dessa situationer tror jag vi får titta långt fram i tiden. Mycket långt.