Waizguy skrev:Är det någon som har provat Trackace hjulinställningsverktyg?
http://rallyshop.se/produkt/TrackAce-hjulinstallning
http://www.trackace.co.uk/
Verkar ju använda laser för att mäta toe-in/out och enligt dom själva är den väldigt exakt.
Priset 1000kr är väl vad det annars brukar ligga på för att lämna in bilen 1 gång.
Nackdelen är att den mäter "bara" Toe-in, för 1000 kr mäter dom ju alla vinklar. Men är det toe-in man ska mäta så är den nog Ok. 100% exakt blir avläsningen nog inte, men till "vardagsbruk" räcker det säkert. Vet inte exakt
hur dom gör nu, men "på min tid" (låter väldigt gammalt :( ) satte vi upp (optiska instrument) mätdelen på fälgen, snurrade hjulet och ställde i den i absolut 0 mot fälgen på båda sidor, sedan sänkte man ner bilen på lösa plattor så dom kunde fjädra ut och stå plant. Då kunde man läsa cambervinkeln direkt på en tavla på respektive mätdel och toe-in (med speglar) på motstående mätdel. Caster var lite mer vridande och 0-ställande för att få fram men var mätdelarna bara ordentligt nollade så blev det väldigt exakt.
Här är en länk med bilder på "min" toe-in mätare som jag gjorde för några år sedan. Numera utlånad till en lokal Bilverkstad på obestämd tid (får låna den ibland) Den är gjord av spillbitar, några skruvar och en kraftig fjäder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1117395