Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Orsaken till att bilen är i fint skick och går väldigt bra just nu, kanske beror på att du inte har ändrat på något? Bilen fungerar så som tillverkaren har avsett från början.

Om bilen i sig var viktig för mig med daglig och säker funktion, skulle jag nog söka efter en annan och motorstarkare bil om jag tyckte att det skulle behövas. Sådana bilar finns ju färdiga redan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om din 140 hk motor är samma motor som 170 hk motorn (20V-motor) så är det samma "komponenter" i båda (tidigare 140 hk var 10V motorer) Det ska då vara samma motor så i så fall "bara" skilja på tänd/bränsleboxarna. Jag har inte jobbat med dessa bilar, men jag läser en hel del om detta (och en massa annat "onödigt vetande") och hittade detta för ett tag sedan (tog ett tag att hitta det nu).
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... -med-170hk
Nu ska man inte alltid "lita fullt ut" på sådana här sidor (http://www.jagrullar.se inräknad) men det är ju en början att läsa detta för att sedan "gå vidare". Om det skiljer på växellåda vet jag inte, men det går säkert att söka på också
av Malmstroem
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att du får ut 188 hk ur en 10v-motor. Jag skulle nog vilja se oberoende siffror på det...

Det är en annan sak på årsmodell 2000 och uppåt, då det är bara mjukvara som skiljer mellan 140 och 170 modellerna. Där går det relativt smärtfritt att optimera för 98 oktan och få ut 188 hkr.

(Jag är dock inte helt säker på när 10-ventilaren försvann, jag vill minnas att det var årsmodell 2000. Men det är bara gå ut och titta. :-) )
Användarvisningsbild
av SRT
Malmstroem skrev:Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att du får ut 188 hk ur en 10v-motor. Jag skulle nog vilja se oberoende siffror på det...

Det är en annan sak på årsmodell 2000 och uppåt, då det är bara mjukvara som skiljer mellan 140 och 170 modellerna. Där går det relativt smärtfritt att optimera för 98 oktan och få ut 188 hkr.

(Jag är dock inte helt säker på när 10-ventilaren försvann, jag vill minnas att det var årsmodell 2000. Men det är bara gå ut och titta. :-) )
Och så andades den 20 ventilade 140 hk betydligt bättre och upplevdes som en betydligt piggare och kör roligare motor än tidigare 10v.Men som sagt, om detta trim bara ger hälften till den summan så kanske det kan öka på körglädjen till det bättre.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lucif3r skrev:Chip är pengar i sjön till en sugis, än mer så till en 10V. Du får aldrig ut några 188hk ur en 10V, inte ens om du bygger om och stämmer av hela motorn...
Undantaget är väl just om man har motorn med 20v och "låser upp" den så att spjället uppnar fullt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lucif3r skrev:Men nu är det en 10V han har, inte en strypt 20V. Så det är totalt orelevant i denna fråga.
Jag missade att det slagits fast att så var fallet. Så nej då är det inte så relevant.
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]