Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
Detta må vara ett Volvo (<3) forum, men jag förmodar att en och annan här har erfarenhet av dessa bilar. Jag har börjat fundera på att byta ut min XC60 mot en sådan, av ett antal anledningar. Främst sänkt skatt, nyare bil till bra pris (runt 250) och möjlighet till att åka enbart på batteri till och från jobbet. Då jag kör så pass korta sträckor och lite över ett år (1500 mil) så känns diesel inte längre vettigt.

Således söker jag nu efter ALLA typer av användbar information gällande dessa, då främst den första generationen (-14). Bring it on! :-)-)
av DaddyTapir
Vi har ett gäng sådana förmånsbilar på jobbet, förarna är alla väldigt nöjda, och det verkar som att man kan komma hyfsat nära uppgiven räckvidd, men då måste man jobba med hastighet, temperatur etc. Åsikterna går isär vad gäller förbrukningen på långresor, vissa hävdar att de är riktigt snåla även på långresor medan vissa påstår att de gärna dricker runt litern. Det beror väl på hur man kör...

Däremot är de otroligt plastiga, och stolarna är inte sköna. Men man får ju mycket utrustning i dem. Som bil betraktat är de väl ok men absolut inte mer, för de pengarna får man betydligt bättre och trevligare bilar.

Man ska tycka att det är en fördel med eldriften, man ska anstränga sig lite för att få ned förbrukningen och kanske till och med tycka att det är lite kul, då är den vettig men personligen såg jag bara nackdelar så jag fortsatte köra min Volvo-diesel.

Även om den har ett lågt förmånsvärde så kan den bli ganska dyr som förmånsbil beroende på hur upplägget med arbetsgivaren ser ut.
Användarvisningsbild
av TommyP86
En kompis åker sån i jobbet. 2 mil på el, sen startar bensinmotorn. En törstig skapelse tydligen. Han brukar yra om 1,2-1,5 men det är nog att ta med en nypa salt. (Vintertid)
av Mikeys
Nu vet jag att mitt inlägg förvisso handlar om den nyare modellen, men det mesta kanske passar även på förra generationen, vet inte hur mycket som egentligen ändrades. Jag pratade lite om dem med en god vän för ett tag sedan som jobbar på ett stort biluthyrningsföretag som införskaffade ett par Outlander Hybrid. Dom blev överösta med klagomål från kunder då de marknadsförde bilarna som miljövänliga men de visade sig dra runt 1.1-1.5 liter milen beroende på körning när de gick i bensinläget. Räckvidden på el sa han var ca 1.5-2.5 mil från full laddning. Har man dock rätt förutsättningar (vilket hyrbilar kanske inte har) och kör väldigt försiktigt samt utnyttjar plug-in-fuktionen så långt det går så kan man dock säkerligen komma ner på ett snitt runt 0.7-0.8 utslaget på den totala körningen.

Lite övrigt han nämnde var som sagt tidigare i denna tråd att de kändes lite i det billigaste laget kvalitetsmässigt, dessutom hade de strul med att bilarna inte ville köra på el vid kall väderlek trots laddade batterier. Vet dock inte om dom fick ordning på det sen, men det är ändå fel modellgeneration för denna tråd. Summa summarum var i alla fall att dom gjorde sig kvitt med dessa bilar rätt fort och skaffade vanliga diesel-suvar i form av Kior som både de och kunderna verkar vara mycket nöjdare med.
Användarvisningsbild
av joel80
Outlandern stänger väl ner elmotorn vid minusgrader också? Så på vintern går den inte så ofta...
Jag har ett snitt på min V60-hybrid på runt 0.3-0.4l/mil..Och då är mitt körmönster långt ifrån perfekt med resor på 2x16 mil runt 2ggr i veckan.. Ibland mer. (den här veckan blev det även en 2x23mil.. Dom milen slutade på 5.3l/100km i snitt kunde ladda under dagen så hade fullt batteri vid start åt båda hållen..)
Användarvisningsbild
av Skruffel
Intressant med info gällande PHEV. Att den drar 0,2 (Transportstyrelsens uppgifter) är väl rent önsketänkande, men att den skulle dra över litern kändes ju väldigt olustigt. Personligen så kör jag tur och retur mellan hemmet, föräldrarna, jobbet och möjligtvis förbi affären. På en dag motsvarar väl det ungefär 2,5 - 3 mil, allt som allt. Hade ju varit tämligen smutt om man kunnat köra allt detta på el. Dieseln hinner ju knappt bli varm (den dricker SÅ mycket mer soppa innan motorn blivit varm ordentligt...) och det är ju knappast vettigt i långa loppet, varken för plånboken, miljön eller bilen i fråga,

Hade V60 D6 varit billigare, samt haft allt lull-lull som jag velat ha, så hade den absolut varit ett alternativ. Hade tänkt mig landa någonstans runt 250´ då jag inte har något intresse av att ta något lån. Har ju kört Volvo i hela mitt liv och att överge märket känns ju tämligen tråkigt. Finns det några andra vettiga alternativ till hybridbil än PHEV? Prius (oavsett modell) går bort i och med att jag har två hundar och således behöver en rejäl hundbur bak.
av Mikeys
Om du vill ha en hybridbil med mer utrymmen så finns ju Prius som stor kombi/MPV i form av Prius+, och dessa får man för långt under 250k. Jag har dock ingen som helst aning om hur räckvidden på dem på el ser ut, men dom är väldigt poppis hos taxiåkare så driftsäkerheten borde det nog inte vara något fel på.
Användarvisningsbild
av joel80
Nästan så du ska kolla på en Hyundai Ioniq.. Ja du kommer att få lägga 50k mer än du tänkt, men du kommer inte ha någon soppakostnad alls... Elkostnader på runt 1.50kr/mil.

Annars kommer väl några V60 D5 TE snart ut på beg-marknaden också och dom bör ha lite lägre pris. Jag kommer 30km på el även på vintern. På sommaren är det kring 40km eller lite mer.

Jag gissar att man kan köra både V60 och Outlandern på uppgivna siffror.... OM man har rätt körmönster.
Kollega I Stockholm som har en D6a och han har varit nere på under 0.1l/mil. Han körde mer än 400mil mellan tankningar. Normalt ligger han på under 0.2l/mil. Han klarar att köra till och från jobbet utan diesel samt har laddning vid jobbet och klarar oftast resor därifrån t.o.r till stan också. (Från Täby in till Sthlm..)
av DaddyTapir
De Outlander vi har på jobbet drar, när man kör dem enbart på bensin, enligt uppgift som mest runt 0.8, ingen kunde påstå att de någonsin dragit över litern eller ens nära. De som har 2-3 mil enkel resa kör i princip all sin körning på el, om jag förstår saken rätt.

Däremot är det nog så att en begagnad V70 är betydligt mer ekonomisk, eller om du behåller XC60:n, om man ser till totalkostnaden. Man kapar ju en del på sin bränslenota men elen är ju inte helt gratis den heller.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]