Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1147003
joel80 skrev:Ja försök få med det här på tåget.. blir lite problematiskt måste jag säga..
Det komiska är att så många väljer bil efter de tre fyra privatresor de gör per år där man packar fullt, eller packar så mycket att man inte kan åka kollektivt.

Det är väl ungefär samma månadskostnad att pendla in till Stockholms innerstad med en ny, bättre bil som att bo billös i samma innerstad. Och då slipper man ju köerna på köpet.
#1147027
Jag ser det inte som en fördel att bo inne i stan. Jag pendlar hellre som nu.. t.o.r Gävle - Stockholm ungefär 2ggr i veckan, än att bo i Stockholm. (been there, done that!)
Men håller med dig i övrigt.. Även om jag kör fullpackad bil 1-2ggr i månaden minst..
Problemet blir ju hur man just löser sommarsemestern om man inte har bil nog för det. Det är såklart möjligt att hyra bil, men det är kanske lite omständligt.

Lite samma sak när folk kollar räckvidd på elbil.. Det är dom där 3 långresorna varje år som man kommer få stanna två gånger och ladda i 20-30minuter man bävar för. (och i verkligheten klarar man ändå inte köra 20-30mil med ungar i bilen utan att stanna.. Och alla stopp blir likt förbannat 45minuter för det ska kissar, kolla på änder, gunga i lekpark och klappa ett par hundar.

Vardagskörningen och jobbkörningarna vill jag klara utan att behöva krångla för mkt.. På semestern skulle jag ha gott om tid för t.ex laddning. :)
#1147086
StringerBell skrev:Det komiska är att så många väljer bil efter de tre fyra privatresor de gör per år där man packar fullt, eller packar så mycket att man inte kan åka kollektivt.
Vari ligger det komiska? Jag har en V70 därför att det är vad som behövs på semesterresan som i sin tur svarar för bortemot hälften av den årliga körsträckan. Resten av året skulle jag kunna klara mig med en väsentligt mindre bil bortsett från enstaka transportbehov som skulle kunna lösas på annat sätt (hyrbil, hyrsläp etc.).
#1147101
Mycket man inte är nödgad att göra.. Skulle man bara leva för att just överleva är det mycket att göra avkall på. Vart ska man dra gränsen?
#1147117
Vojje skrev:"det komiska" är förmodligen att du inte är nödgad att göra denna semesterresa men väljer ändå bil efter vad semestern kräver...
Förvisso är jag inte nödgad att göra denna semesterresa men om man tycker det är komiskt att välja bil med utgångspunkt från andra ting än de direkt livsnödvändiga har man nog ett smula skrattretande sinne för humor. ;-)
#1147165
Varför ska man tvingas åka runt i en liten bil? Förbrukningen följer inte storleken linjärt. V40D2 har nog 50% av utrymmet i en V70D2 men den drar sannerligen inte hälften så mycket drivmedel. Snarare 10-15% mindre.
#1147189
joel80 skrev:Mycket man inte är nödgad att göra.. Skulle man bara leva för att just överleva är det mycket att göra avkall på. Vart ska man dra gränsen?
Lövet skrev:Varför ska man tvingas åka runt i en liten bil? Förbrukningen följer inte storleken linjärt. V40D2 har nog 50% av utrymmet i en V70D2 men den drar sannerligen inte hälften så mycket drivmedel. Snarare 10-15% mindre.
Om hela jordensbefolkning tänker likadant och konsumerar som vi Svenskar så krävs det 4,2 jordklot för att det skall fungera, tror inte det är hållbart i längden. Så det finns ganska bra argument för att inte överkonsumera, att man sedan inte vill sänka sin egen standard förstår jag men faktan finns för att det behövs. För egendel så är bilen onödigt stor kanske 80 % av tiden och halva boytan hade räckt egentligen, men jag är bekväm som många andra och har tyvärr :oops: inte dåligt samvete för det.
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... fotavtryck
#1147657
Lövet skrev:Varför ska man tvingas åka runt i en liten bil? Förbrukningen följer inte storleken linjärt. V40D2 har nog 50% av utrymmet i en V70D2 men den drar sannerligen inte hälften så mycket drivmedel. Snarare 10-15% mindre.
Jag ser ytterst få fördelar med en stor bil om man räknar bort lastkapaciteten. Köra rakt fram på en motorväg, kanske.
#1147680
...ja eller ha hela bagageluckan full med grejer som var hela anledningen till att joel köpte en V70?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]