Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1138708
Ännu en onödig, men kul pryl som medger att se batteristatus i en app till mobilen. Kommunicerar med BT så avläsning kan endast ske när man är i närheten av batteriet. Innehåller dock internt minne som lagrar värden så att inget missas mellan avläsningarna.

Prylen är från CTEK: http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE

Jag har två enheter, en för ett testbatteri som jag har ståendes och en för batteriet i MC:n. Några screenshots på appen:

Bild

Eftersom både testbatteriet och MC:n står inom räckhåll för BT (endast en yttervägg mellan) kan jag sitta i TV-soffan i stugvärmen och kolla batteriernas status. :mrgreen:

EDIT: Ändrat rubriken så att tråden behandlar alla sätt att hålla koll på batteriet på distans.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#1138727
Ja, varför inte? :mrgreen:
Lucif3r skrev:min arduino jag har i bilen :P
Jag undrar en sak lite OT (har ändrat rubriken): jag funderar på att använda en z-waveshield till en Arduino som gör att jag får tillgång till valfra analoga signaler när jag går in på min vera-controller. T.ex. batterispänningen i bilen om Arduino ihop med z-waveshield monteras där. Bör fungera mellan carporten och huset (ganska nära). Men jag kan tänka mig många andra applikationer. Jag har labbat med Arduino men inte ihop med z-wave. Har du provat z-wave ihop med Arduino?
Användarvisningsbild
av Camel
#1138732
Jag köpte mina på Mekonomen när de hade medlemsrabatt. 424 kr/st. Billigt är det inte men det är ändå rätt bra att kunna ha koll på MC:n som jag kör med även på vintern när väglaget tillåter. Men den blir ju stående periodvis när väglaget blir för utmanande för mig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1138972
Camel skrev:Har du provat z-wave ihop med Arduino?
Nej det har jag inte. Jag kör gamla klassiska relä-kontroller till dom uttag och apparater jag vill kunna fjärrstyra, som ansluter till en 'huvudarduino' med wifi, som sen sköts antingen via lokal websida, telnet eller egengjord app i android-enheterna.
#1139155
Lämplig pryl med klar vill ha-faktor! :D Men priset... Någon hundralapp eller två absolut, men inte som ett helt nytt batteri!
Ställer mig tveksam till det här med appen också? Om 5 år eller så kanske den inte ens lirar på iPhone 11s eller nya luren med Android 14.
Hade gärna sett en display med info i på själva enheten, men då hade väl priset blivit det dubbla minst.

Satsa på en riktigt bra laddare samt multimeter istället säger jag, och ha som rutin att mäta upp batterierna och stödladda vid behov. :)
Kör mest kosta sträckor själv samt eldar med bränslevärmaren, så Ctek-laddaren hängs på över natten minst ett par gånger i månaden.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1139172
Kul! Det kommer många olika bluetooth-applikationer nu, i Internet of Things-anda. Vår systemadmin blir iblandad i det ena efter det andra där man konfigurerar verktyg automatiskt via bluetooth istället för via WiFi.
Användarvisningsbild
av Camel
#1139190
Visst är det en rolig men onödig pryl. Inom en inte allt för avlägsen framtid är nog batterierna utrustade med inbyggd uppkoppling till Internet och är online med både tillverkaren och skatteverket (varför kan man fråga sig...). Man riskerar säkert också att batteriet blir hackat, dock inte fysiskt i bitar. Jag var bara tvungen att testa. Elektronik och fordon är några av mina intressen. Men visst är det för dyrt, även om jag fick rabatt. Men i framtiden ingår det som sagt sannolikt i själva batteriet vare sig man vill eller inte. Likväl som att rakapparater och kaffebryggare kommer att vara uppkopplade liksom andra intressanta prylar.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1139203
Man kommer nog kunna köpa tjänsten att någon håller koll på batteristatus och påminner om laddning/byte. :)

Jag tror det var skruvdragare som fick olika moment automatiskt satta via bluetooth som var det senaste projektet för vår IT-support. Det blir lite annorlunda upplägg på sådana "nätverk"=parkoppling.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...