Sida 1 av 1

Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 12:02
av Yaniz
Vad säger ni om detta påstående av en amerikansk mekaniker om kamremsbrott och därpåföljande reparation. Killen har onekligen erfarenhet och kunskap i ämnet.

“Volvo 850, S70, V70, C70 & V70-XC Forum (1992-2000)

I just can't take it anymore. I have been a member of this forum for a while and everytime the topic of a timing belt comes up, the ususal suspects proclaim that a broken belt means the end of an engine or the head is "destroyed" and requires purchasing a new or rebuilt head.

While a broken timing belt is bad and costs a lot more money than it would have cost to maintain the belt, it is by no means, a catastrophe or the end of the engine.

The only thing that happens when a timing belt breaks is a few valves get bent. This is not that big a deal! The valves for this car are relatively cheap at $10-15 a piece. In 1992 I bought a 1987 Porsche 928S which was a 32 valve V8 that had a broken belt. The intake valves were $48 each and the exhaust valves were $76 each and the headgasket set was $315 per bank. Now that was a catastrophe! Only one intake valve was unbent. I had to buy the other 31 valves.

All that is required is a valve spring compressor and a piece of 1/2in pvc pipe with a slot cut out to reach into and get the valve locks out. Put in the new valves, re-lap the valves with a drill or a grinding stick with suction cup and fine grinding material.

For those who might think that there are special procedures or something different because this car is a Volvo, think again, there is nothing different or difficult. Because of the automatic tensioner, it is actually one of the easiest engines to put a belt on. The Porsche 928S-S4 , GTS and 944/944Turbo are the most difficult which requires the use of a special belt tensioning tool(p9201). The Porsche 928's are so critical to have the timing belt at a particular tension that they are one of the only cars that have a timing belt tension light on the instrument cluster.

The Volvo engine is as simple as a Toyota or Nissan and is nothing to marvel at or be afraid of.”

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 13:10
av VolvoB20
Ventilerna är av stål, Kolvarna av aluminium. Det säger en del om hur mycket stryk kolvarna får när de träffar ventilerna.

Bild

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 13:32
av lennarte
Det kräver ju lite mer kunskap om motorer och man måste veta vad man ska göra. Men visst har han rätt, det är ju inte rymdteknik precis. Det går ju åt ett antal ventiler när det är 4-ventilsteknik. Frugans Passat (AWT motor) har 5 ventiler, det finns/har funnits 6 ventiler också (Maserati bl.a) Det krävs lite specialverktyg, men har man jobbat med bilar några år så har man nog det som behövs. Man måste ju i vilket fall plocka ut samtliga och motera upp dom i en typ svarv eller stationär borrmaskin för att kontrollera att dom är raka. E.v slipa ventilsätet, och en sådan maskin har inte ens alla verkstäder idag.

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 13:34
av VolvoB20
lennarte skrev:Det kräver ju lite mer kunskap om motorer och man måste veta vad man ska göra. Men visst har han rätt, det är ju inte rymdteknik precis. Det går ju åt ett antal ventiler när det är 4-ventilsteknik. Frugans Passat (AWT motor) har 5 ventiler, det finns/har funnits 6 ventiler också (Maserati bl.a) Det krävs lite specialverktyg, men har man jobbat med bilar några år så har man nog det som behövs. Man måste ju i vilket fall plocka ut samtliga och motera upp dom i en typ svarv eller stationär borrmaskin för att kontrollera att dom är raka. E.v slipa ventilsätet, och en sådan maskin har inte ens alla verkstäder idag.
Du måste också ur med kolvarna och kolla stakar o kolvar. Ev kolv/stakbyte kan det bli. Och så klart slipa om cylindrarna.

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 14:07
av Yaniz
VolvoB20 skrev:Ventilerna är av stål, Kolvarna av aluminium. Det säger en del om hur mycket stryk kolvarna får när de träffar ventilerna.

Bild
Samma invändning fick han av en annan medlem och svarar:

"Sometimes there is a slight dent or gouge. If a sharp bur is present, it should be sanded smooth to prevent causing a hot spot."

Följ diskussionen här: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=24181

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 14:38
av VolvoB20
Så här kan det se ut när ventilen slagit i kolven. Även staken kan ju böja sig. Svårt att se att lite sandpapprande skulle lösa denna situation. :mrgreen:

Även om det inte har hänt när din motor rasade så måste ju alla delar ut så man kan kontrollera dem i alla fall.

Bild

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 15:30
av HenrikL
Brukar man inte ofta byta ventilstyrningar i samband med reparation efter kamremsras och böjda ventiler?

Re: Reparation efter kamremsbrott

Postat: ons 30 nov 2016, 15:48
av Lucif3r
Det som händer vid kamremsbrott på en dubbel-kam motor(t ex vitblockare, 16v rödblockare) är ventilsallad.
Har man otur slår ventiler hål i kolvarna också, som i extrema fall kan göra att dom nyper och svetsar sig fast i cylindrarna. Väldigt ovanligt att det blir så illa, men det är fullt möjligt. Och i dom extrema fallen kan man behöva nytt block, om skadorna är så stora att dom inte går att borra till ÖD.

Ventilsallad är garanterad dock, och titthål i kolvarna är inte ovanligt. Visst är inte ventiler så fasligt dyra, men det är 16st på fyrorna, 20st på 5orna(förutom 85x70 94-98 10V, obviously) och 24 på 6orna... Det plockar på i kostnad...
Något som är mindre billigt är kolvar dock...
Sen är ju jobbet ingen barnlek heller. Fullt möjligt för den intresserade, men knappast något man bör ge sig på om man aldrig skruvat motor innan och vet hur dom fungerar innan och utan.

Sen får man ju inte glömma av alla slitagedelar som måste bytas i samband med reparationen också, t ex insugspackning, avgaspackning, toppackning(+ev. bultar om dom är utanför toleransen), volvos rosa lim, ny kamrem osv osv...
Det plockar snabbt på i kostnad. Så nog tittar man på en reparation för bortåt 10k om det skulle bli illa, istället för ~1k för ny rem och rullar...

Så se till att byta remmen och rullarna innan det rasar ;)