Sida 1 av 4
Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 08:21
av korpilombolo
Undrar går det att sätta dessa på min volvo s60 års 04
Har hört att det talas om canbus??
https://fyndiq.se/search/?q=h7&search=e ... -xenon-35w
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 08:52
av ThunderAce
du kommer säkert höra om att det är inte bra med xenon konvertering om du tänker göra det på halvljus så
jag håller mig till ämnet.
halvljus har du canbus övervakning på så byter du till xenon så kommer du få felmeddelande om du inte leker med
shunten I CEM eller kopplar om till rätt stift för att ändra motståndet så att övervakningen funkar bra igen.
Helljus har du ingen övervakning på så där är det bara att köra på
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 09:13
av korpilombolo
OK
Jo till halvljus var det tänkt.
Då får det vara vill ej riskera att nåt går galet.
Tack för snabb info.
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 09:53
av Lucif3r
Har man bara rätt motstånd över styrkablaget till xenonet som motsvarar orginal halogen-belastning så är det ju lugnt. Så smart är inte can-bus'et, speciellt inte så tidiga :)
Kanske minns fel nu, men P2orna fick väl xenon orginal vid nått år, typ -05? Så byter du till xenon råder jag dig starkt till att även byta till strålkastare avsedda för xenon. Både för din egen skull och för alla gnällgubbar ute i trafiken( :mrgreen: ). Det är väldigt väldigt svårt att få bra ljus från xenon i strålkastare avsedda för halogen faktiskt... Även om man köper avsedda reflektor-xenon-lampor.
Så man tjänar inte mycket på det så att säga. Lite till ingen skillnad i ljus, mer störande för andra, sämre värme som normalt hjälper till att smälta is och snöslask som hamnar på lyktorna(hurvida det är ett problem eller ej är nog högst individuellt, personligen har jag inga problem med det), samt dyrare och begränsad livslängd.
Automatisk nivåreglering samt högtrycksspolning lämnar jag öppet för diskution dock.... :roll:
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 10:53
av SBergdahl
-04 fanns bixenonstrålkastarna iaf. Då med vanliga torkare. Invändigt rätt annorlunda mot halogen och med nivåreglering.
Xenon i helljuset är en bra uppgradering. Till halvljuset är kvalitetsglödlampor ett vettigare alternativ mtp ljusbild och besiktningsbarhet.
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 13:28
av NilsO
Lucif3r skrev:Har man bara rätt motstånd över styrkablaget till xenonet som motsvarar orginal halogen-belastning så är det ju lugnt.
Ett motstånd som motsvarar belastningen från glödlamporna skulle ju utveckla ungefär 50 W i form av värme, per sida...
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 13:46
av joel80
Behåll alla delar från halogenlamporna så du kan återställa när du fått underkänt på besiktningen. Om dom gör rätt där får du 2a på belysningen om du ändrat.
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 13:51
av ThunderAce
själv kör jag med två uppsättningar av strålkastare på min S60. har ett par halogen ligger i låda och
på bilen siter original xenon från 2009 som då med andra ord ser original ut då det inte är koverterad halogen.
har gått bra hittills
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 16:58
av joel80
ThunderAce skrev:själv kör jag med två uppsättningar av strålkastare på min S60. har ett par halogen ligger i låda och
på bilen siter original xenon från 2009 som då med andra ord ser original ut då det inte är koverterad halogen.
har gått bra hittills
Hur funkar det med nivåregleringen av ljusen då?
Har dom Xenonljus du har nivåregleringen trots att dom är eftermonterade? Besiktningen bör ju kolla så att det funkar? (Alltså att lysena dansar upp och ner vid start när man har xenon..)
Re: Konvertering Xenon
Postat: ons 19 okt 2016, 20:41
av ThunderAce
joel80 skrev:ThunderAce skrev:själv kör jag med två uppsättningar av strålkastare på min S60. har ett par halogen ligger i låda och
på bilen siter original xenon från 2009 som då med andra ord ser original ut då det inte är koverterad halogen.
har gått bra hittills
Hur funkar det med nivåregleringen av ljusen då?
Har dom Xenonljus du har nivåregleringen trots att dom är eftermonterade? Besiktningen bör ju kolla så att det funkar? (Alltså att lysena dansar upp och ner vid start när man har xenon..)
för tillfället är den fortfarande manuellt inifrån bilen, har inte löst den biten än, problemet är att även om jag löser den
så är inte bilen typgodkänd med xenon från fabrik så det i sig är även fel. men kan åka med åtminstone hälften
av samvetet kvar där jag vet att jag inte fulkonverterat halogen och slipper blända folk