Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1117340
Så vad innebär det då? Slår den tex de 10 första slagen med en puls ekvivalent med 1600 nm kraft och sedan går den ned på halv effekt efterföljande slag med 900 nm?

Är det elmotorn som brinner upp annars?
av Schmoyoho
#1117540
Vi bilägare har ett test på elektriska mutterknackar i senaste numret. Prisklassen är 5-7000 kr förutom a) biltemas 300 Nm-mutterknack som kändes ojämn till den grad att man trodde den var defekt, 899 kr b) en 370 Nm Ryobi för 2800 kr som gick sönder innan testet var slut och fick inget betyg.

Den sistnämnda verkar ju vara ett okej alternativ. Kostar 1200 kr på jula exkl batteri, batteri kostar 700-1000 beroende på storlek. Om den bara håller så verkar den väl ok?
av Lövet
#1510659
Ryobis borstlösa ska vara bra grejer
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1510660
Jag har Ryobis borstlösa 400 Nm och den är grym. Men denna matar ju på 1600 Nm, värre än de flesta tryckluftdrivna :-o sjukt...
av Lövet
#1510664
VolvoB20 skrev:Jag har Ryobis borstlösa 400 Nm och den är grym. Men denna matar ju på 1600 Nm, värre än de flesta tryckluftdrivna :-o sjukt...
Tydligen är AEG och Ryobi borstlösa samma maskiner men med olika batterifäste. Jag har just en 1600nm variant men jag har aldrig behövt använda den hittils. Klarat mig med den "lilla" 400nm varianten för allt...

Men maskiner är ju kul så det klart man ska ha många ;)

(Min scorpion tryckluftsdrivna 1350nm har jag använt nån enstaka gång på 5 år. Det är för omständigt med tryckluft)
Användarvisningsbild
av sewen
#1510854
Har ingen mutterknack och tänker att jag ska försöka skifta hjul med min slagskruvdragare: Dewalt DCF887. Borde väl gå?
Den har ett vrid på max 205Nm som går att ställa i tre olika lägen. Får ju köpa till en adapter så den funkar till hylsor.
av Lövet
#1510857
sewen skrev:Har ingen mutterknack och tänker att jag ska försöka skifta hjul med min slagskruvdragare: Dewalt DCF887. Borde väl gå?
Den har ett vrid på max 205Nm som går att ställa i tre olika lägen. Får ju köpa till en adapter så den funkar till hylsor.
Du kan behöva hjälpa till med ett spärrskaft första varvet om tidigare däckbytare var en firma. Var det någon som drog med momentnyckel så funkar det nog.
av valln
#1510867
Lövet skrev: ons 31 aug 2022, 17:58
VolvoB20 skrev:Jag har Ryobis borstlösa 400 Nm och den är grym. Men denna matar ju på 1600 Nm, värre än de flesta tryckluftdrivna :-o sjukt...
Tydligen är AEG och Ryobi borstlösa samma maskiner men med olika batterifäste. Jag har just en 1600nm variant men jag har aldrig behövt använda den hittils. Klarat mig med den "lilla" 400nm varianten för allt...

Men maskiner är ju kul så det klart man ska ha många ;)

(Min scorpion tryckluftsdrivna 1350nm har jag använt nån enstaka gång på 5 år. Det är för omständigt med tryckluft)
Ryobi, AEG och Milwaukee är samma tillverkare.
Bra, bättre och bäst.

När jag sa detta om Ryobi till en försäljare av Bosch professionella sa han, - Volkswagen har också SEAT...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1510879
VolvoB20 skrev:Jag har Ryobis borstlösa 400 Nm och den är grym. Men denna matar ju på 1600 Nm, värre än de flesta tryckluftdrivna :-o sjukt...

Uh.. inte för att vara sån... Men ryobi har ingen 400nm borstlös 'dragare mig veterligen. I sverige har det bara funnits R18IW3 - som är borstad - ända fram tills förra året då dom släppte 900nm 'dragaren, och i år "monstret" på 1600nm. Båda borstlösa då.

I vilket fall är 400nm 'dragaren riktigt bra. Den har inte svikit mig än :-) Jag skulle dock vilja ha en mindre dragare också... Riktigt grisigt av dom att inte släppa PSBIW01B i EU :-(
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]