Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1112128
milktrucker skrev:Respektlöst att diskutera tryckluft och kompressorer när någon efterfrågar en enkel mutterdragare för enklare uppdgifter :evil:
Jag har inte sett att TS efterfrågar en enklare knack, Tvärs om han vill ha en extremt stark maskin, för det är vad som krävs för grövre fastrostade bultar i länkarm, fjäderben, subframe etc som han skriver, på samma gång ska den vara liten och smidig, för en klumpig sak får du aldrig in på baksidan i hjulhusen för att nå bultarna på insidan.
Knatch skrev:Jag söker en eldriven mutterknack som är smidig och går att lossa grövre bultar med. Med grövre menar jag : länkarm, fjäderben, subframe etc.
Batteridriven eller med sladd men jag tror att batterivarianten inte är så stark eller hur ser det ut idag?
sladd går likabra då huvudsaken är att den kommer in i relativt trånga utrymmen och är stark..


Tyvärr finns inga enkla billiga 220 maskiner som har en chans där (jag har då aldrig sett någon). En batteridriven för 6000-7000 kr tar dig dit halvvägs. En luftdriven går hela vägen. Så är det bara.
milktrucker skrev: Det kanske rent av är så enkelt att T.S bara har ett litet garage och inte har plats för kompressor? :roll:
Jag bodde själv i lägenhet utan garage i 15 år, därför hade jag en sådan här som jag enkelt kunde förvara i källarförrådet.

Tiderna förändras, kanske kan någon hitta en 220 knack som är liten och smutt och drar +1000 Nm till ett vettigt pris, då kommer jag att köpa en sådan också.

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1112250
På vilket vis är det respektlöst att informera TS om för- och nackdelar med eldrivna resp. luftdrivna knackare? Visst, han frågade efter eldrivet, men det är väl inte hackat i sten? Ser han alla kommentarer om hur mycket bättre(och billigare) tryckluft är så är det väl fullt möjligt att han ändrar sig?
Det krävs ingen monsterkompressor för att driva en knack, till skillnad mot andra verktyg som arbetar under längre tider(t ex lacksprutor). En knack arbetar i regel bara några sekunder åt gången, vilket ger kompressorn gott om tid att bygga upp trycket igen inför nästa bult.

Nackdelarna med tryckluft är givetvis att kompressorn är otymplig, även om det finns väldigt små och lätta som fungerar helt ok. Ljudnivån är också en nackdel, då kompressorer kan föra ett jäkla väsen.
Nackdelarna med eldrivna är att dom kostar skjortan om man ska ha något som är starkt nog. Dom är fruktansvärt otympliga och väger bly. Användningsområdet med så otympliga verktyg är väldigt begränsade.

Hurvida ts tycker eldrivet är värt det trots alla nackdelar är givetvis upp till denne, men för den skull är det väl inte respektlöst att informera om alternativ som överlag är betydligt bättre?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1112342
Jag har både el-, luft- och batteridrivna mutterknackare. De luftdrivna kommer fram nästan varje gång. När jag är inom slangens hank och stör, alltså.
Det har till och med funnits tillfälle när elverk och kompressor lastats på släp, för pysmutterknackdrift långt bortom ära och redlighet. Det fanns en risk att alltihop skulle drulla ner i vatten, därav kravet på pneumatik.

Annars köpte jag kompressorn för att jag antingen måste ha en, eller fick leja någon som kom hem till mig med en. Det kostade ungefär lika mycket att köpa en kompressor som att leja in en, så det var ju rätt enkel matematik. Fast sen kostade förstås alla luftverktyg mer... Kompressorn står normalt instoppad i ett utrymme som är tänkt till matkällare, men som jag har som förråd istället. Det gör stor skillnad när en tvåcylindrig kolvkompressor hamnar innanför en dörr.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1112512
Är det någon här som testat Makitas 18V mutterknackar och kan säga hur dom står sig mot andra märken?
av Losgard
#1116866
Hat en Dewalt batteridriven med 1625 NM lossningsmoment. Luftpickadollen används inte längre
Dewalten lossar alla drivaxelcentrumbultar och centrumbulten på vevaxlar utan problem.
2-3 knackningar så är drivaxelcentrumbultarna på 90talsbilar fria och kan skruvas lös med fingerkraft.

Kostar mången kronor, men väldigt bekvämt.
Nackdel vikt...fördel starkare, portablare och mindre väsen än luftpickadollerna.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1116885
Vi kör med 18v Makitor på jobbet. Jag jobbar som industrimekaniker och använder dem dagligen. Räcker inte den lilla så åker den större med istället. För den tar allt upp till m24. Vi har beställt ut 30 mm krafthylsor med 1/2 fattning.

Över 30 mm skalle så blir det 3/4 eller entums luftmaskiner. Oftast sitter dessa bultar till ganska grova maskindelar som kräver längre/tyngre knackfunktion än vad elmaskinerna klarar av. En entums luftmaskin låter ju som en luftvärnspjäs när man kör på fullt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1117109
Såg att Dewalt/Makitan/Milwaukee låg på 6000-7000 kr i den här klassen om man skulle ha laddare o batteri med.

Dataspecen är skum när det står, max vridmoment vänstervarv 900 nm, lossdragningsmoment 1600 nm.

Hur kan momentet vara så mycket högre än max moment?

Jag har aldrig sett sådana siffror på luftmaskinerna?

Någon gav en underlig föklaring att 900 skulle vara kontinurlig moment, men det finns ju ingen människa som skulle orka hålla imot 900 nm konstant med avståndet 15 cm på en mutterdragare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1117289
Lossdragningsmomentet @ 1600nm är säkerligen en s.k. "burst", dvs det är max vridmoment den kan leverera under väldigt kort tid, medans 900nm är max vad den kan leverera kontinuerligt/längre stunder.
Man behöver ju bara hålla emot 900nm om muttern inte snurrar, snurrar muttern så går ju det mesta vridet till muttern och inte händerna/armarna. Men visst, det lär knappast vara lätt att hålla emot ändå.
av Mwi
#1117330
De flesta mutterdragarna har ett högre lossdragningsmoment än åtdragningsmoment, det går åt ungefär 20 % mer kraft för att lossa en bult. När det gäller att hålla emot så gäller det segdragande maskiner men där använder man mothåll som fixar det, man får väldigt bra nogranhet med den typen maskin men de är klumpiga och extremt dyra. Slående mutterdragare som diskuteras här ger inget motmoment, det är en slagmekanism som ger små vridningar på bulten och de ger ingen högre nogranhet av momentet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]