Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1111889
Lövet skrev:Intressant hur man kan uppleva samma verktyg på olika sätt. Jag har samma Scorpio mutterknack som B20 och en "vanlig" kompressor och upplever den istället som totalt oanvändbar. Luften räcker inte för att uppnå i närheten av totalt vridmoment ens för 1 bult. Måste nu istället antingen investera i 3-fas kompressor till garaget eller en starkare elknack. Det lutar åt det senare, det kommer landa på samma slutsumma antagligen.
Tror det blir svårt att att hitta en starkare elknack än din luftdrivna Scorpio dragare, den finaste och troligtvis mest prisvärda batteriknackaren är denna http://www.laitis.se/mutterdrag-8941088480.html
Men troligtvis har du alldeles för tunn slang mellan din kompressor och knackare, med de specifikationerna på kompressorn så är det en bra kombination som klarar det mesta om det inte är fel på knackaren. Men testa att köp en grövre slang med 9 mm invändig diameter annars tappar du luftflöde och kraft, om du redan har en grovslang försök att låna en annan dragare för att se om din är felaktig eller testa din dragare på en annan kompressor.
av Lövet
#1111907
Tror slangen är 3/8". För lite?
av Wizzman
#1111908
Lövet skrev:Min kompressor är ungefär av den här specen, dock annat märke. Jag är starkare än Scorpion och den med en vanlig förlängare :(
Se till att du har 1/2" (13mm, i värsta fall kan 3/8" funka också) slang och kvalitetskopplingar som släpper igenom ett högt flöde, så kommer kompressorn räcka alldeles utmärkt.

Jula har bra gummislang (hanterbar även i minusgrader till skillnad från pvc-slang) samt JWL-kopplingar för en överkomlig slant.

Vi har också en Scorpion och den är starkare än vår ingersoll-rand. IRen används mest pga att den är lättare (titanhus) och har snabbinställning mellan fram och back, men när den inte orkar tar vi fram scorpionen :-) den imponerade stort när den fick loss alla rostiga hjulbultar på en gammal lastmaskin för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1111916
Grov slang, högflödeskoppling men glöm inte regulatorn, billiga sådana kan ha kass flöde.

Jag har provat med vår lilla kompressor för 1500 kr, inga problem om man har bra slang/koppling/regulator
av svedan
#1111926
Jag har testat både Jula och Biltema 230 v maskiner. Kostar ca 4-500:-. Kanske max 4-500Nm och det har räckt till både hjulbultar och lite grövre. Lite klumpigare än tryckluft (som är nästa steg i moment). Problemet jag upplever i storlek är att alla maskiner är för långa dvs stora i "angreppsriktningen". Tjockleken spelar mindre roll, är det trångt blir det förlängningsskaft. Kraftigast är ju luft, men man behöver inte se på de starkaste. De är snabba men kan knäcka en mutter. Ibland om muttern sitter, klarar man jobbet efter kanske 10-15 sek knackande. Jag vet, min maskin är 1-tumshylsor och på fritiden har jag det till entreprenadmaskiner och dess hjulbultar ( 38 mm hylsa).
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1111974
Respektlöst att diskutera tryckluft och kompressorer när någon efterfrågar en enkel mutterdragare för enklare uppdgifter :evil:
Det kanske rent av är så enkelt att T.S bara har ett litet garage och inte har plats för kompressor? :roll:

Köp http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-009120/, den har små mått, är relativt lätt och tillräckligt stark för de flesta uppgifterna :-)-)
Har själv den och blev överraskad av hur liten och lätt den är jämför med min förra klump med samma moment.
av Lövet
#1111987
Rekommenderar att läsa recensionerna innan man slår till på den: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... 0/Reviews/
av Mwi
#1112003
milktrucker skrev:Respektlöst att diskutera tryckluft och kompressorer när någon efterfrågar en enkel mutterdragare för enklare uppdgifter :evil:
Det kanske rent av är så enkelt att T.S bara har ett litet garage och inte har plats för kompressor? :roll:
Visst kanske det är respektlöst att rekommendera tryckluft när TS frågar efter el, men han lär inte finna det han vill ha med eldrift.
TS vill ha en kraftig och smidig mutterdragare nu är ju frågan vad kraftig är, men jag tror inte det finns någon 1/2" maskin med sladd som drar över 700 Nm, med batteri finns det några som drar över 1000 Nm men de blir ganska dyra för en privatperson och väldigt klumpiga. Så ett bra alternativ är tryckluft, kompressor runt 1500:- räcker, knackare för 1200-1400:- plus en slang, då har man en liten smidig maskin som har ett loss dragningsmoment på 1300-1400 Nm det momentet får man inte med sladd eller batterier fast man köper en dyrare produkt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1112112
Jag har en elektrisk från jula, den från länken ovan, och jag har bara positiva saker att säga om den.
400Nm räcker till däckbyten och det mesta inom bilmek. Enstaka muttrar och bultar kan sitta hårdare, men det kan jag leva med.
för 299:- kan jag byta mina däck på ett väldigt enkelt sätt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]