Sida 1 av 29

Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 06:01
av volvoc70cab
Därför kör jag FWD

LÄST !!!!
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar
Fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på dett

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 07:44
av VolvoB20
1, Vid varje däckskifte sommar/vinter så sätter man de däck med bäst mönster fram, de slits mest och därigenom kommer det aldrig att diffa mer än 0,5 mm fram/bak under hela däckens livstid och AWDn får aldrig stryk av detta.

2. Med en bra AWD kan du inte läggra lakrisspår utanför donken, du har inte motor nog att spinna med alla 4 däcken samtidigt på torr asfalt (vi pratar ju bilar med AWD nu inte fwd/rwd eller hur) om du inte trimmat till 500 hk. 4-hjuls burnouter kräver sjukt mycket effekt/vrid.

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 08:11
av Exyzäta
Och ni utan awd kan ju stå där i en snödriva i vinter och vänta på hjälp eller promenera därifrån om ni hellre vill det.

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 08:39
av sparwen
En liten undran, vad är syftet med tråden?

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 09:45
av VolvoB20
sparwen skrev:En liten undran, vad är syftet med tråden?

Tråd skaparen vill berätta att han har en XC60 DRIVe fwd, Han har valt just DRIVe modellen med FWD för att kunna rita laktits utanför donken med framhjulen utan att riskera någon awd tar stryk.

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 09:52
av Vojje
miljömässigt vore det bäst om AWD förbjöds på det allmänna vägnätet.
Rörande enskilda vägar har jag inget att invända...

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 10:11
av volvoc70cab
Nej, trådskaparen kör lugnt och leker ej med bilen. Har en bekant som skadade sitt ena däck när det var kvar cirka 4-5 mm.
Åkte till Volvo och skulle beställa ETT nytt. Fick då beskedet att om han var rädd om sin AWD fick vara så god att lägga på 4 nya däck eller finna ett beg. som hade ungefär samma slitage (4-5 mm). Han blev inte glad !

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 10:19
av StefanN
Tror dom flesta som köper AWD är medvetna om detta och tar fördelen med AWD istället för att gnälla om lite pengar.

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 10:25
av VolvoB20
volvoc70cab skrev:Nej, trådskaparen kör lugnt och leker ej med bilen. Har en bekant som skadade sitt ena däck när det var kvar cirka 4-5 mm.
Åkte till Volvo och skulle beställa ETT nytt. Fick då beskedet att om han var rädd om sin AWD fick vara så god att lägga på 4 nya däck eller finna ett beg. som hade ungefär samma slitage (4-5 mm). Han blev inte glad !
Ja, Det är ju väldigt lätt att hasa snett i McDriven och skada ett däck när man ska bränna däck och impa på fjortisana ....

Re: Ni med AWD

Postat: lör 27 aug 2016, 10:28
av sparwen
Så, syftet med tråden är att upplysa de på forumet som har awd att det är viktigt med däcken?