Sida 1 av 1

spunna slangar

Postat: tor 30 nov 2006, 21:38
av lilleman
hej allihop nån av er som kör med stålomspunna bromsslangar jag har aldrig prövat det på bilar på bågen min en intruder 1400 är kända för sina dåliga frambromsar slangen till handbromsen är 1ochtio lång efter bytet till stålomspunnen slang blev det en avsevärd skillnad.jag fick gjort slangen på hydroscand i malmö den kostade 295 spänn på mc-firman ville dem ha 800 för att göra en likadan slang mvh/roger :D nån som har bytt till spunna slangar och blev det nån skillnad

Postat: fre 01 dec 2006, 21:00
av svante
blir mycket förvånad att själva metallnätet runtom skulle ha betydelse.
det är bara för syns skulle och skyddar även lite mot nötning men höljet har ingen styrka mot om slangen innanför expanderar.

snanare tror jag att iom att du bytte slang fich du ny olja och urluftat system vilket jag tror är orsaken till bättre bromsar.

Postat: fre 01 dec 2006, 21:02
av CarMan
svante skrev:blir mycket förvånad att själva metallnätet runtom skulle ha betydelse.
det är bara för syns skulle och skyddar även lite mot nötning men höljet har ingen styrka mot om slangen innanför expanderar.

snanare tror jag att iom att du bytte slang fich du ny olja och urluftat system vilket jag tror är orsaken till bättre bromsar.
presis, man kan ju köpa en bra slang helt i gummi o uppnå samma känsla.
men jag tvivlar inte på att orginalet inte var den "styvaste"

Postat: fre 01 dec 2006, 21:43
av lilleman
jag glömde skriva att det är stålomspunnen teflonslang används flitigt i mcvärlden mvh/roger :D dessutom är dem åldersbeständiga det finns mer och läsa här http://www.slangomaskin.se :) klika på bromsslangar.

Re:

Postat: lör 25 okt 2014, 16:47
av ErikT
CarMan skrev:
svante skrev:blir mycket förvånad att själva metallnätet runtom skulle ha betydelse.
det är bara för syns skulle och skyddar även lite mot nötning men höljet har ingen styrka mot om slangen innanför expanderar.

snanare tror jag att iom att du bytte slang fich du ny olja och urluftat system vilket jag tror är orsaken till bättre bromsar.
presis, man kan ju köpa en bra slang helt i gummi o uppnå samma känsla.
men jag tvivlar inte på att orginalet inte var den "styvaste"
Hej.

Det du ser är inte det som är, det finns en teflonslang bakom stålarmeringen. Inte en gummislang. Teflonslangen är difusionstät, vilket inte gummislangen är. Det betyder att bromsvätskan inte kommer att ta åt sig fukt så mycket som med gummislang, och den är åldersbeständig. Och teflonslangen är böjlig men får inte böjas med liten radie, då finns risk att slangens radie kollapsar. Det är därför den är stålomspunnen och för att tåla höga tryck invändigt utan att ge med sig i innerdiametern nämnvärt. Det ger en mer exakt känsla i bromsarna när man bromsar, och har man ABS-bromsar så kommer ABS-pulsenheten att jobba mer effektivt ända ut till bromsoken.

/ErikT

Re: spunna slangar

Postat: sön 26 okt 2014, 19:57
av *pettson*
Visserligen förordar jag att jobba själv om man tagit reda på vad man ska göra.
Men.. jag är lite nyfiken på vilken certifiering din mc firma har eller för den delen hydroscand, för att göra bromsslangar?
Det är inte det att dom inte vet vad dom gör, för det vet dom säkerligen. Men det är en klen tröst vid en brusten slang/nippel.
Personligen köper jag ett färdigt set med slangar för att få dokumentation på sakerna, även att jag kan få slangar gjorda på flera olika ställen.
Brister en pressning eller annat i bilen så är all bromsvätska borta ur systemet inom 10 sekunder (förutsatt att du bromsar när det händer). Sen är man bromslös. ABS systemet startar när trycket sjunker och som sagt 10 sek sen är det tomt.
Det är en situation jag aldrig vill hamna i, därav att köpa färdigt set, eller slangar då ifrån någon som är certifierad för att göra bromsslangar.

I övrigt har jag haft det på flera av mina bilar och precis som sagt så blir bromsen väldigt exakt.

Re: spunna slangar

Postat: sön 26 okt 2014, 20:09
av Lucif3r
8år gammal tråd :lol:

Re: spunna slangar

Postat: sön 26 okt 2014, 20:49
av lilleman
Lucif3r skrev:8år gammal tråd :lol:
Så sant :D Intrudern är inbytt mot en Gsx1400 :-DD För snart 5-år sedan
men sist jag såg den så satt slangen kvar :D
Har kört i 3-år med stålomspunna från Hydraskand i Malmö på V70in.
Men som Pettson skrev så är det inte kul om en slang skulle släppa i pressningen :shock:

Med vänlig hälsning/Roger :)